Hej,

Min tjej vill ha vägghängd toalett i våra två nya badrum. Håller med om att det är snyggare men misstänkte direkt att det medför merjobb och kostar mer. Har försökt förstår mig på hur en montering ska gå till men blir inte klok. Halva grejen med inbyggd toalett är ju om den sitter i väggen och inte i en "låda" som sticker ut från väggen. Hur ska jag kunna montera ett tätskikt på ett korrekt sätt om hela fixturen är inbyggd i väggen.

Vänligen rätta mig om jag har fel men då måste det väl byggas på följande sätt? Inifrån vägg ut mot badrum
1. Säker vatten vägg. 70mm regel, 15mm plywood, 12mm gips.
2. Tätskikt utanpå det
4. Plats för fixturen som är 150mm.
5 . Plywood 15mm samt gips 12mm för att komma i samma nivå som övriga vägg.

Detta innebär ju att väggen men inbyggnaden i fråga måste vara 70+15+12+150+15+12= 274 mm tjock?

Kan någon berätta hur man gör enligt branschregler, lösningar utanför det är inte aktuellt.

Tack

Sök inbyggnadstoalett och safetybag.
Då behövs inte tätskikt runt cisternen.

• Gilla
Preter och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Sök inbyggnadstoalett och safetybag.
Då behövs inte tätskikt runt cisternen.
Tack!

Vet att det finns 2 godkända som är lätta att bygga in.
Men man kan ju egentligen bygga in alla, bara lite mer jobb.
Tycker som du har man en vägghängd toa ska den hänga på väggen och inte i en låda på väggen.
Fult och tar plats. Men antar att folk värderar den lilla hyllan man kan ha ovanpå lådan högt så ofta som man ser sådana fulbyggen

Paul-Staffanstorp
Här kan du läsa om den i min värld bästa för inbyggnad i vägg.
Lättjobbad och lättmonterad.

https://www.geberit.se/rorsystem-in...tallations-och-spolsystem/geberit-duofix-tek/

Har för mig det klarar sig med 145mm reglad vägg och sen plywood 15 och gips 13 utanpå detta.
Du behöver ju inte bygga en vägg bakom 145 väggen utan den väggen där toaletten ska vara bygger man av 145mm istället för 70mm reglar.

Anledningar till att de flesta bygger med den "gamla" modellen och att det oftast då skapas en låda i badrummet är för att den kostar betydligt mindre och man sparar utrymme i badrummet.
Ska man räkna in arbetskostnad för hantverkare så går det i princip på ett ut då det är mindre jobb och moment med Duofix-Tek.

• Älska
krambriw
  • Laddar…
Otroligt fint det blir, vilket badrum!!

U
Vi har låda i väggen. Tittade på duofix TEK men det är ju dubbla priset mot en normal. Jag som gjorde det själv bryr mig mer om inköpspriser än arbetstid. Men värt att tänka på att den metoden tar mycket mer i byggdjup än en TEX eftersom avloppet måste ligga 60mm innanför bakväggen i lådan.
Rum under renovering med slätt betonggolv och gipsskivor på väggarna, hål i väggen för installation och avloppsrör delvis synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Här kan du läsa om den i min värld bästa för inbyggnad i vägg.
Lättjobbad och lättmonterad.

[länk]

Har för mig det klarar sig med 145mm reglad vägg och sen plywood 15 och gips 13 utanpå detta.
Du behöver ju inte bygga en vägg bakom 145 väggen utan den väggen där toaletten ska vara bygger man av 145mm istället för 70mm reglar.

Anledningar till att de flesta bygger med den "gamla" modellen och att det oftast då skapas en låda i badrummet är för att den kostar betydligt mindre och man sparar utrymme i badrummet.
Ska man räkna in arbetskostnad för hantverkare så går det i princip på ett ut då det är mindre jobb och moment med Duofix-Tek.
Där har vi en bra lösning, men jäklar vilket pris… blir ju 10 papp inkl sits vs 3k för en vanlig stol. Får ta mig en funderare…Tack för tipset.

När det kommer till anslutning för avlopp på en vägghängd, släpper man upp ett 110 rör ur golvet eller använder man en WC anslutnings böj som på en vanlig toalett?

U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har låda i väggen. Tittade på duofix TEK men det är ju dubbla priset mot en normal. Jag som gjorde det själv bryr mig mer om inköpspriser än arbetstid. Men värt att tänka på att den metoden tar mycket mer i byggdjup än en TEX eftersom avloppet måste ligga 60mm innanför bakväggen i lådan.
[bild]
Snygg lösning. Jag är tyvärr begränsad av väggen bakom då det är ett annat rum där vilket innebär att jag måste göra hela väggen så tjock. (Litet hus så vill inte tjuva mer utrymme bara för att det ska vara en fancy toasits). Tack för tipset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.