Någon som vet vad som händer om man inte får igenom sin bygganmälan- och bygger ändå??
Har lämnat in bygglovsansökan, och fått det godkänt, lämnat in bygganmälan med konstruktionsritningar och detaljer mm. vill bygga om mitt garage och förråd, samt bygga ihopa det med huset. rör sig om en tillbyggnad på ca 5-6 m2. jag kommer isolera väggarna med 220mm samt tak ca 300. befintlig platta 100mm och tillbyggda delen 300mm.
fall jag måste bygga väggarna tjockare för att uppnå några regler angående isolering och u-värden faller hela poängen med bygget...... då blir det ju mindre än det var från början.....
sedan är det problem med kvalitetsansvarig..... borde man inte kunna vara det själva på ett garage/förråd???
Vad händer om man inte får igenom sin bygganmälan o tröttnar på alla kompleteringar och bygger ändå?? hur mycket kan det det bli i vite eller böter?? vad kan mer hända??

Vet inte svaret på din fråga men kan du inte ha isolerad dörr till passagen och hävda att utrymmet inte ska värmas upp till inomhustemperatur?

KA kan man i vissa fall få vara själv för mindre projekt. Jag skrev en CV om mig själv och fick stå som KA för min utbyggnad på 5mX7m i 3 plan.

Du kan få betala en Särskild avgift. Max 21400 kr.

En särskild avgift ska tas ut om:
1. arbete utförs utan att det finns någon kvalitetsansvarig.
2. någon underlåter att göra bygganmälan eller rivningsanmälan när sådan anmälan ska göras.
3. arbete utförs i strid mot något beslut som plan- och byggnadsnämnden har meddelat enligt
plan- och bygglagen.
Den särskilda avgiften skall bestämmas tilll minst ett tjugondels prisbasbelopp och högst ett halvt prisbasbelopp. Om överträdelsen är ringa, behöver någon avgift inte tas ut.
Om nåt ytterligare kan hända vet jag inte. Men jag tycker inte du borde få krav om att isolera befintliga huskroppar, bara den nya.

Var kommer bötesbeloppet från?? vill vara helt säker på att det stämmer innan jag gör något dumt.....
Kan det hända något mer än böter?? bygglovet har gått igenom och jag har lämnat in ett bra gäng ritningar på konstruktionen mm mm samt även en hyfsat bra kontrollplan, som en byggnadsingengör skall skriva under......
Själv har jag jobbat 10 år som mättekniker och inom byggbranschen.... pappa har samtliga betongkurser och är arbetsledare och byggare.....
tycker bara det verkar orimligt att man inte själv får bygga ett garage/förråd...... bifogar lite bilder på ritningarna....

• Paint1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
plattan med u-värde mm även gjort ritningar på alla infästningar, syll spikbleck mm mm

• paint4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.