Vi ska bygga en maskinhall/garage och samtidigt gräva om en slänt. Slänten ska hålla för att köra fyrhjuling på men det behövs inte mer än så. Vi ska anlita en person med grävmaskin för att göra underlaget för maskinhallen och gräva om slänten.

På platsen finns en gammal cementgrund från ett hus som stod där tidigare. Den ligger till största delen ovan jord. Kan man slå sönder cementgrunden och använda som fyllnadsmaterial i slänten? Då slipper vi köra bort cementen och förhoppningsvis blir slänten mer stabil och hållbar.

Jag tänker att man gör lagom stora bitar som blir stommen i slänten och sedan fyller man på med jord så att det blir slätt. Jag tror inte att det behöver vara sand i slänten för det ska inte vara en riktig väg.

Är det en bra lösning? Kan en grävmaskin slå sönder cementgrunden eller är det bäst att vi gör det i förväg?

Vi har även gamla dräneringsrör av cement. Kan vi använda dem på samma sätt?

Det är troligen betong, inte cement...

• Gilla
  • Älska
HusMedHistoria och 2 till
  • Laddar…
Om man inte tänker plantera mycket i slänten framöver eller gräva för hand i den av annan anledning så spelar det väl ingen roll vad som ligger begravt i den

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Som med det mesta; Det beror på...
Vilken kvalité och hur väl armerad är den gamla grunden, storlek på grävmaskin, hur mycket vill maskinisten misshandla, och vilka redskap finns till hands.
Jag skulle säga att gamla bitar, både från grund och rör kan vara mycket bra att fylla med.

• Gilla
HusMedHistoria och 1 till
  • Laddar…
Vill ni kunna köra i slänten med er fyrhjuling får ni vara försiktiga med armeringsjärnen i betongen. Ett utstickande armeringsjärn, kanske övertäckt med ett tunt lager jord/grus så det inte syns, kan allt för lätt leda till punkteringar!
Är grunden väldigt gammal kanske det är ett ickeproblem, eftersom man armerade med vad metallskrot som fanns tillgängligt. Även sådant skrot kan förstås ha vassa ändar som sticker ut, men inte nödvändigtvis.

• Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
Jag tror nog att det går. Är det mjuk mark så finns det förstås risk att ceme… eh, betongbitarna sjunker allteftersom man kör på dem, så att slänten blir ojämn. (Av samma skäl ska man inte passa på att gömma liken just där.)

För en grävmaskinist däremt är detta enkelt att fixa, nu när ni ska anlita en sådan. Och nej, ni behöver inte slå sönder betongen innan. Med grävmaskin kan man ju riva ett helt hus. Beskriv istället problemet för grävmaskinisten och låt denne/denna göra resten.

• Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
Hur stor är grunden? Går den att lägga i ett stycke i slänten?

• Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag ska komma ihåg i fortsättningen att det gjutna materialet heter betong och inte cement.

Grunden är från början av 1900-talet och så vitt jag kan se är den inte armerad med någon metall alls. Det är stenar av olika storlekar ingjutna i den, jag antar att det var en sorts armering. Grunden var ursprungligen strax över en meter hög men har vält och spruckit i mindre bitar. Från era svar tror jag att en grävmaskin kan välta bitarna till rätt plats och maka dem rätt.

Om slänten sjunker med tiden så lägger vi på mera jord, det är inga problem. Vi ska inte odla något där, det ska bli en passage mellan två hus där man kan gå och möjligen köra fyrhjuling som sagt.

• Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Procenta dvs att fylla ut den dyra betongen med sten var vanligt när det mest handlade om att fylla ut och styrkan inte var helt avgörande.
Det förekommer även idag om man ska gjuta något tungt t ex en ankarsten till en brygga som helt enkelt ska väga mycket.

• Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.