Har inte läst allt, MEN: Om TS är privatperson och motparten företag, så gäller konsumentköplagen. Och enligt denna lag är företagaren skyldig att AVRÅDA konsumenten från uppenbart okloka köpbeslut. Och att göra beställningen i TS namn istället för att låta släktingen ägaren med rätt till ROT-avdrag, genomföra beställningen i sitt namn, är rimligen att anse som ett uppenbart oklokt köpbeslut... Skulle, utifrån detta, tro att här kan företagaren få ta den ekonomiska smällen, om det står klart att denne underlåtit att avråda.

3 305 skrev:
Har inte läst allt, MEN: Om TS är privatperson och motparten företag, så gäller konsumentköplagen. Och enligt denna lag är företagaren skyldig att AVRÅDA konsumenten från uppenbart okloka köpbeslut. Och att göra beställningen i TS namn istället för att låta släktingen ägaren med rätt till ROT-avdrag, genomföra beställningen i sitt namn, är rimligen att anse som ett uppenbart oklokt köpbeslut... Skulle, utifrån detta, tro att här kan företagaren få ta den ekonomiska smällen, om det står klart att denne underlåtit att avråda.
Tjänsten ska naturligtvis stå på den person som köper den. Det är inte hantverkarens uppgift att ordna kundens skatteplanering.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Tjänsten ska naturligtvis stå på den person som köper den. Det är inte hantverkarens uppgift att ordna kundens skatteplanering.
Alltså ska inte hantverkaren ansöka om ROT om kunden explicit talat om att han inte vill ha ROT.

Skumpe Skumpe skrev:
Men varför tror du att släktingen inte skulle vara berättigad ROT? Det är den personen som ägt lägenheten och beställt arbetet. Det har inte framkommit uppgifter om inkomst.
För att det krävs att man bor i lägenheten och inte hyr ut den åt andra för att man ska vara berättigad till ROT, så som det har nämnts ett par gånger i tråden innan.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hur har byggaren kunnat söka ROT på TS?
Måste man inte ha person nr på personen man söker på?
Har TS get sitt person nr till byggaren och där med försökt en fuling att söka ROT?
TS har ju som sagt fått brev från RSV att ROT är sökt på TS och inte ägaren av lägenheten, har TS bara struntat i detta? varför har inte TS kontaktat byggaren och sagt att det blev fel med ROT ansökan den skylle ju vara på ägaren inte TS.

TRJBerg
L Lunneborg skrev:
Hur har byggaren kunnat söka ROT på TS?
Måste man inte ha person nr på personen man söker på?
Har TS get sitt person nr till byggaren och där med försökt en fuling att söka ROT?
TS har ju som sagt fått brev från RSV att ROT är sökt på TS och inte ägaren av lägenheten, har TS bara struntat i detta? varför har inte TS kontaktat byggaren och sagt att det blev fel med ROT ansökan den skylle ju vara på ägaren inte TS.
Snälla rara, försök läsa tråden innan du gör inlägg eller åtminståne TS inlägg.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag har skummat igenom tråden.
TS har sagt till bygaren att han inte skall lägga ROT på TS men hur har han kunnat göra det då man troligen måste ange PERSON NR. hur har byggaren fått detta?
Ingen stans ser jag att han skrivit att ROT skulle läggas på ÄGAREN.
När fakturan kom tittade INGEN på den utan bara betalade? varken TS eller ÄGAREN där stod det ju ROT.
Innan avslaget för ROT fron skattemyndigheten så får man ju ett brev där det står att någon sökt ROT ser inget när TS kontaktar dom eller byggaren redan då och säger att det blivit fel.
Utan först när han blir kontaktad att det skall gå till KF då aggerar TS.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Osc9 Osc9 skrev:
Är detta något jag bör vara orolig för? Som jag ser det har Skatteverket redan avgjort denna fråga till min fördel…Denna kostnad ska ligga på dem?
Bara för att skatteverket inte har get ok att rot betalas för TS och att byggaren måste betala tillbaka ROT till skatteverket så betyder det ju inte att TS går fri att betala detta, TS har ju beställt jobbet och är därmed betalningsansvarig mot byggaren Rot eller INTE ROT kvittar, byggaren skall ha sina pengar.

• Gilla
MiraHermano och 3 till
  • Laddar…
V
T torn skrev:
Jo, ansvaret ligger såväl på utförare som beställare att villkoren för Rotavdrag är uppfyllda.

Med vänliga hälsningar
Skattmasen
Ansvaret att ts har rätt till rotavdrag lite inte ett dugg på hantverkaren att ha koll på.

Uppger ts att denne har de så behöver inte hantverkaren dubbelkolla de. Utan kan blint gå på den uppgiften.

Sen om tjänsten är rotavdragsberättigad är en annan sak

TRJBerg TRJBerg skrev:
Alltså ska inte hantverkaren ansöka om ROT om kunden explicit talat om att han inte vill ha ROT.
Nej, men det undantar inte kunden från betalningsansvar även om det görs.

TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Nej, men det undantar inte kunden från betalningsansvar även om det görs.
Ifrågasättes. Kunden har all anledning att tro/veta/förutsätta att beställning och (viktigt här) faktura är korrekt och avser all kostnad.
Om sedan hantverkaren/motsvarande gör annat än vad de kommit överens om ser jag det helt som hantverkarens problem. Om han blandar in ROT är det inte orimligt att ha möjligheten öppen för bedrägeriförsök. T ex "saltning" av faktura och vilseledning av kostnad. Som lekman kan man inte/har man inte resurser att ha fullständig kontroll över sådant.

Jag förutsätter att hela kostnaden stod på fakturan men att en del var avdragen i ROT. Vet man då att det inte är aktuellt så vet man ju vad slutsumman blir. Man är skyldig att ha koll på sina skatter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsätter att hela kostnaden stod på fakturan men att en del var avdragen i ROT. Vet man då att det inte är aktuellt så vet man ju vad slutsumman blir. Man är skyldig att ha koll på sina skatter.
I de fall jag haft ROT/RUT har det oftast inte varit nämnt i fakturan.

Skumpe
D Daniel 109 skrev:
Märkligt då att hantverkaren sköter ansökan om ROT till Skatteverket.

TRJBerg TRJBerg skrev:
I de fall jag haft ROT/RUT har det oftast inte varit nämnt i fakturan.
Det måste framgå av fakturan hur mycket rotavdrag det är.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.