harry73
M mrcooper89 skrev:
Är man inte skyldig att kolla upp sådan själv då?
Nej, du får förutsätta att bygglov finns (när den behövs).
Så har säljaren inte väldigt tydligt kommunicerat att bygglov saknas, är det ett dolt fel.

• Gilla
EMIL Emil och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M mrcooper89 skrev:
Jag har bott här i två år. Är man inte skyldig att kolla upp sådan själv då?
Tio år efter att svartbygget uppfördes spelar det inte längre någon roll.

• Gilla
EMIL Emil och 3 till
  • Laddar…
harry73
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, precis. Vad är det du försöker göra? Påstå att jag använder slanguttrycken "svart" respektive "vit" i byggsammanhang fel?
Som @Claes Sörmland skrev kan ett svartbygge också ställa till det efter 10 år. Därför kan der vara bra att redan nu försöka få till bygglov i efterhand.
Men även här får man akta sig eftersom det kan innebära att svartbygget ses som nybyggt igen.

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
M mrcooper89 skrev:
Jag har bott här i två år. Är man inte skyldig att kolla upp sådan själv då?
Nej, just att bygglov finns på allt är något man inte har undersäkningsplikt på, man ska kunna förutsätta att så är fallet.

Hovrätten gör i denna del följande bedömning. Utgångspunkten är att en köpare har rätt att förvänta sig att bygglov finns för vidtagna bygglovspliktiga åtgärder. Det kan inte komma i fråga att ålägga en köpare någon allmän undersökningsplikt av att bygglov finns för om- eller tillbyggnader.
RH 2014:33

https://www.alltomjuridik.se/nyheter/huskopare-har-ingen-undersokningsplikt-av-vad-som-ar-svartbygge/

• Gilla
  • Wow
DataJonny och 9 till
  • Laddar…
Problemet med sådant som är utan bygglov, men har preskriberats är att kommunen kan säga, för att bevilja ett bygglov på något annat, så måste först ev. avvikelser rättas till.

• Gilla
jonle336 och 3 till
  • Laddar…
M mrcooper89 skrev:
Jag vill installera kamin i ett hus som saknar murstock och har då gjort en bygganmälan på min kommuns hemsida. Jag har då fått ett mail att jag ska komma in med kompletterande information som t.ex planritning där kaminens placering är inritad. Tyvärr misstänker jag att en tillbyggnad på huset (ett sovrum) har tillkommit utan bygglov för ca 20 år sedan och jag undrar om jag bör rita med den tillbyggnaden på planritningen eller ska jag helt enkelt låta bli att rita med den?

Vad jag förstår så är ett så gammalt svartbygge preskriberat men jag är rädd att det ändå kan orsaka problem för min installation av kamin. Eller kan de tvinga mig riva tillbyggnaden i värsta fall?

Jag låter hellre bli att sätta in kaminen om det finns risk att sovrummet ryker
Om jag minns rätt så är så slipper du sanktionsavgift för svartbygget. Är det inom byggbar yta dvs inte nära en granne som protesterar eller kommunens streckade linje innanför tomtgräns så förstår jag inte varför du skulle behöva riva. Lämnar du in utan utbygget så begår du förmodligen något brott.
Ligger det mot grannens tomt får du skaffa påskrift att det är ok med utbygget. Tala ödmjukt om att du inte visste att det var ett svartbygge och att du vill få det godkänt. Det är upp till kommunen att visa att bygget inte är äldre än 10 år.

Skumpe
harry73 harry73 skrev:
Nej, du får förutsätta att bygglov finns (när den behövs).
Så har säljaren inte väldigt tydligt kommunicerat att bygglov saknas, är det ett dolt fel.
Har du källa på detta? Låter helt sjukt för det är verkligen inte svårt att kolla upp. Måste vara det enklaste dolda felet att upptäcka i Byggahus historia.

• Gilla
GranboCarlson
  • Laddar…
M mrcooper89 skrev:
Jag vill installera kamin i ett hus som saknar murstock och har då gjort en bygganmälan på min kommuns hemsida. Jag har då fått ett mail att jag ska komma in med kompletterande information som t.ex planritning där kaminens placering är inritad. Tyvärr misstänker jag att en tillbyggnad på huset (ett sovrum) har tillkommit utan bygglov för ca 20 år sedan och jag undrar om jag bör rita med den tillbyggnaden på planritningen eller ska jag helt enkelt låta bli att rita med den?

Vad jag förstår så är ett så gammalt svartbygge preskriberat men jag är rädd att det ändå kan orsaka problem för min installation av kamin. Eller kan de tvinga mig riva tillbyggnaden i värsta fall?

Jag låter hellre bli att sätta in kaminen om det finns risk att sovrummet ryker
Du skall rita upp planlösning och fasader som huset ser ut idag och lägga in kamin plats, I skala 1:100 eller motsvarande.
Glöm inte att tak o placering fönster/dörrar.
Bifoga teknisk beskrivning på material, konstruktion och hur genomföringar bjälklag samt takgenföring.
Då blir det seriöst, glöm inte att ange att sotmästare skall besikta allt före tänkt driftsättning.:cool:

• Gilla
Percy007 och 1 till
  • Laddar…
Som tillägg: Förutom vad som sagts här gällande bygglov, preskription och så vidare så bör det inte bli något problem med kaminen.
Den behöver enbart en bygganmälan.
Om kommunen av någon orsak skulle börja rota i gamla papper och notera att det saknas bygglov (vilket jag själv inte tror, då det känns som en större arbetsinsats än vad mina fördomar om kommunala tjänstemän gör utan orsak.) så kan det möjligtvis påverka framtida bygglovsansökningar, men det ska inte stoppa en bygganmälan.

• Gilla
fobbson och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
När köpte du huset?
Svartbygge kan vara dolt fel, och då kan säljaren stå för kostnaden att rätta till det. T ex bygglovskosgnader mm
Svartbygge är aldrig dolt fel. Ingår i undersökningsplikten att kolla att bygglov finns

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
Düsseldorff
J JockeÅgren skrev:
Svartbygge är aldrig dolt fel. Ingår i undersökningsplikten att kolla att bygglov finns
Nej, det gör det inte.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mrcooper89 skrev:
Menar du att jag i så fall skulle behöva söka bygglov för den delen av huset i samband med att installera kaminen? För det låter inte speciellt intressant. Då låter jag nog hellre bli
Nej inte alls. Kamininstallation är inte bygglovspliktigt utan kräver bara en anmälan.

Men om du vill göra något annat som kräver bygglov så kan det bli avslag om huset är planstridigt p g a det gamla svartbygget. Är det inte planstridigt trots svartbygget så inga problem.

Redigerat:
Tobbe.A
När vi installerade kamin så bad jag kommunen skicka planritning osv som de ville att jag skulle använda. Jag fick tillbaka bilder med riktigt kass upplösning som visade hur huset såg ut när det byggdes 50 år tidigare. På de bilderna ritade jag sedan in var kaminen skulle stå och hur hög skorstenen skulle vara, det räckte. Att planlösningen inte riktigt stämde med hur huset faktiskt såg ut var inget jag brydde mig om…

• Gilla
mrcooper89 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
När vi installerade kamin så bad jag kommunen skicka planritning osv som de ville att jag skulle använda. Jag fick tillbaka bilder med riktigt kass upplösning som visade hur huset såg ut när det byggdes 50 år tidigare. På de bilderna ritade jag sedan in var kaminen skulle stå och hur hög skorstenen skulle vara, det räckte. Att planlösningen inte riktigt stämde med hur huset faktiskt såg ut var inget jag brydde mig om…
Om du ändå ska fuska med anmälan är det inte enklare då att bara strunta i den från början?

• Gilla
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
harry73
Skumpe Skumpe skrev:
Har du källa på detta? Låter helt sjukt för det är verkligen inte svårt att kolla upp. Måste vara det enklaste dolda felet att upptäcka i Byggahus historia.
J JockeÅgren skrev:
Läs gärna nedanstående quote:
D Dilato skrev:
Nej, just att bygglov finns på allt är något man inte har undersäkningsplikt på, man ska kunna förutsätta att så är fallet.

Hovrätten gör i denna del följande bedömning. Utgångspunkten är att en köpare har rätt att förvänta sig att bygglov finns för vidtagna bygglovspliktiga åtgärder. Det kan inte komma i fråga att ålägga en köpare någon allmän undersökningsplikt av att bygglov finns för om- eller tillbyggnader.
RH 2014:33

[länk] />

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.