Vet inte i vilken grupp man kan fråga en sån här ska men försöker hör. Det är ju ett form av verktyg.
Har ofta behov av att lyfta och flytta lite tyngre saker i carporten. Handlar inte om några supertunga saker men kanske några hundra kilo. Har tittat på lite olika lösningar. Bland annat en verkstadskran från Biltema men då marken är så pass ojämn blir det svårt att rulla hjulen. Har inte heller något bra ställe att planera en ”vanlig” kran då det blir svårt att förankra den på bra sätt.
Enligt mina googlingar och funderingar verkar någon form av travers/balvagn vara lämplig. Det går ju att sätta en balk på tvärsen och man kan flytta det man lyfter åt sidan. Allra bäst hade varit om man även kunde dra den balken bakåt och framåt.
Såna lösningar finns ju men de jag hittar är klart överdimensionerade för mina små behov. Har någon liknande lösning eller förslag på hur man skulle kunna göra?
Har ofta behov av att lyfta och flytta lite tyngre saker i carporten. Handlar inte om några supertunga saker men kanske några hundra kilo. Har tittat på lite olika lösningar. Bland annat en verkstadskran från Biltema men då marken är så pass ojämn blir det svårt att rulla hjulen. Har inte heller något bra ställe att planera en ”vanlig” kran då det blir svårt att förankra den på bra sätt.
Enligt mina googlingar och funderingar verkar någon form av travers/balvagn vara lämplig. Det går ju att sätta en balk på tvärsen och man kan flytta det man lyfter åt sidan. Allra bäst hade varit om man även kunde dra den balken bakåt och framåt.
Såna lösningar finns ju men de jag hittar är klart överdimensionerade för mina små behov. Har någon liknande lösning eller förslag på hur man skulle kunna göra?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 712 inlägg
En löpvagn typ den här:
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...rustning/lyftblock/lopvagn-1000-kg-2000030773
Kombinerat med en liten I-balk. Prisvärt och funktionellt. Jag gjorde så i mitt garage. Fäste där balken i takstolarna med rejält överdimensionerade franska träskruv.
Slutligen ett kedjeblock, t.ex. n sån här: https://www.amazon.se/KATSU-Lifting...O-&hvexpln=0&language=sv_SE&gad_source=1&th=1
Har haft nytta av min många gånger. Lyft upp fulla pallar med pallkragar upp på släpvagnen, lastat av ett piano och massor av liknande saker. Den dagen det blir tal om att ta ur en motor ur bilen kommer det också gå galant.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...rustning/lyftblock/lopvagn-1000-kg-2000030773
Kombinerat med en liten I-balk. Prisvärt och funktionellt. Jag gjorde så i mitt garage. Fäste där balken i takstolarna med rejält överdimensionerade franska träskruv.
Slutligen ett kedjeblock, t.ex. n sån här: https://www.amazon.se/KATSU-Lifting...O-&hvexpln=0&language=sv_SE&gad_source=1&th=1
Har haft nytta av min många gånger. Lyft upp fulla pallar med pallkragar upp på släpvagnen, lastat av ett piano och massor av liknande saker. Den dagen det blir tal om att ta ur en motor ur bilen kommer det också gå galant.
Produkter som diskuteras: "franska träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Det du ska ha är ett lättlastsystem, ett manuellt kransystem som du flyttar med handkraft i alla riktningar.
Finns i alla möjliga varianter från olika tillverkare, kanske lite dyrt att köpa nytt som privatperson men dom dyker upp begagnade på klaravik och sådana auktionsajter med jämna mellanrum.
Finns i alla möjliga varianter från olika tillverkare, kanske lite dyrt att köpa nytt som privatperson men dom dyker upp begagnade på klaravik och sådana auktionsajter med jämna mellanrum.
Ja den löpvagnen har jag sett. Men med en sån och en balk kan jag bara flytta i sidled.M martinradbo skrev:En löpvagn typ den här:
[länk]
Slutligen ett kedjeblock, t.ex. n sån här: [länk]
Ja det är kanske den vägen jag ska gå. Lättlastsystem kände jag inte till men då har jag något att söka på och spana efter.L Lutte skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen byggbeskrivning direkt men kanske kan ge ideer.
Det är traversen jag byggde i en container. Designad för att få så låg bygghöjd som möjligt mot taket då höjden är begränsad och jag ville maximera lyfthöjden.
Rör längs väggarna. Traversbalk av U-balk med påsvetsade plattjärn som 72mm kullager rullar på. Winch passar precis inuti balken. 72mm kullager även uppepå rören, mindre som styrning.
Hela bygget gick på 2000 ungefär.
Winch, färg och kapskivor köpt.
Så det beror ju mycket på vad man har för material i gömmorna och hur mycket tid man vill lägga. Den här är det mycket tid i.
Men det blev skitbra. Sparat mycket rygg.
Sen har jag även gjort några olika lyftok som passar det jag oftast lyfter. Spar mycket tid det också när prylarna ska in/ut och stuvas om.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden