absolut!

troligen får man en rekommendation att söka bygglov, det kan jag gissa att 99, nästan 100% av svaren blir :)

Så här står det på Järfälla kommuns hemsida:

Du behöver bara ansöka om bygglov om rökkanalen ska dras på utsidan av fasaden, men vid vissa åtgärder som rör eldstad och pelletskammin måste du göra en anmälan och få ett startbesked innan du kan sätta igång.

Du behöver göra en anmälan för:

installation av eldstad eller rökkanal
väsentlig förändring av eldstad eller rökkanal
insättning av en ny kassett i en öppen spis.

Du behöver inte göra en anmälan för:

byte till en likvärdig eldstad i avseende av storlek, effekt och anslutning till rökkanal
glidgjutning av skorsten
insättning av insatsrör i befintlig skorsten
liknande underhållsåtgärder.

Claes Sörmland
scim, länken fungerar inte men jag förstår det som att det är Boverkets allmänna råd du länkar till:
http://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/vas--bfs-201212/

Relevant del:

Skärmavbild 2016-04-12 kl. 06.37.22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker inte Boverket är solklara i sina allmänna råd. Ett fullständigt byte av en eldstad inklusive hela rökkanalen kan nog sägas vara är anmälningspliktigt eftersom att en felaktig installation kan leda till ökad brand- och förgiftningsrisk.

Min kommun har tolkat det som att om anslutningen till rökkanalen hos en ny kamin med liknande effekt som den gamla är densamma så är byte inte anmälningspliktigt. Ingrepp i rökkanalen kräver anmälan.

Precis den, sedan blandade jag ihop angivelsen om 55% med texten från msb *morgontrött*.

image.jpeg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.