Hej!

Jag håller på med ett projekt som inte riktigt passar in i någon kategori men det här var den bästa jag kunde komma på. Jag håller på att bygga en så kallad vakare som ska användas till att markera ett fiskenät och jag behöver en grej som jag inte riktigt vet vad det heter eller om det ens finns. Tänker att det jag behöver är som en cylinder med ett hål i (se bilderna, jag försökte gör en 3d modell av hur jag tänker mig att den kan se ut) som ska hålla flötet på plats vakaren när den flyter i vattnet. Det är sista momentet i mitt bygge sen är jag klar. Jag fick låna ett par vakare i somras (se bild) men jag glömde se efter/fråga hur flötet kan tänkas sitta fast på dessa och personen jag lånade av hade inte byggt dem själv så är sannolikt oklart för honom också. Om någon vet jag kan få tag på något liknande som på 3d-bilden så vore jag tacksam (jag behöver alltså 4 stycken, två till varje vakare). Trästavarna jag använder har en diameter på 27 mm så hållet i cylindergrejen jag behöver måste vara något större än så. Om någon har ett bättre förslag än min planerade konstruktion för att hålla flötet på plats så är jag idel öra!

• 3D-modell av en cylinder med ett hål i, designad för att hålla ett flöte på plats i en vakare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en byggdel för vakare, en vit cylinder med hål för att hålla en trästav, används för att fästa ett flöte i fiskenät.
    Skapa konto
  • Två vakare med flöten syns i en sjö, använda för att markera fiskenät. Blå himmel och vatten i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Två fiskenätvakare med flytelement ligger på en sandstrand, med rep och plastöverdrag synliga.
    Skapa konto
  • Två trästavar med svarta handtag bredvid en vit cylinderformad flytande del av en vakare, med hål i mitten, liggande på golvet.
    Skapa konto
Redigerat:
Jag tror att en gummibussning som träs på träpinnarna skulle sitta fast och hålla flöten på plats. Bildgoogla gummibussning.
Det finns även gummibussningar med metalldelar i sig, den typen är inte rätt.

• Gilla
Olle Ahlström
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror att en gummibussning som träs på träpinnarna skulle sitta fast och hålla flöten på plats. Bildgoogla gummibussning.
Ska kolla upp! Tack för ditt svar.

Tror möjligen att någon form av rörfläns skulle kunna fungera. Alternativt några vinkeljärn och en liten ring av lämpligt skivmaterial.

• Gilla
Olle Ahlström
  • Laddar…
3D-printa? Du har ju redan ritat vad du behöver!

• Gilla
Olle Ahlström
  • Laddar…
O Olle Ahlström skrev:
Ska kolla upp! Tack för ditt svar.
T Thomas_Blekinge skrev:
Efter att ha tittat runt efter gummibussningar så hittade jag den här: https://www.hydraspecma.com/store/se/sv/find/item/RI5028 Ett problem är att diametern är 28mm så det är oklart om den skulle sitta fast av sig själv då träpinnen har diametern 27 mm. Eller om det går att sätta en eller ett par spikar i den så att den håller sig på plats. Sen vet jag inte priset på de där men en del gummibussningar visade sig vara rätt dyra. Kanske kollar vidare ist. om jag hittar någon med något mindre diameter. Något som är oklart för mig är huruvida de är elastiska eller inte. Dvs. om man har en bussning med rördiameter på 26 mm. om det går att trä på den på 27 mm trästav...

P Pettman skrev:
Tror möjligen att någon form av rörfläns skulle kunna fungera. Alternativt några vinkeljärn och en liten ring av lämpligt skivmaterial.
Tack för tipsen. Rörfläns verkar ju efter en googling lovande och vinkeljärn hade jag funderat på men att kombinera den med någon slags ring hade inte slagit mig. Ska forska vidare på de alternativen också.

Ellagård Ellagård skrev:
3D-printa? Du har ju redan ritat vad du behöver!
Ett till bra förslag jag inte hade tänkt på 😀, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.