hsd
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
IT-folk
Det förklarar en hel del av alla buggar ;)

PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Det är precis det jag har gjort med honom. Betala och vi kan gå vidare. Men han svarar med att han ska se vilken förbrukning han har. Han som är ett företag borde väll först och främst be om ursäkt och känna att han borde kompensera genom att föreslå 50/50 eller ta hela fakturan?

Ett par tusen?? Vad har du för elräkning? Vi sitter i en lägenhet på 240kvm plus vårt nästan klara hus och nu ett grannhus med…

Oavsett, man går inte bakom min rygg och försöker blåsa mig!

Varför kan inte en etablerat entreprenad vara seriösa och stå för vad de gör??

Det är kanske bara är jag som är överkänslig.

P
Jag har väl haft med ett tiotal olika byggfirmor att göra, och min samlade erfarenhet är att när man påpekar fel, övertramp och fusk så svarar de med stöddighet och undvikande.

Jag tolkar det som en omogen och oprofessionell försvarsreaktion. Samt ett pokerspel, firman testar en och ser om man viker ner sig om de bufflar lite. Krävs nog en del vassa armbågar i byggbranschen.

Men din fråga är ju vad du ska göra nu rent praktiskt. Det sägs att man inte ska låta känslor styra i fastighetsaffärer. Jag skulle försöka ta det lugnt och invänta fakturan och byggarens beräkning av grannhusets förbrukning.

Rent strategiskt är det bättre att sitta på pengarna än att betala och sedan klaga och begära återbetalning. "Possession is 90 percent of the law" som jänkarna säger.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Första månaderna ska ju plattan torkas ut... det är då det går mycket ström... byggfläktar är inte gratis att driva
Vår byggfläkt förra året var på 2 kw som stod på dygnet runt i många månader.. elförbrukningen var större under byggfasen än nu efter vi har flyttat in, haha.

Cheesen
Viking_J Viking_J skrev:
Vår byggfläkt förra året var på 2 kw som stod på dygnet runt i många månader.. elförbrukningen var större under byggfasen än nu efter vi har flyttat in, haha.
Ja så var det för oss också. Typ tre-fyra gånger högre. Speciellt första tre månaderna.

Är det ditt abonnemang eller har de byggel? De kanske har eget avtal under byggtiden.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om jag hade hamnat i samma sits så skulle han får slanta hela fakturan annars anmälning. Har inte mycket pardon för tjuvar.
Låter som en rimlig kompensation för vånda och den stulna elen!
Formell anmälan drar bara ut på tiden och slösar resurser i rättsväsendet.

Så om det är tre hus som ska byggas, ska du då stå för elkostnader för det tredje huset också?
Det är inte ditt ansvar att förse el till dina grannars bygge och om ditt hus är 95% färdigt så kommer det ju snart en dag när ni flyttar in. Ska denna cirkus fortsätta då eller vad är byggarens plan?

Det är inte byggaren som ska betala utan din granne. Ta reda på vem grannen är. Bör finnas uppgifter om köpet av tomten?

(Eller är det så att byggaren via egen firma köpt flera tomter och bygger husen och säljer dem själv?)

Byggaren har gjort fel med inkopplingen (det är faktiskt helt stört att koppla in sig i någons el-skåp utan att prata med dem först!) men förbrukningen kommer din granne till gagn som slipper betala egen bygg-el.

När jag byggde delade jag på bygg-elen med min granne. Ingen uträkning, vi tog halva kostnaden var. Jag skickade kopia på fakturan och han skickade mig pengar för hälften.

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Är det inte så att bygg el är säkrat med 25 Amp?
Har du anmält nedsäkring till 10-16Amp till nätleverantören? Annars ligger du ju även med en förhöjd nätavgift.

Se till att skaffa en elmätare som kopplas in på deras uttag så har du i alla fall svart på vitt hur mycket el som dom använt ifall byggherren börjar bråka senare.

Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
Normalt?
Knappast

Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
Ren stöld - polisanmäl! Att byggaren godtar att ersätta dig - men först när han blir påkommen, är som att inte polisanmäla en stöld av t.ex. en mobiltelefon i en affär när den tagne snattaren försvarar sig med att hen är villig att betala för den nu när hen blev påkommen.

• Gilla
Bifrosten
  • Laddar…
Glöm inte att foto/film dokumentera. Bättre förycket än för lite.

Skicka alla konsversationer på mail/sms.

Tråkig avslutning på bygget/inflytt.

Kan vara läge och kontakta nätägaren också.

Jag skulle definitivt INTE begära att beloppet regleras på min slutbetalning avseende min uppförda fastighet om jag vore trådstartaren.

Elabonnemanget är ts privata, alltså inte en del av slutbetalningen av ts fastighet.
Elstölden går till grannfastigheten genom entreprenörens handlande.

Återigen, det har ingen koppling till ts slutbetalning.

Bättre med en separat reglering där entreprenören betalar hela eller delar av ts elfaktura. Kommer den kvartalsvis eller månadsvis?

• Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Byggaren har olovligt kopplat in sig på en anläggning och stulit el av sin kund.

Om kunden TS begär betalning för en olaglig handling för att inte ta det vidare rättsligt kallas det olaga tvång/utpressning.

Det finns ingen faktura mellan TS och byggaren att reglera för denna el som byggaren olovligt stulit, då hade det varit något helt annat. Man måste förstå skillnaden.

Jag har inte sagt att TS gjort fel ännu men bör tänka sig för vad han begär och hur.
nej det är inte olaga utpressning. Det är aldrig utpressning att använda sig av lagliga alternativ. Fullt acceptabel lösning att utforska alternativ och komma fram till en överenskommelse för att förhindra polisanmälan. Överenskommelsen bör även innehålla eventuella framtida elkostnader och hur dessa ska regleras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.