63 705 läst ·
126 svar
64k läst
126 svar
Byggaren vill inte prata - vad gör jag?
Tack för svarM malarmaster skrev:Jag är själv hantverkare dock inte med snickeri som huvudsyssla. Men jag hade fått till det lika bra som en professionel och kunnig snickare. Bildmaterialet visar på så många misstag att jag nog kan säga att det är ingen utbildad snickare som varit på plats. Verandan lär inte heller bli långvarig då även vanligt tryckt virke rötar efter några år när det står i ständigt vattenbad. Skulle jag kommit ut till ett sådant bygge med uppdrag att måla skulle jag säga tvärt nej då jobbet varit bortkastat samt att jag då blivit ansvarig för att färgen inte håller. mitt råd är att låta besiktiga bygget om han inte vill rätta till det och få svart på vitt. Dock skulle det behövas rivas ner o börjas om och det lär "snickaren " inte gå med på. Betala absolut inget utan låt denne löpa linan ut. Är han envis så kan det gå till tvist,därav behovet av en besiktningsman. Men tror knappast att han går så långt utan "glömmer" detta jobb. Tyvärr blir du då stående med en veranda som återigen behöver rivas o byggas. Stod han eller du för materialet,dvs är materialet betalt?
Byggaren har köpt in det virket han såg lämpligt.
har du måhända tips på hur man får tag på besiktningsman i örebro län…. Jag misslyckas på google
I Ingela Johansson1 skrev:
Stämmer det? För de flesta brancher finns det certifiering av dem som granskar. I annat fall skaffa en kontrollansvarig. Kostar kanske 10 000 men kan vara värt det. De är certifierade.I Ingela Johansson1 skrev:
Tack för alla fina svar - ni är GULD!
Har betalt fakturan på 33360kr för jag är osäker på mina rättigheter.
Skrev sms till ”snickaren” med information om att det är betalt samt frågan om han har något intresse av att åtgärda sina knasigheter….. 12 dagar senare har han ännu inte svarat mig…
Funderar på att skicka honom länken på denna tråd - vad tycker ni?
Har skrivit till en rekommenderad besiktningsman och inväntar svar
Har betalt fakturan på 33360kr för jag är osäker på mina rättigheter.
Skrev sms till ”snickaren” med information om att det är betalt samt frågan om han har något intresse av att åtgärda sina knasigheter….. 12 dagar senare har han ännu inte svarat mig…
Funderar på att skicka honom länken på denna tråd - vad tycker ni?
Har skrivit till en rekommenderad besiktningsman och inväntar svar
Du har rätt… byggaren har köpt in lämpligt virke…. Jag är lekman - därför köpte jag denna tjänstB Byggahus48 skrev:▪️ Herregud JT8 - vad har du för krav på utfört arbete? ”- Styra upp relativt enkelt” Hur tänkte du där? Det ser FÖR JÄVLIGT UT! Som om ”Härke och Pärke” utfört jobbet.
▪️ En massa hopplock av olika typer av virke. Sågat och skarvat lite hursomhelst. Ser ut som om arbetet utförts med ”restvirke” som man haft liggande. Är det så, att TS har haft en massa virke liggande som byggaren uppmanats att använda? Då blir det ofta ganska fult, för att det är olika dimensioner och olika ålder på virket, men likafullt är det ett riktigt fult och dåligt jobb utfört!
▪️ Nej, inget av detta skulle accepteras eller godkännas! Det jag dock undrar är varför TS inte stoppade bygget mycket tidigare? Allt detta har ju inte ”skapats” på en dag. Lite måste man väl ändå kunna räkna ut själv, eller så tar man dit en kompis eller annan som får bedöma om bygget är på rätt väg.
▪️ LISTA INFÖR JOBBETS START:
• Vad har utlovats i offerten?
• Inför första kontakten, vad fick dig att välja hen?
• Vad skrev hen på nätet om sina tidigare arbeten?
• Kontaktade du någon där hen jobbat tidigare, för att se hens tidigare arbeten?
• Bad du om några referenser?
• Vad skulle ske om du inte var nöjd med utfört arbete?
▪️Listan kan göras mycket lång. Även du som kund har ett ansvar att kolla upp vem du anlitar och kunskaper hen besitter.
▪️ I byggsvängen finns en massa personer som inte har någon utbildning eller kunskap om hur arbetet ska utföras. Många har hamnat på ett bygge som hantlangare och efter ett antal sådana jobb, tyckt att nu är de färdiga för att ta egna jobb. Och här ser vi ett sådant resultat.
▪️ Men som kund ser man ju snabbt om hantverkaren verkar kunnig. Man har oftast en bild i sitt huvud om önskat färdigt resultat och är det pågående arbetet inte ens i närheten av bilden - då säger man STOPP! Att vänta till slutet med att reagera, bäddar för en massa problem och kostnader. Den ”konflikträdde” får helt enkelt kliva fram agera eller ta hjälp. Hellre betala för få ”katastroftimmar” än ett helt bygge!
![]()