56 476 läst ·
123 svar
56k läst
123 svar
Bygganmälan kamin svartbygge
Har du någon källa på att försäkringen inte gäller?A AndersBlomberg skrev:
Mitt hus från 1876 finns det inga papper på hos kommunen. Betyder det att det är omöjligt att försäkra?
Mitt hus är från 1921 och förra ägaren byggde en inbyggd lastkaj utan bygglov 1974. Vi fick reda på att den saknade bygglov först 2009. Ytan är ca 25 kvm och gjordes om till en del av kök samt en toalett och hiss byggdes in.
Huset var registrerat till boa 168kvm men är egentligen 213 efter mätning. Vilket betyder att försäkringen gäller för den boa och bia som är känd hos Skatteverket. (Källa Folksam).
Nu legitimerade vi bygget och korrigerade arean (fanns en annan del byggd på 30 talet som inte heller fanns med men som är legitimt) vi fick naturligtvis betala avgiften för registrering 5000:-.
Har ni inga papper på huset? Ni har väl en taxering så att ni betalar fastighetsskatt?
Huset var registrerat till boa 168kvm men är egentligen 213 efter mätning. Vilket betyder att försäkringen gäller för den boa och bia som är känd hos Skatteverket. (Källa Folksam).
Nu legitimerade vi bygget och korrigerade arean (fanns en annan del byggd på 30 talet som inte heller fanns med men som är legitimt) vi fick naturligtvis betala avgiften för registrering 5000:-.
Har ni inga papper på huset? Ni har väl en taxering så att ni betalar fastighetsskatt?
Jag hittar ingen sån klausul hos Folksam. Det enda jag hittar efter en snabb googling är det här från LF:A AndersBlomberg skrev:
"Skulle då huset till exempel brinna ner så är det alltså det som står i försäkringsbrevet som ligger till grund för vad man får för ersättning"
Dvs, det är de uppgifter man själv har angett till försäkringsbolaget (som man har betalt premie för) som gäller.
useless skrev:
Har du ett hus som är registrerat till 100kvm och en oregistrerad yta på t.ex 30kvm så är alltså den oregistrerade (svartbygget) inte försäkrat helt enkelt.useless skrev:
Jag hittar ingen sån klausul hos Folksam. Det enda jag hittar efter en snabb googling är det här från LF:
"Skulle då huset till exempel brinna ner så är det alltså det som står i försäkringsbrevet som ligger till grund för vad man får för ersättning"
Dvs, det är de uppgifter man själv har angett till försäkringsbolaget (som man har betalt premie för) som gäller.
Nej, försäkrad yta av vad man uppgivit till sitt försäkringsbolag gäller, inte underlaget till Skatteverket för fastighetsavgiften. Du får gärna ta fram källan då jag bara har LFs avtal.A AndersBlomberg skrev:
När man köper måste säljare ange om bygglov inte finns på åtgärder. Mäklare har alltid denna fråga på kontrakt.Då är man som säljare skyldig att kolla upp om alla lov finns.Skumpe skrev:
Rita med. Och skriv i ett bilagt brev också upp att du tror att det är svartbygge, och att du skulle vilja ändra det så saken inte är ett problem.
Rätta till förre ägarens missar helt enkelt.
Spela med öppna kort och visa tydligt att du vill att allt ska vara korrekt så kommer du att få bra hjälp.
Det stämmer att gamla svartbyggen kan bli problem senare. De läggs på hög och kan stoppa (även nästa ägares) ansökningar. Rätt vettigt om man tänker efter - bottom line så handlar det ju om säkerhet.
Bli vän med handläggaren på kommunen och be om hjälp att lösa situationen, det kommer du att ha igen med råge.
Rätta till förre ägarens missar helt enkelt.
Spela med öppna kort och visa tydligt att du vill att allt ska vara korrekt så kommer du att få bra hjälp.
Det stämmer att gamla svartbyggen kan bli problem senare. De läggs på hög och kan stoppa (även nästa ägares) ansökningar. Rätt vettigt om man tänker efter - bottom line så handlar det ju om säkerhet.
Bli vän med handläggaren på kommunen och be om hjälp att lösa situationen, det kommer du att ha igen med råge.
M mrcooper89 skrev:Jag vill installera kamin i ett hus som saknar murstock och har då gjort en bygganmälan på min kommuns hemsida. Jag har då fått ett mail att jag ska komma in med kompletterande information som t.ex planritning där kaminens placering är inritad. Tyvärr misstänker jag att en tillbyggnad på huset (ett sovrum) har tillkommit utan bygglov för ca 20 år sedan och jag undrar om jag bör rita med den tillbyggnaden på planritningen eller ska jag helt enkelt låta bli att rita med den?
Vad jag förstår så är ett så gammalt svartbygge preskriberat men jag är rädd att det ändå kan orsaka problem för min installation av kamin. Eller kan de tvinga mig riva tillbyggnaden i värsta fall?
Jag låter hellre bli att sätta in kaminen om det finns risk att sovrummet ryker
Redigerat:
OK spelar helt klart ingen större roll, en skadereglerare kontrollerar definitivt fakta hos kommunen eller Skatteverket. Annars kan ju folk hitta på vad som helst. Huset som brann var 500kvm fast det egentligen var 250kvm.useless skrev:
Ok har du en del som inte har bygglov och huset brinner ner så kan försäkringsbolaget inte bygga upp den delen därför att de inte får bygglov på svartbygget.A AndersS skrev:
Källa Lindgren LF Västernorrland
Det kan nog vara korrekt. Men Skatteverket får inte uppgifter från kommunen om vilken yta det finns bygglov för. Skatteverkets uppgifter kommer från fastighetsägaren (eller tidigare ägare).A AndersBlomberg skrev:
Jag tror som sagt var inte att det är så enkelt. Visst, vid gravt felaktiga uppgifter kan säkert bolaget trilskas, men alla gamla fastigheter på landet har utbyggnader, inredda vindar, garage, etc som är byggda utan kommunens vetskap av olika anledningar. Om det hade varit ett stort problem vid försäkringsärenden så skulle det varit väl känt.A AndersBlomberg skrev:
Läser man t ex Folksams villkor så står det:
"C55. Försäkringen och premien bygger på de uppgifter som du har lämnat oss."
Dessutom skickar försäkringsbolaget ut en besiktningsman som går igenom huset när man tecknar en ny försäkring, så dom har gott om möjligheter att kolla upp rimligheten i angivna uppgifter. Att då i efterhand hävda att man bara får ett hälften så stort hus för att det är det som uppgavs vid senaste fastighetstaxeringen hos skatteverket kommer inte att hålla.
useless skrev:
Jag tror som sagt var inte att det är så enkelt. Visst, vid gravt felaktiga uppgifter kan säkert bolaget trilskas, men alla gamla fastigheter på landet har utbyggnader, inredda vindar, garage, etc som är byggda utan kommunens vetskap av olika anledningar. Om det hade varit ett stort problem vid försäkringsärenden så skulle det varit väl känt.
Läser man t ex Folksams villkor så står det:
"C55. Försäkringen och premien bygger på de uppgifter som du har lämnat oss."
Dessutom skickar försäkringsbolaget ut en besiktningsman som går igenom huset när man tecknar en ny försäkring, så dom har gott om möjligheter att kolla upp rimligheten i angivna uppgifter. Att då i efterhand hävda att man bara får ett hälften så stort hus för att det är det som uppgavs vid senaste fastighetstaxeringen hos skatteverket kommer inte att hålla.
Jo det är som jag säger, pratade med LF Västernorrland och har du byggt utan lov så bygger inte försäkringsbolaget upp den delen just därför att det inte finns något lov.
Skaderegleraren gav ett exempel där en kund byggt en 110kvm stor carport där en husbil började brinna, bygglovet var på 54kvm och det var det som bolaget byggde upp efter branden. Kunden hade rapporterat 110kvm och betalade premie för detta dessutom.