Nissens
Ohchips Ohchips skrev:
Han som gjorde det där är ingen snickare. Punkt.
Vem som helst få kalla sig snickare…

Nissens Nissens skrev:
Men knappast fackman.

• Gilla
RogerHql och 2 till
  • Laddar…
Betala ej. Säkerställ att du bestridit fakturan skriftligen där det är tydligt angivet varför du bestrider. Skulle snickaren skicka till inkasso ska du direkt meddela dem att kravet är bestridet sedan tidigare samt bifoga det bestridandet.

Därefter:
1. Ta in en oberoende besiktningsman
2. Visa utlåtandet för denna till byggare. Meddela att det ska åtgärdas snarast, dock senast inom två månader
3a. Om snickaren åtgärdar: gör om punkt 1 och vid behov punkt 2
3b. Om snickare vägrar: ta in annan hantverkare som åtgärdar de brister som påtalats

Dubbelkolla dock med Konsumentverket. Framförallt hur du gör med betalning, till vem (beroende på vilka fel besiktningsmannen påtalat), osv.

Lycka till!

• Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Men knappast fackman.
Jaså, är det skyddat menar du?

Nissens Nissens skrev:
Jaså, är det skyddat menar du?
Nä du har rätt, man får kalla sig vad som...
Elektriker, pilot, överste.

• Haha
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Jam7 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Nä du har rätt, man får kalla sig vad som...
Elektriker, pilot, överste.
Är det så?

Skandal.

Det måste ju ha varit en inkompetent "pajas" som utfört snickrandet.

Som tidigare sagts. Betala inte krona. Bestrid fakturan. Ta dit en besiktningsman.
Om pajasen fortsätter bråka om betalning. Gå till domstol.
Det är inte så krångligt och dyrt som vissa gör gällande.

Man ska inte behöva bli blåst av byggfuskare.
Det måste få ett slut på det svenska att "knyta näven i byxfickan", och acceptera vilka stolligheter som helst.

Varför "mörka" vem den usla snickaren, hantverkaren, elektrikern eller rörmokaren som mer eller mindre blåser sina kunder. Kom fram i ljuset med dem.

• Gilla
Anna-Lena Norberg och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är det så?
Vad tycker du?

I Ingela Johansson1 skrev:
I juni -22 bad jag om offerter på internet. Min veranda på……….

Lite märklig blandning av material och konstiga lösningar med lite slarvigt här och där. Jag är bara en glad amatör men tror faktiskt att jag hade kunnat få till det bättre än så här. Antar att det enda är att bestrida fakturan, om betalning uteblir måste väl det komma en reaktion, eller?

Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Vad tycker du?
Du påstod något, så det påståendet får stå för dig.

Nissens Nissens skrev:
Det innebär dock inte nödvändigtvis att man de facto ÄR en snickare.

Om det ser ut som att en dagisklass har byggt det, då ÄR man ingen snickare.

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du påstod något, så det påståendet får stå för dig.
Ja vem skulle annars stå för det?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
P
I juni -22 bad jag om offerter på internet. Min veranda på sommarstugan krävde renovering.

I juli valde jag en av de två som visat intresse - valde den dyraste.

Efter påtryckningar kom byggaren och rev den befintliga verandan den sista september… antar att jag borde sett varningssignalerna redan då..
Ett par veckor gick och inget hände, byggare hörde inte av sig.

Efter att jag ”tjatat” byggdes en veranda som ser ut som att en 5-åring haft lite kul!!

Har försökt att på ett mjukt sätt få honom att åtgärda de knasigheter som gjorts - lite har åtgärdats men långt ifrån de flesta.

jag har, via sms, bestridit fakturan i november och upprepade gånger bett honom att ringa mig.

Har nu fått sms från honom där han ”hotar” med att ROT upphör sista januari. Han tycker uppenbarligen att jag är skitjobbig och verkar inte förstå min kritik - men han vägrar ringa mig. Jag vill ju bara lösa detta!

Hur löser jag detta?
Kan jag anlita annan byggare i vår som åtgärdar och sedan fakturerar den dåliga byggaren?[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][media][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
du hittar ju inte de bästa hantverkarna på dessa internetsiter så att säga

• Gilla
Andreas Addinho Andersson
  • Laddar…
P
I juni -22 bad jag om offerter på internet. Min veranda på sommarstugan krävde renovering.

I juli valde jag en av de två som visat intresse - valde den dyraste.

Efter påtryckningar kom byggaren och rev den befintliga verandan den sista september… antar att jag borde sett varningssignalerna redan då..
Ett par veckor gick och inget hände, byggare hörde inte av sig.

Efter att jag ”tjatat” byggdes en veranda som ser ut som att en 5-åring haft lite kul!!

Har försökt att på ett mjukt sätt få honom att åtgärda de knasigheter som gjorts - lite har åtgärdats men långt ifrån de flesta.

jag har, via sms, bestridit fakturan i november och upprepade gånger bett honom att ringa mig.

Har nu fått sms från honom där han ”hotar” med att ROT upphör sista januari. Han tycker uppenbarligen att jag är skitjobbig och verkar inte förstå min kritik - men han vägrar ringa mig. Jag vill ju bara lösa detta!

Hur löser jag detta?
Kan jag anlita annan byggare i vår som åtgärdar och sedan fakturerar den dåliga byggaren?[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][media][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Har de ens F-skatt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.