D
E Elektriker F skrev:
Beträda byggarbetsplatsen i det här fallet.
Nu är jag inte byggare, men är det inte så att byggherrens arbetsmiljöansvar övertas av entreprenören i detta fall och det åligger denne att göra en riskbedömning. Varför har denne då inte avtalat om saken?

T twoody skrev:
Ingen hantverkare vill ha med kunden,bra som dålig.
Stämmer verkligen inte. Eller visst, snickarna vi anlitar vill väl hellre få mer jobb, men bättre att samarbeta än att inte få jobb alls. Men vi samarbetar verkligen bra med firman vi anlitar.

Tex gör jag all målning själv, jag gillar det och jag är noggrann. Sköter målningen när de gått för dagen och så fortsätter de med nymålade brädor dagen efter. (Falu Rödfärg). Vi sköter även städningen och skräpbortforslingen, de får ju betala 1500 per lass, vi gör det gratis, plus att deras kompetens är förspilld på att stå och sopsortera.

Maken har dessutom problem med höjder, så vissa saker gör han på marken medan snickarna får ta jobben högre upp. Funkar jättebra.

• Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
T twoody skrev:
Ingen hantverkare vill ha med kunden,bra som dålig.
Nog tror jag det finns de som gillar att ha med kunden, och jag tycker det många gånger är trevligt att bekanta sig med den man jobbar för. Med det sagt är det ändå så att jag personligen jobbar allra bäst om jag får 100% arbetsro. Speciellt förr när jag var färsk lärling. Då kunde jag lätt bli lite nervig om kunden hängde över mig. Nu är det inte lika illa eftersom jag fått mycket mer erfarenhet och är säkrare med vad jag gör, men erkänner villigt att jag fortfarande jobbar allra bäst själv, förutsatt att man har momenten klara för sig naturligtvis (vilket alltsomoftast är fallet). Och än har det i alla fall inte kommit något klagomål på resultatet (peppar peppar ;)).

Vet inte hur ni andra hantverkare känner med den biten om vi bortser från eventuella extrakostnader. Kan ni känna er nerviga om kunden är med mycket? Eller är det bara jag som inte har så många år i bagaget som ibland har det problemet? ;)

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
D DMOL skrev:
Nu är jag inte byggare, men är det inte så att byggherrens arbetsmiljöansvar övertas av entreprenören i detta fall och det åligger denne att göra en riskbedömning. Varför har denne då inte avtalat om saken?
D DMOL skrev:
Det är nog en fråga som TS kan svara på. Jag vill även förklara att alla byggherrens ansvar inte alltid övertas av entreprenör. Helt beroende på avtal. Det som däremot inte kan avtalas bort i avtal mellan entreprenör och privatperson är upplysningsplikten mot en privatperson. Om privatpersonen vill göra något som inte har stöd i byggnormerna, är det entreprenörens skyldighet att underätta denna om möjliga konsekvenser.

Tycker att det är bra om kunden visar intresse.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Hemmakatten
När vi byggde huset så bodde vi på tomten i en husvagn. Självklart kollade vi huset varje dag, ibland flera ggr per dag.

Vi byggde ett lösvirkeshus på löpande räkning med varje entreprenör. Upplevde aldrig att någon tyckte det var jobbigt att vi var där. Och vi är nu vänner med flera hantverkare och umgås med varandra. Om vi nu hade stört så har det inneburit att fakturan blev högre och det blev den kanske vet inte.

En bra deal, vi vet nu exakt hur huset är byggt och var varje spik sitter.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
D
lärjungen apelton skrev:
Nog tror jag det finns de som gillar att ha med kunden, och jag tycker det många gånger är trevligt att bekanta sig med den man jobbar för. Med det sagt är det ändå så att jag personligen jobbar allra bäst om jag får 100% arbetsro. Speciellt förr när jag var färsk lärling. Då kunde jag lätt bli lite nervig om kunden hängde över mig. Nu är det inte lika illa eftersom jag fått mycket mer erfarenhet och är säkrare med vad jag gör, men erkänner villigt att jag fortfarande jobbar allra bäst själv, förutsatt att man har momenten klara för sig naturligtvis (vilket alltsomoftast är fallet). Och än har det i alla fall inte kommit något klagomål på resultatet (peppar peppar ;)).

Vet inte hur ni andra hantverkare känner med den biten om vi bortser från eventuella extrakostnader. Kan ni känna er nerviga om kunden är med mycket? Eller är det bara jag som inte har så många år i bagaget som ibland har det problemet? ;)
Jag brukar gå igenom vad kund vill ha direkt, gör kanske några prover om de är osäkra. Kontaktar dem när något är osäkert. Frågar varje morgon om allt är i sin ordning. I övrigt vill jag bli lämnad i fred när jag jobbar. De flesta kunder märker detta snabb och det brukar funka bra. Även om några få undantag tror att jag är jätteintresserad av att höra om deras senaste semester eller om deras egen förträfflighet, medan jag helst vill slita öronen av mig istället. Jag är där för att göra ett jobb, ett bra jobb. Inte för deras skull utan för att jag tycker om att göra fina väggar, murar eller golv eller vad de nu vill ha.
När jag sedan jobbat (och inte pratat eller lyssnat på något jag inte bryr mig om) i åtta timmar vill jag gå hem till min familj.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
D Drburr skrev:
Jag brukar gå igenom vad kund vill ha direkt, gör kanske några prover om de är osäkra. Kontaktar dem när något är osäkert. Frågar varje morgon om allt är i sin ordning. I övrigt vill jag bli lämnad i fred när jag jobbar. De flesta kunder märker detta snabb och det brukar funka bra. Även om några få undantag tror att jag är jätteintresserad av att höra om deras senaste semester eller om deras egen förträfflighet, medan jag helst vill slita öronen av mig istället. Jag är där för att göra ett jobb, ett bra jobb. Inte för deras skull utan för att jag tycker om att göra fina väggar, murar eller golv eller vad de nu vill ha.
När jag sedan jobbat (och inte pratat eller lyssnat på något jag inte bryr mig om) i åtta timmar vill jag gå hem till min familj.
Skönt att höra att fler känner att de jobbar bäst ostört. Tänker att det säkert också har med personlighet att göra. En del hantverkare gillar säkert att snacka loss rejält med kunderna och upplever kanske att det gör dem mer effektiva, medan jag känner att jobbet flyter bäst om man får pyssla i lugn och ro. Ligger säkert en del psykologi i det hela. Men som du inledningsvis sa, lyssna in kunden tidigt och kolla under processen att allt är till belåtenhet. Då brukar det funka utan problems :D(y)

P Paxman skrev:
Det är helt fel. Jag har erfarenhet av flera hantverkare som tyckte det bara var trevligt att jag var med, både för att snacka lite men också för att kunna ge en hjälpande hand när så underlättade arbetsmomentet.

Dock tror jag att ni som har just den inställningen, som ni redovisar för twoody och Elektriker F, TROR att alla hantverkare tycker likadant och att alla privatkunder är likadana. Ni bör hålla er till företagskunder så blir alla glada och nöjda.
Ja hantverkarna är trevliga för att du är kund och det är dom flesta hantverkarna för sina kunder,men nej hantverkare vill inte ha kunder där dom jobbar.
Självklart finns det undantag men dom hantverkarna har jag aldrig träffat på mina 25 år som hantverkare.
Hantverkare vill göra ett så bra jobb som möjligt och undrar man något eller vill ha en extra hand så frågar man kunden om det.

Anna_H Anna_H skrev:
Stämmer verkligen inte. Eller visst, snickarna vi anlitar vill väl hellre få mer jobb, men bättre att samarbeta än att inte få jobb alls. Men vi samarbetar verkligen bra med firman vi anlitar.

Tex gör jag all målning själv, jag gillar det och jag är noggrann. Sköter målningen när de gått för dagen och så fortsätter de med nymålade brädor dagen efter. (Falu Rödfärg). Vi sköter även städningen och skräpbortforslingen, de får ju betala 1500 per lass, vi gör det gratis, plus att deras kompetens är förspilld på att stå och sopsortera.

Maken har dessutom problem med höjder, så vissa saker gör han på marken medan snickarna får ta jobben högre upp. Funkar jättebra.
Kunder får självklart måla och städa när hantverkaren gått hem eller när man jobbar och alla hantverkare vill ha en så bra relation med sin kund som möjligt, men vi vill inte ha någon som hänger över axeln eller stirrar på en när man jobbar.

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
Vem har arbetsmiljöansvaret?

Har du det kan du neka kunden tillträde på grund av detta. Dock antar jag att det är kunden som har det om du inte specifikt tagit på dig detta.

Darling McFluff SKJB021 skrev:
Vem har arbetsmiljöansvaret?

Har du det kan du neka kunden tillträde på grund av detta.
Hur menar du att du i praktiken skulle kunna neka en privatperson att gå ner i källaren i sin egen bostad? :thinking: Gissar att de flesta mest skulle skratta åt ditt "nekande"... :rofl:

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Ta ett kort möte med kunden varje dag. 5-10 minuter. Där går ni genom vad ni gjort, om det är något som hindrar er, om kunder har synpunkter osv. Är det ändringar som inte är avtalade, ta upp det och se om de blir prispåverkande. Man kan aldrig räkna med att ett projekt går helt efter plan, och dessa möter gör det lättare att justera efter hand som saker upptäcks.

Täta kontakter gör att eventuella misstag blir små, och gör att kunden känner sig delaktig.

• Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du att du i praktiken skulle kunna neka en privatperson att gå ner i källaren i sin egen bostad? :thinking: Gissar att de flesta mest skulle skratta åt ditt "nekande"... :rofl:
Du kan utefter din riskbedömning neka tillträde under vissa tider som du anser påverka arbetsmiljön negativt.

Med det inte sagt att det gäller dygnet runt eller är ett totakt förbud, det är givetvis beroende på förutsättningarna.

lärjungen
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns nog tillfällen där ett sådant nekande är helt i sin ordning, beroende på vad det är firman gör i källaren. Jag tror tex inte kunden får gå ner i sin egen källare vid en asbestsanering för att ta ett extremt exempel. Nu är det ju inte det TS pysslar med antar jag, men min poäng är att det inte alltid är lämpligt att kunden är med. Vid snickarjobb kan sådana tillfällen vara rivning av gamla konstruktioner eller moment där det dammar mycket eller jobb i trånga utrymmen etc. Eller där kunden riskerar att få skador pga att det flyger mycket flisor eller gnistor etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.