38 460 läst ·
153 svar
38k läst
153 svar
Byggaren vill inte stå för sin offert.
Det är klart det händer, om det alltid tog längre tid än beräknat så skulle inga byggfirmor finnas kvar.M Ronny takläggare1 skrev:
Jo har ju arbetat i 40 år så kanske kanske en del jobb gått fortare än beräknat och vad kunden fått veta, ganska många faktiskt. Så ja mina tak lägger jag själv fast nu för tiden tar det längre tid än jag trorM Ronny takläggare1 skrev:
Dra av 7 dagar ? Varför ska man dra av 7 dagar om fastpriset ligger på 14? Tror du kunden hade velat betala extra om de tog 16 dagar istället? Eller hade kunden viftat med kontraktet som sade fast pris 14 dagar?K kortis skrev:
Fast pris blir dyrare i de allra flesta fallen, själv kör vi enbart på timme, rakt av mot kund. De vill inte ens ha en fast pris offert. Men ni som envisas får såklart slänga era pengar i sjön så ofta ni vill
Här måste jag faktiskt hålla med..buspojken skrev:
Dra av 7 dagar ? Varför ska man dra av 7 dagar om fastpriset ligger på 14? Tror du kunden hade velat betala extra om de tog 16 dagar istället? Eller hade kunden viftat med kontraktet som sade fast pris 14 dagar?
Fast pris blir dyrare i de allra flesta fallen, själv kör vi enbart på timme, rakt av mot kund. De vill inte ens ha en fast pris offert. Men ni som envisas får såklart slänga era pengar i sjön så ofta ni vill
När man kör emot fast pris eller ackord så blir alltid taket högre för att man ska klara sig ekonomiskt..
Kör man emot varje arbetad timme så blir det ärligare och rakare... 9 gånger av 10 även billigare..
du ska väl läsa vad jag svarade på, nu verkar ju inte konsekvens var något som hyllas el inte ens förstås men menbuspojken skrev:
Dra av 7 dagar ? Varför ska man dra av 7 dagar om fastpriset ligger på 14? Tror du kunden hade velat betala extra om de tog 16 dagar istället? Eller hade kunden viftat med kontraktet som sade fast pris 14 dagar?
Nu svarade jag ju på det här jag citerarbuspojken skrev:
"Med skenande priser på virke o metall så tycker du byggaren ska stå för kostnaden o kanske gå back om han går med på det?tänk såhär!skulle du själv göra det om du vore egen,göra ett backjobb,ständigt detta återkommande problem för många byggare när privatpersoner inte vill betala,gratis är gott"
Jag har och har lärt ett antal att skicka hem både grävare och snickare som suttit o loppat sig el vari allmänt struliga och jag fick i min tur fick lära det av en bas på 70 talet, det brukar gå fortare dåMaskintok skrev:
Kan bara tala för egen del..K kortis skrev:
Och det yrke jag har..
ackord i skogen... är bra mycket dyrare än ren timersättning...
Förr i tiden hade väl de flesta ackord i skogen har jag för mig nu verkar det ju bara vara en maskin med förare som kör eget o som får köra både dag o natt för att få det o gå ihop, det är klart några huggare finns det ju, hos oss arbetade gubbarna fortare när ackorden fösvannMaskintok skrev:
Man kan köra på fastpris per m3.. Eller per timme..K kortis skrev:
Men i röjning så har man en mall..
Den går inte högre än ca 5800 kr per ha.. Och sedan får det vara hur det vill bolagen betalar inte högre.. även om det jobbet hade kostat ca 16000 kr per ha normala fall.
eller så betalar de per arbetad timme och alla är nöjda och utan utslitna eller skadade kroppar....
Jag vet bara att de tog jäkligt bra betalt när de fällde hos mig men lottlös blev jag int, skogsägare tjänar nog rätt braMaskintok skrev:Man kan köra på fastpris per m3.. Eller per timme..
Men i röjning så har man en mall..
Den går inte högre än ca 5800 kr per ha.. Och sedan får det vara hur det vill bolagen betalar inte högre.. även om det jobbet hade kostat ca 16000 kr per ha normala fall.
eller så betalar de per arbetad timme och alla är nöjda och utan utslitna eller skadade kroppar....