J Johnsson 56 skrev:
Det finns inget värre än när beställaren ska sitta och titta på och kommentera varenda spik eller skruv. Beställaren är ju oftast lekman på området och borde hålla sig undan. Jag gjorde aldrig under ca 20 år ett enda jobb på löpande räkning utan allt med fast pris där varenda jobb var noggrant nedskrivet och överenskommet. Det hände ibland att de ville hjälpa till, men då brukade jag säga att i så fall ska jag ha 200 kr extra per timme. Jag ansåg att den s.k. hjälpen alltid gjorde arbetet mycket jobbigare. Finns det någon annan bransch där det accepteras att kunderna står och lägger sig i hur arbetet borde genomföras ?
Måste vara spännande när du går till frisören :)

• Haha
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Jag har sällan inte varit med hantverkarna, såväl hemma som på jobbet, utom på rena nybyggen Där är det platsbesög och genomgång med vissa intervall. Hantverkarna brukar vara glada och gärna komma tillbaka.

De som har klagat (en rörmokare och en elektriker) fick vara ifred. Bådas jobb var felgjorda och fick göras om på deras respektive firmors bekostnad. Så min erfarenhet är att bra hantverkare vill ha med kunden.

• Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
En rätt tramsig skojlista som brukar sitta på små bilverkstäder. Dock visar den tydligt på just det jag tog upp i mitt förra inlägg; hantverkares överlägsna attityd mot privatkunder. Skulle en hantverkare lägga den listan på bordet hos mig skulle jag skrattande be honom lämna lokalen omedelbart.
Verkligheten är ju att TS menar på att (fri tolkning) 1 timme extra om dagen går till obudgeterade möten. I avtalen vi skriver med privatkunder är att det gäller 1 möte / vecka om någon sammankallar. I AB och ABT-avtal är detta redan bra reglerat, men det blir annat med privatpersoner. Samtidigt skiver vi alltid väl detaljerade offerter där vi lämnar minimalt med obesvarade frågor till kund.

Om jag har en hantverkare i huset (inte vanligt) så kollar jag definitivt progressen minst en gång dagligen. Är jag hemma klart mer, sedan måste man ju se till att inte störa eller lägga sig i mer än nödvändigt.

• Gilla
Jambalaya och 5 till
  • Laddar…
P petersv skrev:
Jag har sällan inte varit med hantverkarna, såväl hemma som på jobbet, utom på rena nybyggen Där är det platsbesög och genomgång med vissa intervall. Hantverkarna brukar vara glada och gärna komma tillbaka.

De som har klagat (en rörmokare och en elektriker) fick vara ifred. Bådas jobb var felgjorda och fick göras om på deras respektive firmors bekostnad. Så min erfarenhet är att bra hantverkare vill ha med kunden.
Ingen hantverkare vill ha med kunden,bra som dålig.

• Gilla
Elektriker F och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Rätt där Twoody. Det handlar inte om känslor här, utan om ekonomi. Petersv: FEL!

T twoody skrev:
Det är helt fel. Jag har erfarenhet av flera hantverkare som tyckte det bara var trevligt att jag var med, både för att snacka lite men också för att kunna ge en hjälpande hand när så underlättade arbetsmomentet.

Dock tror jag att ni som har just den inställningen, som ni redovisar för twoody och Elektriker F, TROR att alla hantverkare tycker likadant och att alla privatkunder är likadana. Ni bör hålla er till företagskunder så blir alla glada och nöjda.

• Gilla
Jambalaya och 4 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är helt fel. Jag har erfarenhet av flera hantverkare som tyckte det bara var trevligt att jag var med, både för att snacka lite men också för att kunna ge en hjälpande hand när så underlättade arbetsmomentet.

Dock tror jag att ni som har just den inställningen, som ni redovisar för twoody och Elektriker F, TROR att alla hantverkare tycker likadant och att alla privatkunder är likadana. Ni bör hålla er till företagskunder så blir alla glada och nöjda.

Jag tycker också det är trevligt, men någon måste ju betala för den tiden.

D
R RBOS skrev:
En liten fråga bara.
får kunden gå omkring där hur och när som helst innan bygget e klart?
Du kan inte hindra en privatperson från att röra sig i sitt eget hem.
Vad är avtalat och vad är det för ändringar som beställaren gör?

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
På företaget är vi definitivt med. Det ska bli som vi vill ha det inte som hantverkaren gissar. Fungerar utmärkt med de (stora) företagen vi anlitar (vi är ett av de största företagen i Sverige).

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
E Elektriker F skrev:
Jag tycker också det är trevligt, men någon måste ju betala för den tiden.
Sorglig och cynisk inställning. Dessutom rätt negativ i företagsekonomiskt hänseende.

D DMOL skrev:
Du kan inte hindra en privatperson från att röra sig i sitt eget hem.
Vad är avtalat och vad är det för ändringar som beställaren gör?
Det beror helt på vilket avtal man har. Försäkringen gäller oftast inte andra än entreprenörerna, så det finns en massa faktorer att ta hänsyn till.

D
E Elektriker F skrev:
Det beror helt på vilket avtal man har. Försäkringen gäller oftast inte andra än entreprenörerna, så det finns en massa faktorer att ta hänsyn till.
Vilken försäkring är det du pratar om. Ansvarsförsäkring?
Vi har ju inte ens fått reda på om beställaren flyttar en hink eller denne utför faktiskt arbete.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
D DMOL skrev:
Vi har ju inte ens fått reda på om beställaren flyttar en hink eller denne utför faktiskt arbete.
Beträda byggarbetsplatsen i det här fallet.

D DMOL skrev:
Och eftersom det mesta handlar om entreprenadförsäkringar så är det det jag syftade på. Ursäkta min otydlighet. Det är lätt att glömma att supertydlig, så som man ska vara på forum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.