63 705 läst ·
126 svar
64k läst
126 svar
Byggaren vill inte prata - vad gör jag?
M Millanmagia skrev:Oerhört trist. Verandan behöver rivas och byggas om på nytt. Arbetet är inte utfört fackmannamässigt.
Bedrövligt med usla "hantverkare" som snickrar med en spade.
Jag har också gjort misstaget att anlita ett företag via offert på nätet. När jag upptäckte byggfel fick jag svaret "det kommer inte synas när vi är klara" Jag fick in en besiktningsman och då de inte visste hur de skulle åtgärda det de byggt fel (bärande konstruktion) så fick jag hävt kontraktet.
Jag bestred fakturan. Fick en ny. Bestred. Fick en ny. Eftersom jag haft en besiktningsman på plats så hade jag dokumentation för det felaktigt utföra arbetet och kunde gå vidare med en ny firma.
De nya snickarna var hur duktiga som helst.
Min rekommendation bestrid fakturan och bestrid den varje gång den dimper ner. Ta in en oberoende besiktningsman att dokumentera. Ta in en ny firma som river och bygger en riktig veranda.
För alla som kommer i läget att du behöver bestrida en faktura, läs här: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/M Millanmagia skrev:Oerhört trist. Verandan behöver rivas och byggas om på nytt. Arbetet är inte utfört fackmannamässigt.
Bedrövligt med usla "hantverkare" som snickrar med en spade.
Jag har också gjort misstaget att anlita ett företag via offert på nätet. När jag upptäckte byggfel fick jag svaret "det kommer inte synas när vi är klara" Jag fick in en besiktningsman och då de inte visste hur de skulle åtgärda det de byggt fel (bärande konstruktion) så fick jag hävt kontraktet.
Jag bestred fakturan. Fick en ny. Bestred. Fick en ny. Eftersom jag haft en besiktningsman på plats så hade jag dokumentation för det felaktigt utföra arbetet och kunde gå vidare med en ny firma.
De nya snickarna var hur duktiga som helst.
Min rekommendation bestrid fakturan och bestrid den varje gång den dimper ner. Ta in en oberoende besiktningsman att dokumentera. Ta in en ny firma som river och bygger en riktig veranda.
Oj!
Tack alla för svar… ska kolla igenom era svar och sedan ta ställning till hur jag gör.
Tack alla för svar… ska kolla igenom era svar och sedan ta ställning till hur jag gör.
Millanmagian:
Tack för ditt utförliga svar!
Jag har verkligen något att tänka på… Tyvärr känns det enklast att bara betala men du gav mig lite stridslytnad
Tack för ditt utförliga svar!
Jag har verkligen något att tänka på… Tyvärr känns det enklast att bara betala men du gav mig lite stridslytnad
Ja…. Tänker om jag får en oätlig rätt på restaurang så påpekar jag det och betalar troligen inte fullt pris..S Simsgrodan skrev:Konsumenttjänstlagen, som är den man ska luta sig mot i sådana här fall säger
”4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.”
Vad som är fackmässigt är som du säger den definitionsfråga. Men det går nog länge än att golvet håller att gå på. Och det verkar ju framför allt som han inte följt de andra delarna i texten. Rekommenderar (åter) konsumentverket/hallå konsument för råd. Blir bättre än de råd TS får här.
jag bad om otryckt trä då jag ville måla - så hur skulle han ha gjort?? Kanske rekommenderat mig annat träslag? Löst det på annat sätt?M Maijckel skrev:
Jovisst… när han var ute och kollade samt när han började riva ca 2 månader senare… Jag gick på magkänsla - han verkade bra då.FredrikR skrev:
Han har skickat andra till att åtgärda staketet och en detalj till men resten ser ut som faaaan
just ja! TackN NatBat skrev:
Har ju snackat med konsumentrådgivaren i örebro men han hjälpte inte så mycket - han sa att vem som helst, med lite byggkunskaper, kan göra besiktning…
Fattar…L lbgu skrev:Problemet med att be om offerter på internetsidor är att duktiga hantverkare knappast svarar på sådana då de redan har fullt upp med jobb. Återstår de hantverkare som av olika anledningar har svårt att skaffa jobb åt sig vilket oftast beror på att de är dåliga på sitt jobb. Finns givetvis undantag, men risken är väldigt stor att det är en klåpare som svarar.
doch hittade jag min förra hantverkare så - bäst i världen men har tyvärr gått ur tiden
Tack för bra inputMmeMim skrev:
Bara ett instick om roten. Har du inte betalat (vilket jag inte tycker du ska!) fakturan senast 31/12 förra året kan inte snickaren begära rot tom sista Jan detta år som han hävdar. Även om han har rätt att söka måste fakturan vara betald för på året. Däremot om han gör klart arbetet i år å får betalt i år å sen söker senast jan nästa år kan han få rot. Dock intressant att veta vad som står i kontraktet om huruvida beställaren får stå för avslagen/utebliven rot eller om inget skrivits om det.
vi hade en situation förra året då vi betalade i tid och vår snickare sökte för sent så läste på detta då. Vi behövde dock aldrig diskutera det för snickaren sa direkt att det var hans fel och han står för det. Numera står det på hans fakturor att om det är kundens fel att rot avslås får kunden stå för det.
För övrigt tycker jag inte att ngt ser rätt ut… Är du medlem i villaägarna? Jag tycker deras ”ring våra experter” lönar sig varje år. Rekommenderas varmt. De har både byggare och jurister.
trappen lutar inåt - skitmysko att gå på.J JT8 skrev:Nu är jag ju ingen snickare på något vis men det ser ut som att det där går att styra upp relativt enkelt. Palla upp verandan och ta bort blocken, sätt balkskor med gänga (tror jag det heter?) och gjut fundament som dessa fäster i
Stuprörsbilden förstod jag inte riktigt? Handlar det om att det rinner vatten på brädan under så tror jag inte att den håller sig torrskodd vid nederbörd heller? Fall utåt på trappan är i sin ordning med så man inte får vatten stående där vad jag förstått?
Ägna inte mer tid åt hantverkaren, låt någon annan (eller gör det själv) åtgärda det hela så slipper du huvudvärken.
Givetvis drar du kostnaden från hans faktura och hälsar att ni ses i tingsrätten om detta ej godtas.
Skönt att höra att någon tror att det är enkelt att åtgärda
i övrigt är det estetiska riktigt illa, han har åtgärdat staketet och ”hyllorna” på stolparna och nu tycker han att jag är en “finne i röven” för att jag önskar kommunicera om vad de gjort. Oroar mig för rötnande stolpar förutom det estetiska…
Tips på besiktningsman i Örebro län? har googlat men dragit blanktJ JT8 skrev: