Hej!
Ska bygge virkeställ ovanpå en del av sågbänken till min kapsåg. Ska svetsa 8 st konsoller (över ca 7m). Dessa ska jag skruva i sågbänken under (den håller, mycket kraftig) samt skruva i väggen bakom (råspont, 1-1,5" gissar jag). Jag hade inte tänkt förbinda konsolerna med varandra.
Nu undrar jag hur kraftigt gods jag behöver? En vacker skiss i genomskärning ser ni nedan. Vid absolut max last höftar jag att jag får in ca 0,6x0,9x7 = 3,78m3, vilket ger ca 2700kg. Kanske lite mer om jag stoppar in lite merbau etc. Detta är dock ett extremfall vilket aldrig lär uppnås i praktiken. Å andra sidan vill jag givetvis har en rejäl säkerhetsbuffert, dels så att armarna inte böjs, dels så att de inte går av etc även om jag skulle börja närma mig 2700kg eller så. Lasten är dessutom inte alltid jämt fördelad. Kanske är det lämpligt att dimensionera så att varje konsol ska klara (2700x4 (marginal) ) / 8 (antal konsoler) = 1350kg innan de går av?
Jag vill helst inte har förstärkning i form av trianglar etc, eftersom det stjäl plats. Jag kommer med största sannolikhet att använda fyrkantsrör.
Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med hur kraftiga järn jag behöver? Jag är helt säker på att sågbänk, vägg eller svetsar inte kommer att ge sig, så det är järnen som blir dimensionerande.
Har jag missat någon uppgift? Då får ni hojta
Vet att det finns många som finner något märkligt nöje i att räkna på sånthär
Ska bygge virkeställ ovanpå en del av sågbänken till min kapsåg. Ska svetsa 8 st konsoller (över ca 7m). Dessa ska jag skruva i sågbänken under (den håller, mycket kraftig) samt skruva i väggen bakom (råspont, 1-1,5" gissar jag). Jag hade inte tänkt förbinda konsolerna med varandra.
Nu undrar jag hur kraftigt gods jag behöver? En vacker skiss i genomskärning ser ni nedan. Vid absolut max last höftar jag att jag får in ca 0,6x0,9x7 = 3,78m3, vilket ger ca 2700kg. Kanske lite mer om jag stoppar in lite merbau etc. Detta är dock ett extremfall vilket aldrig lär uppnås i praktiken. Å andra sidan vill jag givetvis har en rejäl säkerhetsbuffert, dels så att armarna inte böjs, dels så att de inte går av etc även om jag skulle börja närma mig 2700kg eller så. Lasten är dessutom inte alltid jämt fördelad. Kanske är det lämpligt att dimensionera så att varje konsol ska klara (2700x4 (marginal) ) / 8 (antal konsoler) = 1350kg innan de går av?
Jag vill helst inte har förstärkning i form av trianglar etc, eftersom det stjäl plats. Jag kommer med största sannolikhet att använda fyrkantsrör.
Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med hur kraftiga järn jag behöver? Jag är helt säker på att sågbänk, vägg eller svetsar inte kommer att ge sig, så det är järnen som blir dimensionerande.
Har jag missat någon uppgift? Då får ni hojta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen hjälp
Men jag kör det gamla vanliga viset. Håll upp tillgänglig järn i en snygg vinkel, känn efter, svetsa lite, känn efter lite till. Har alltid hållit, men det är klart man undrar om det inte ibland är onödigt överdimensionerat. I detta fallet vill jag minimera höjden på armarna för att maximera virkesförvaringen, som vanligt är det alltid för trångt...
Finns det ingen plugin till sketchup så att man kan göra sådana beräkningar? Har för mig att jag har sett det.
Dock känns det väl som att hela påfrestningen hamnar på dina svetsfogar och dem har du väl ingen spec på?
Dock känns det väl som att hela påfrestningen hamnar på dina svetsfogar och dem har du väl ingen spec på?
Fyrkantsrör står det i trådstarten.Masses skrev:
Tror att TS gör bäst i att använda klassiska färdiga konsoler om man vill maximera förvaringsutrymmet. Dels så är de utformade så att de är "tjockast" där påfrestningarna är som störst, dels är det kritiska "knäet" konstruerat på ett optimalt sätt - åtminstone mer optimalt än att bara svetsa två balkar vinkelrätt mot varandra.
Fint ritat masses, dock tror jag inte man vinner så mycket på det där.
All belastning kommer iprincip hamna på den övre svetsen så om man tar det lite hårt hade det räckt med en sträng upptill i nog grovt material så länge det bara ska bära last rakt uppifrån.
Men man får lika bra resultat att bara sätta kkr profilen dikt an och svetsa.
En bra regel är att svetsa halva materialtjockleken i A-mått.
All belastning kommer iprincip hamna på den övre svetsen så om man tar det lite hårt hade det räckt med en sträng upptill i nog grovt material så länge det bara ska bära last rakt uppifrån.
Men man får lika bra resultat att bara sätta kkr profilen dikt an och svetsa.
En bra regel är att svetsa halva materialtjockleken i A-mått.
Redigerat:
Jag har en idé. Om vi tänker oss att man svetsar ett fyrkantsrör mot ett annat (med större väggtjocklek) på enklaste sätt, dvs utan en massa ursparningar och konstiga fogberedningar. Om man därtill förspänner konstruktionen genom att montera en gängstång i själva bärarmen, kommer man att minska dragspänningarna i överkantens svets och öka tryckspänningarna i underkanten. Skulle det kunna leda till någon fördel?
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Fyrkantsrör är nog tanken om jag köper nytt. Men har en del järn i förråd också. Köpta konsoler liknande den på din bild är nog sällan så stora som med 600mm arm? Dessutom blir det ju bara väggen som tar upp lasten, inget överförs nedåt, vilket gö rmig lite tveksam.cpalm skrev:Fyrkantsrör står det i trådstarten.
Tror att TS gör bäst i att använda klassiska färdiga konsoler om man vill maximera förvaringsutrymmet. Dels så är de utformade så att de är "tjockast" där påfrestningarna är som störst, dels är det kritiska "knäet" konstruerat på ett optimalt sätt - åtminstone mer optimalt än att bara svetsa två balkar vinkelrätt mot varandra.
[bild]
Det är jag tveksam till, två fyrkantsrör svetsade som ett "T" borde ge mer än tillräcklig yta att svetsa på, känner att fyrkantsröret borde böja sig innan svetsen ger sig. Tycker rent allmänt att man sällan ser den typen av "fogar" när det gäller svetsning?Masses skrev: