Hej!
Jag skall bygga en förvarring till veden i väggen bredvid vår braskamin. Mitt målbild är något liknande detta:
Frågan är vad denna skall byggas av? Jag har vane vid att jobba med gips och har hittar "Hårdgips" hos Norgips, men frågan är om det kommer att hålla i längden? Tänker att gipsa och sätta hörnskydd av metall. Tror ni det vill gå eller måste jag bygga det av lättbetong eller liknande?
Jag skall bygga en förvarring till veden i väggen bredvid vår braskamin. Mitt målbild är något liknande detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är vad denna skall byggas av? Jag har vane vid att jobba med gips och har hittar "Hårdgips" hos Norgips, men frågan är om det kommer att hålla i längden? Tänker att gipsa och sätta hörnskydd av metall. Tror ni det vill gå eller måste jag bygga det av lättbetong eller liknande?
Fundering, hur mycket eldar ni, ska de fyllas på fortlöpande, etc.
Min fråga är kanske dum men hade samma tankar om liknande, men kom på det tokiga för oss att bära in ved i korg och sedan stapla på nytt.
Min fråga är kanske dum men hade samma tankar om liknande, men kom på det tokiga för oss att bära in ved i korg och sedan stapla på nytt.
Du har rätt Anders. För oss är det nu mer en inredningsgrej än något annat. Vi tycker det är snyggt att ha det bredvid kassetten, och vi kommer att ha plats med den mellan kassetten och ytterväggen.A AndersS skrev:
Jag tror nu till vardag att vi kommer att ta in ved i en korg och elda det.
Men med den tanka skall förvarringen ju inte klara så mycket, så kanske det ville gå om man gör den i hårdgips ändå
Förslag, kör med mjölkigt glas (kanske lite tjockare laminerat) som limmas på sidorna.
Lätt att torka av om dom blir smutsiga och nästan osynliga inne i hålet.
Lätt att torka av om dom blir smutsiga och nästan osynliga inne i hålet.
Om det bara är den dekorativa funktionen som du efterfrågar kanske du kan fundera över att göra ett ”falskt” vedförråd, eller bara göra en del, kanske den nedre delen på det viset.
Sätt in ett bänkskåp typ 40cm för förvaring av tändkuddar, tändstickor och liknande.
Låt skåpet stå några cm inskjutet och måla dörren svart.
Kapa vedträn i olika 5-7 cm längder och limma på dörren så att det ser ut som staplade vedträn.
Om du vill ha ved att elda med kan du ordna utrymme ovanpå skåpet, det gör skåpet ännu mer osynligt.
Sätt in ett bänkskåp typ 40cm för förvaring av tändkuddar, tändstickor och liknande.
Låt skåpet stå några cm inskjutet och måla dörren svart.
Kapa vedträn i olika 5-7 cm längder och limma på dörren så att det ser ut som staplade vedträn.
Om du vill ha ved att elda med kan du ordna utrymme ovanpå skåpet, det gör skåpet ännu mer osynligt.
Mechanical resistance is one thing, resistance to dirt is another. I made such a niche (I only have a visualization) as a decoration, but I assure you that in winter, when there is no wood, you will always use what you have at hand. So the decorative function is fiction, or will it be just an ink made of thin slices of wood. To fulfill this function best, I would use cement boards that are hard and easy to clean, e.g. Cembrit
Edit
And yet I found the real one
Logga in
Skapa konto
Edit
And yet I found the real one
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hi. Sounds interesting with Cembrit. As far as I can find it is a board similar to plasterboard? If so I would much rather use that. I would prefer being able to construct the frame in timber.S sturnus skrev:Mechanical resistance is one thing, resistance to dirt is another. I made such a niche (I only have a visualization) as a decoration, but I assure you that in winter, when there is no wood, you will always use what you have at hand. So the decorative function is fiction, or will it be just an ink made of thin slices of wood. To fulfill this function best, I would use cement boards that are hard and easy to clean, e.g. Cembrit
[bild]
If possible could you link to what you’re thinking would work?
Thanks!
Klicka här för att svara