22 226 läst ·
68 svar
22k läst
68 svar
Byggarbetsplats - får kunden gå omkring där närsomhelst?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Måste vara spännande när du går till frisörenJ Johnsson 56 skrev:Det finns inget värre än när beställaren ska sitta och titta på och kommentera varenda spik eller skruv. Beställaren är ju oftast lekman på området och borde hålla sig undan. Jag gjorde aldrig under ca 20 år ett enda jobb på löpande räkning utan allt med fast pris där varenda jobb var noggrant nedskrivet och överenskommet. Det hände ibland att de ville hjälpa till, men då brukade jag säga att i så fall ska jag ha 200 kr extra per timme. Jag ansåg att den s.k. hjälpen alltid gjorde arbetet mycket jobbigare. Finns det någon annan bransch där det accepteras att kunderna står och lägger sig i hur arbetet borde genomföras ?
Jag har sällan inte varit med hantverkarna, såväl hemma som på jobbet, utom på rena nybyggen Där är det platsbesög och genomgång med vissa intervall. Hantverkarna brukar vara glada och gärna komma tillbaka.
De som har klagat (en rörmokare och en elektriker) fick vara ifred. Bådas jobb var felgjorda och fick göras om på deras respektive firmors bekostnad. Så min erfarenhet är att bra hantverkare vill ha med kunden.
De som har klagat (en rörmokare och en elektriker) fick vara ifred. Bådas jobb var felgjorda och fick göras om på deras respektive firmors bekostnad. Så min erfarenhet är att bra hantverkare vill ha med kunden.
Verkligheten är ju att TS menar på att (fri tolkning) 1 timme extra om dagen går till obudgeterade möten. I avtalen vi skriver med privatkunder är att det gäller 1 möte / vecka om någon sammankallar. I AB och ABT-avtal är detta redan bra reglerat, men det blir annat med privatpersoner. Samtidigt skiver vi alltid väl detaljerade offerter där vi lämnar minimalt med obesvarade frågor till kund.P Paxman skrev:
Om jag har en hantverkare i huset (inte vanligt) så kollar jag definitivt progressen minst en gång dagligen. Är jag hemma klart mer, sedan måste man ju se till att inte störa eller lägga sig i mer än nödvändigt.
Ingen hantverkare vill ha med kunden,bra som dålig.P petersv skrev:Jag har sällan inte varit med hantverkarna, såväl hemma som på jobbet, utom på rena nybyggen Där är det platsbesög och genomgång med vissa intervall. Hantverkarna brukar vara glada och gärna komma tillbaka.
Det är helt fel. Jag har erfarenhet av flera hantverkare som tyckte det bara var trevligt att jag var med, både för att snacka lite men också för att kunna ge en hjälpande hand när så underlättade arbetsmomentet.T twoody skrev:
Dock tror jag att ni som har just den inställningen, som ni redovisar för twoody och Elektriker F, TROR att alla hantverkare tycker likadant och att alla privatkunder är likadana. Ni bör hålla er till företagskunder så blir alla glada och nöjda.
P Paxman skrev:Det är helt fel. Jag har erfarenhet av flera hantverkare som tyckte det bara var trevligt att jag var med, både för att snacka lite men också för att kunna ge en hjälpande hand när så underlättade arbetsmomentet.
Dock tror jag att ni som har just den inställningen, som ni redovisar för twoody och Elektriker F, TROR att alla hantverkare tycker likadant och att alla privatkunder är likadana. Ni bör hålla er till företagskunder så blir alla glada och nöjda.
Jag tycker också det är trevligt, men någon måste ju betala för den tiden.
Vilken försäkring är det du pratar om. Ansvarsförsäkring?E Elektriker F skrev:
Vi har ju inte ens fått reda på om beställaren flyttar en hink eller denne utför faktiskt arbete.
Och eftersom det mesta handlar om entreprenadförsäkringar så är det det jag syftade på. Ursäkta min otydlighet. Det är lätt att glömma att supertydlig, så som man ska vara på forum.D DMOL skrev: