Inte är jag förvånad över det stora intresset och sällar mig också till skaran som vill bli recensent. Tyvärr har jag inte flest inlägg på forumet på långa vägar. Jag har tidigare bloggat för nysagat.se under ca 1 år men har inte fått så mycket feedback på bloggandet och funderar på hur stora läsarkrets jag hade, så finns det möjlighet kanske jag börjar blogga via byggahus.se framöver.
Jag driver eget inrednings- och möbelsnickeri på fritiden på sidan om evigt husrenoverande. Är stor Bosch-blå fantast och har en större arsenal av deras maskiner/ elverktyg eftersom jag tycker de står sig bäst i förhållande till pris.
En multicutter GOP 10,8V finns i verktygsarsenalen och att få jämföra med en nätdriven maskin vore förstås mycket intressant.

Erfarenhet av det skrivna ordet finns dels från allt bloggande, men också från mitt huvudyrke i form av
100-tals artiklar i branschtidningar samt författande av två fackböcker och översättning av flertalet branschstandarder. Kanske inte relevant i sammanhanget att nämna branschen och man ska inte skryta eller framhäva sig i Sverige, men det får man ta till för att få chansen att recensera maskiner, speciellt då Bosch blå generellt och nya GOP 300 specifikt, bladbyte utan verktyg är alltid lika intressant oavsett om man är proffs eller amatör.

Tror Bosch blå kan nå ännu fler privatkonsumenter eftersom det är en generell trend att vi konsumenter allt oftare väljer dyrare och exklusivare produkter, slit- och slängeran kanske håller på att klinga ut? Detta gäller alltså nästan alla typer av konsumtion/ produkter. Med en ökad standard i samhället och högre huspriser blir inte priset på verktyg och maskiner avgörande. Det går nästan att jämföra med 70-talets byggboom och på den tiden fanns i princip bara europeiska och amerikanska verktyg och maskiner att köpa, många av dessa är fortfarande i bruk. Tror vi kommer att se samma sak med dagens trend där billiga engångsmaskiner inte finns kvar om 20-30 år, medan Bosch blå består
Nåja, det var en utsvävning som hette duga

Så att recensera en maskin från Bosch är en lockande tanke för en snickerifantast!

Jag skulle vara intresserad av att testa, eller kanske mer mina elever då. Jag är slöjdlärare och har elever i åk 4-9. Det finns en hel del situationer då maskinen skulle komma till användning. Jag tycker det är intressant att testa nya maskiner och lära barnen hantera maskiner som de kanske själv kommer äga en dag. T.ex. skruvdragare (batteriborrmaskin) används flitigt och har ersatt borrsväng och drillborr.
De elever som använder den här maskinen skulle kunna få skriva en minirecension och vi skulle få in synpunkter från barns perspektiv.

Ge fn76:s elever en maskin att leka med! Om eleverna dessutom kan skriva verktygsrecensioner på svensklektionerna, så är det bara ännu bättre!

Det är nog bättre att recensionen görs av en "byggahusare" och under realistisk användning om det skall vara av intresse för forumets medlemmar.

Molekyler och skolprojekt i all ära.

mattiasp skrev:
Ge fn76:s elever en maskin att leka med! Om eleverna dessutom kan skriva verktygsrecensioner på svensklektionerna, så är det bara ännu bättre!
d^_^b

mattiasp skrev:
Jag gillar också den idén. Vi får ju ändå in 4 andra recensioner så varför inte få en udda touch på det? Bara kul om eleverna går hem och skryter för föräldrarna att kanske tom ha testat ett verktyg som pappa inte ens har :)

Kul dessutom med en skola/lärare där elever får testa lite mer moderna verktyg så tummen upp från mig iaf

mycke_nu skrev:
Det är nog bättre att recensionen görs av en "byggahusare" och under realistisk användning om det skall vara av intresse för forumets medlemmar.

Molekyler och skolprojekt i all ära.
Intressant testning är om maskinen används till många olika projekt, inte bara husrenoveringar. Byggahus-forumet innehåller även möbelsnickeri. Mina elever tillverkar pallar, lådor, hyllor etc. De gör sinkningar, kilförband, bladning etc. Skulle vara intressant hur den och eleverna klarar att såga 4 mm plywood. Blir det mindre flisor än att såga med fogsvans eller sticksåg? Fungerar den braatt slipa med på diverse ställen? Med 150 elever i veckan blir det alltid några olika användningsområden. Jag tror även att eleverna och jag klarar av att skriva en recension.

Mikael_L
fn76 skrev:
Jag skulle vara intresserad av att testa, eller kanske mer mina elever då. Jag är slöjdlärare och har elever i åk 4-9. Det finns en hel del situationer då maskinen skulle komma till användning. Jag tycker det är intressant att testa nya maskiner och lära barnen hantera maskiner som de kanske själv kommer äga en dag. T.ex. skruvdragare (batteriborrmaskin) används flitigt och har ersatt borrsväng och drillborr.
De elever som använder den här maskinen skulle kunna få skriva en minirecension och vi skulle få in synpunkter från barns perspektiv.
Kul idé.
Jag tycker Bosch kan skicka ytterligare en maskin direkt till dig.
Sen ser ni till att händelsen bli omskriven i nyhetstidningar - Bosch får en fjäder i hatten.

Last minute entry: Jag ser att det är många kompetenta byggahusare som redan svarat på kallet om test av boschen. Jag slänger också in min intresseanmälan. Jag har inga omedelbara projekt att testa live på (vilket i alla fall skulle bli svårt eftersom jag misstänker att ni förväntar er testresultat inom någon vecka). Däremot har jag lite testidéer. Jag har redan en Bosch PMF180 och en GOP 10,8 multicutter och varvar dessa på olika projekt. Har bland anant slipat några fönster med PMF med gott resultat och är väldigt förtjust i GOPens trådlöshet. Det finns nog inte något mer mångsidigt elverktyg. Har varit med fingret på beställarknappen flertalet gånger för att ta hem en GOP250 men har sansat mig. När GOP300 kom blev begäret ännu större med tanke på det verktygslösa systemet för byte av blad.

Jag har köpt på mig ett gäng blad till mina multisar, både träblad, kombi och dom där grova för att köra i kalel osv.

Om jag får testa tänker jag mig en mängd materialtest samt jämförelse med mina två andra boschar.
Ljudnivå, vibrationer, avverkning osv. Många bilder förstås.

Hälsar Fredrik

kinglolle skrev:
Jag gillar också den idén. Vi får ju ändå in 4 andra recensioner så varför inte få en udda touch på det? Bara kul om eleverna går hem och skryter för föräldrarna att kanske tom ha testat ett verktyg som pappa inte ens har :)

Kul dessutom med en skola/lärare där elever får testa lite mer moderna verktyg så tummen upp från mig iaf
Om det fanns en "gilla-knapp" så skulle jag använda den nu. Jag håller med, låt skoleverna hårdtesta en maskin!

Absolut bra idé att slöjdläraren får en maskin att recensera tillsammans med sina elever, det ligger säkert helt i linje med Bosch intressen dessutom. Multicuttern kan säkert finna sin plats inom möbelsnickeri också, jag har själv använt min GOP 10,8V flera gånger till att ta bort utstick och andra besvärliga detaljer vid inredningssnickeri och möbeltillverkning där varken handöverfräs eller stämjärn funkar

Nu tror jag väl inte att det blir något vidare bra test med elever i åk4-9, hade det däremot varit en gymnasie skola med inriktning bygg/möbelsnickeri hade det varit en annan sak.

MB77 skrev:
Nu tror jag väl inte att det blir något vidare bra test med elever i åk4-9, hade det däremot varit en gymnasie skola med inriktning bygg/möbelsnickeri hade det varit en annan sak.
Säg inte det, se bara programmet "Rea" på SVT som är/var typ ett konsumentprogram för barn, där har många produkter fått sig ett marknadslyft. Det är framförallt 10-12 åringarna som kan vara mest motiverade. Har själv barn i den åldern och blir alltid lika impad över slöjdalstren de tar hem tillverkade med basicverktyg i en minimal slöjdsal.

Något jag gärna skulle vilja se mer av i detta test är vad yrkesmän har och säga om saken!

Min tanke var att under en begränsad tid låta min bror och hans kollegor få möjlighet att ge Boschmaskinen en match mot de Fain som jag vet de använder idag, idén slog mig när jag läste förra testet här och drog paralleller till ett skruvdagartest jag läste i en yrkestidning för några år sedan, det var faktiskt riktigt intressant och läsa de olika egenskaperna yrkesmännen prioriterade och lyfte fram, något jag gärna hade sett mer av i detta test.....

Då mina antal inlägg här knappast fångar juryns intresse (om inte visat intresse och bloggande väger tungt) vill jag ändå föra fram iden till de som får förmånen att bli testpilot, jag tror att det ger betydligt mer för oss som vill ha kvalitetsgrejer att höra vad yrkesmän som arbetar med dem har att säga...

Sen tycker jag det kommer bli lite extra spännande då det är en "Bosch blå" maskin och man utöver pris/prestanda rent av kanske får veta om den petar ner klassledaren Fain från tronen....

mattiasp skrev:
Jag vill se maskinen nedplockad i molekyler!
Jag med, det är ju intressant att se om den ser bra ut under ytan också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.