Excel Excel skrev:
Nja, kräv ingen betalning i hot om att polisanmäla.

Om utpressning
Brottet består i att någon genom hot om våld, skandalisering eller polisanmälan tvingar annan till handling eller underlåtenhet.”

Eftersom det är olagligt att koppla ström från annan fastighet, skulle jag vara försiktig att hota med polisanmälan som syftar till att tvinga Byggherren till handling.
Hmm... Undrar hur man ska uttrycka sig för att det ska klassas som utpressning att man hotar med polisanmälan? Det lär inte vara brottsligt att säga att man måste betala en faktura annars så polisanmäler jag dig.
Då borde egentligen de flesta fakturor vara utpressning... Eftersom de hotar med olika åtgärder om jag inte betalar....
Vad som menas är nog ren utpressning..

• Gilla
ErOg och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hmm... Undrar hur man ska uttrycka sig för att det ska klassas som utpressning att man hotar med polisanmälan? Det lär inte vara brottsligt att säga att man måste betala en faktura annars så polisanmäler jag dig.
Då borde egentligen de flesta fakturor vara utpressning... Eftersom de hotar med olika åtgärder om jag inte betalar....
Det är TS faktura inte byggarens, man bör lämpligen inte utöva påtryckningar för att någon ska betala en faktura i sitt eget namn.

Det är inte en faktura mellan byggaren och TS då hade det varit ett annat scenario.

Fakturan är mellan TS och elbolaget.

Jag funderar på en sak som jag kom på att jag inte har koll på...
Om huset är färdigt till 95% så är det inte färdigställt gissar jag med tanke på att TS bor i lägenhet fortfarande. Har då en besiktning skett för att kunna ianspråktagas som boende? Och frågeställningen då: När upphör byggel och övergår till fastighetsel? Är det dessutom någon juridisk skillnad på dessa?
Samt har TS köpt sin fastighet av byggmästaren som del i ett nyetableringsprojekt (låter lite så) så förstår jag inte hur det kan saknas el i grannhuset för jag som oinsatt hade antagit att byggel var för områdesprojekteringen och sedan skulle de enskilda husen få skaffa egna abonnemang när de var överlämnade? Men jag kan ju ha fel, det händer titt som tätt trots allt.

• Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
H
it-snubben it-snubben skrev:
Där slant du bra på tangentbordet :cool:
:crysmile::crysmile: Ja, så det kan gå när fingrar och automatstavning inte vill samarbeta.

Redigerat:
H
Excel Excel skrev:
Skriv INGET avtal, det är olagligt dra el från en annan fastighet. Risken är att du blir insyltad i en massa onödig skit. Ring närägaren och upplys vad som försigår.

Företaget får ordna el på annat sätt utan TS inblandning. Var för krångla till det. Byggherren verkar satt sig i skiten, rimligtvis får han klara ut detta själv.
Ja, där kan du ha rätt. En kontakt med kommunen vore bra. Som jag skrev tidigare, ett samtal till Hallo Konsument och/eller Villaägarnas juridiska avdelning är inte fel för att få vägledning vilken väg som är bäst att gå.

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Jag hade personligen bara meddelat att jag drar uppskattat belopp från slutbetalningen när det är dags för denna. Om den andre parten menar att det är felaktigt belopp får denne bevisa exakt hur mycket el denne stulit under perioden. Annars kan rätten avgöra det hela.

• Gilla
Pytt och 7 till
  • Laddar…
Varje hus ska väl ha egen byggel? Det brukar vara inräknat på kalkylen. Eller är det bara du som haft det och de andra slipper? Låter lite märkligt. Eller har företaget som bygger tänkt att vi betalar bara byggel för första huset (ditt) och sedan tar el från ditt hus?

När jag byggde hus så frågade åtminstone hantverkarna om de fick låna el till sin byggbod och det fick de såklart! Nu är det 10 år sedan så minns inte riktigt men jag tror det var hantverkarna som skulle göra klart invändigt som ställde upp en bod. Då var ju byggelen borta och jag som hade el-abonnemang.

Att bara koppla in sig på någon annans el är rätt fult gjort... Speciellt nu när elen varit uppe i 8kr/kwh...

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Där slant du bra på tangentbordet :cool:
IT-folk

PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Byggmästaren har betalat abonnemang för inkoppling och därefter har vi betalat fakturorna
Betyder det att byggaren får räkningen o skickar vidare?
Om han då bygger fler hus på samma ställe, så kan det väl inte bli någon olaglig försäljning?
Men det är ju inte ok att ett husbygge får betala

plåtrickard plåtrickard skrev:
Betyder det att byggaren får räkningen o skickar vidare?
Om han då bygger fler hus på samma ställe, så kan det väl inte bli någon olaglig försäljning?
Men det är ju inte ok att ett husbygge får betala
Nej, Han ombesörjde endast inkoppling av el till bygget (Ingick i totalkostnaden av huset) från 26/6 har jag ett personligt abonnemanget där jag får fakturorna till mig när det var byggström.
Från 11/11 är jag nätkund efter att elektrikern anmälde nyanslutning och betalar för fakturorna som skickas till mig. Byggmästaren får inget från elbolaget.

P

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
H
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Nej, Han ombesörjde endast inkoppling av el till bygget (Ingick i totalkostnaden av huset) från 26/6 har jag ett personligt abonnemanget där jag får fakturorna till mig när det var byggström.
Från 11/11 är jag nätkund efter att elektrikern anmälde nyanslutning och betalar för fakturorna som skickas till mig. Byggmästaren får inget från elbolaget.

P
Har de tagit el efter det du får vanlig elräkning? I så fall fakturerar du elkostnader till byggherren inkl. skatt och moms. Du kan skriva faktura som privatperson också. Kalla det kostnadsersättning för elanvändning. Så går du fri för ev. löneskatt. Du har ju inte tjänat pengar på någon typ av försäljning.

Eller så håller du inne ett belopp du tror att det kostar på slutfakturan som jag gissar att ni inte betalt?

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det är TS faktura inte byggarens, man bör lämpligen inte utöva påtryckningar för att någon ska betala en faktura i sitt eget namn.

Det är inte en faktura mellan byggaren och TS då hade det varit ett annat scenario.

Fakturan är mellan TS och elbolaget.
Jag hängde aldrig med på att du tänkte på att man skulle använda sin egen faktura... Det var inte så tydligt....

• Gilla
Sågtand
  • Laddar…
Jag hängde aldrig med på att du tänkte på att man skulle använda sin egen faktura... Det var inte så tydligt....
Ok, det var synd.

Excel
Att inte betala en faktura ligger inte under allmänt åtal. Kanske därför man endast upplyser att fordran går till inkasso eller fogden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.