En kompis tyckte att jag kunde låta bli att skicka in bygganmälan i samband med installation av nytt ventilationssystem. Om jag anmäler att jag installerar ett FTX-system så måste jag se till att det blir besiktigat med jämna mellanrum menade han.

Nu är jag ju förstås en ärlig människa som aldrig skulle bryta mot ett reglemente ;) men stämmer detta och vilka regler gäller i så fall bör besiktning av systemet?

Jag bor i Karlstad kommun och byggnadsnämnden här har följande info på hemsidan:
Ventilationskontroll OVK

Fastighetsägare har enligt lagen skyldighet att låta genomföra funktionskontroll av ventilationssystem i sina byggnader.

Återkommande besiktningar ska utföras med följande intervall:
  • Daghem, skolor, vårdlokaler o.d - 2 år
  • [SIZE=-2]Flerbostadshus, kontorsbyggnader o.d med från- och tilluftsventilation - [/SIZE][SIZE=-2]3 år[/SIZE]
  • [SIZE=-2]Flerbostadshus, kontorsbyggnader o.d med frånluftsventilation - [/SIZE][SIZE=-2]6 år[/SIZE]
  • [SIZE=-2]Flerbostadshus, kontorsbyggnader o.d med självdragssventilation -[/SIZE][SIZE=-2] 9 år[/SIZE]
Är det detta som menas tro, då ser det ju inte ut som om det gäller privatbostad för en familj. Någon har koll på detta?
Länk till Karlstad kommens hemsida: Byggfrågor

sy7robc skrev:
Är det detta som menas tro, då ser det ju inte ut som om det gäller privatbostad för en familj. Någon har koll på detta?
Jag har för mig att de slopade det där med regelbundna besiktningar när det gäller småhus. Däremot kan de säkert vilja att du gör en OVK-besiktning efter installationen.

OVK-besiktning av villor slopades rätt fort, var många problem på alla håll med obefintlig ventilation ... folk som inte förstod varför man skulle göra besiktning m.m. (en jädra röra helt enkelt).

OVK-besiktning görs efter installation som en form av kontroll på att allt är gjort rätt.
För godkänd OVK krävs ritning , luftflödesprotokoll samt en kontroll av anläggningen.

Sedan eventuellt kan det vara så att den gång du vill sälja huset gör man en OVK-besiktning eller liknande för att verifiera hur ventilationen fungerar.

Endast en första besiktning görs av "villor" vid nyinstallation. Återkommande besiktning är slopat.

Hur stor förändring av systemet gör du? Kan man kalla det upprustning? .. .. ..

Drift & Underhållsinstruktioner behövs också i en godkänd OVK
Rätt luftflöden enligt gällande byggnorm
Ritning behövs bara vid 1:a besiktning sedan finns inget krav vid återkommande besiktningar om det skulle vara den typen av system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.