Hej, som rubriken lyder så ska vi installera en gjutjärnskamin i källaren. Det finns en befintlig skorsten och sotaren har varit här och sagt att den ser jättebra ut. Hen sa även att vi skulle återkomma när vi fått bygglov för inspektion innan vi kan köra igång. Nu har jag skrivit ut blanketten för ansökan om bygglov och detta var ju en hel jävla uppsats! För en liten kamin! Herregud.. Vad exakt behöver jag skriva för detta lilla ingrepp? Man vill ju inte göra fel för då får man väl göra om hela skiten på nytt..
Hjälp?

....men du ska ju göra en bygganmälan, inte ansöka om bygglov?

Jag tror kommunen skrev bygglov, men men.. Fattar fortfarande inte vad de menar att de behöver för uppgifter. Ska jag sitta i paint och rita en ritning av min källare i skala 1:100 för detta? Haha..

Bygganmälan borde det vara, och ja, en planritning där du markerar var kaminen ska stå brukar krävas.

Jag skickade med specifikationen om gjutjärnskaminen jag hade köpt, skrev att den skulle monteras mot yttervägg och lite annat. Fick startgodkännande på någon vecka och sedan ordnar installatören med provtryckning mha sotaren.

Du behöver väl bara en grov skiss, som visar placeringen. Min bygganmälan för bastu innehöll denna skiss:
Svartvit byggritning av bastu med dimensioner, inkluderar lista över Harvia-produktnamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fredrikkkkkkkkk
  • Laddar…
Ok, tack alla för svar. Får väl göra någon snygg ritning och skicka med de saker jag kan, sen hålla tummarna!

Handritad skiss av en rumsindelning med dimensioner och text "Pannrum", "Tvätt/Stuga", och "Dusch".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir det här bra, tro? :thumbup:

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jag fixade min bygganmälan nyss och då tog jag kopia på orginalritningen och ritade i med penna där kamin skulle hamna och det var inga problem.

Hej, gjorde precis detta också. Jag ritade av hela våningen för hand och markerade med ett x var kaminen ska sitta.
Glöm inte kontrollplanen, det som bör stå med i kontrollplanen är att installationen kollas, taksäkerheten, golvets bärighet.

Finns massa exempel om du googlar på "exempel kontrollplan"

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.