Workingclasshero Workingclasshero skrev:
"Byråkrati", ett mer svårstavat ord istället för "korkat".
Okej, går det egentligen att lösa problemet? och fortfarande ha kvar som det är

B Byggdjuret skrev:
Okej, går det egentligen att lösa problemet? och fortfarande ha kvar som det är
Svårt, jag tror många faktiskt vill hjälpa men sitter fast i en massa regler.
Samtidigt är många byggare lite blinda för regler och/eller har tolkningsfrihet....
Dyra lantmäterikostnader och bygglov och tillstånd.
Jag har en önskan om lättnader och mindre kostnader för att underlätta byggande, men det får nog stanna vid just önskningar.
Men en sak som jag gillar är Friggeboden, Attefallaren däremot är ju lite lattjo, men det glädjer mig ändå att det underlättar för många.

• Gilla
OKKT
  • Laddar…
T Titan123 skrev:
fast det stämmer ju inte riktigt, vi har anmält att vi ska sätta in braskamin i befintlig murstock och fått ok. Men vi behövde inte informera om hur den ska byggas.
Men den behöver ju besiktigas efter fördigställande.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
T
A arkTecko skrev:
Men den behöver ju besiktigas efter fördigställande.
Om du menar att sotaren ska sota innan första eldningen, isåfall ja. Annars är det byggherren dvs vi som besiktigar.

Inte får du väl ta en eldstad i bruk innan den godkännts av sotaren? Och regelbundna brandskyddskontroller behövs också.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Titan123 skrev:
Om du menar att sotaren ska sota innan första eldningen, isåfall ja. Annars är det byggherren dvs vi som besiktigar.
Efter anmälan där du lämnar in en kontrollplan enligt kommunens mall får du ett startbesked från kommunen. Installationsbesiktning är vanligen en del av kontrollplanen och krävs för slutbesked (driftsättning). De flesta kommuner löser det så att de delegerar rätten att installationsbesiktiga till det företag som de har upphandlat för brandskyddskontroll (ofta kallat "sotaren" av folk). Men det finns lite olika lösningar i olika kommuner vem som kan göra den där installationsbesiktningen så att du kan få ditt slutbesked och börja elda.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.