Gammal tråd som dök upp här.
Men gjutit en bordsskiva. Hur behandlar jag den bäst för att vara så motståndskraftig som möjligt mot diverse fläckar?

Nissens
Joaquin Joaquin skrev:
Men gjutit en bordsskiva. Hur behandlar jag den bäst för att vara så motståndskraftig som möjligt mot diverse fläckar?
Betsil?

Nissens Nissens skrev:
Betsil?
Ser absolut intressant ut. Tack för tips!!

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Joaquin Joaquin skrev:
Jag kör stenolja baserad på linolja. Behandlar varje år så blir skivan lätt att torka av. Fläckar kommer och går. Men får gilla läget om man ska ha betong. Jag har svart pigment i betongen och har slipat bort huden, jag upplever att fläckar syns lite mindre än på en rå skiva jag hade tidigare. Den ser alltid som ny ut efter inoljning.

• Gilla
Joaquin
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag kör stenolja baserad på linolja. Behandlar varje år så blir skivan lätt att torka av. Fläckar kommer och går. Men får gilla läget om man ska ha betong. Jag har svart pigment i betongen och har slipat bort huden, jag upplever att fläckar syns lite mindre än på en rå skiva jag hade tidigare. Den ser alltid som ny ut efter inoljning.
Verkar finnas en massa olika när man googlar på det. Har du något konkret exempel som funkar bra?

Joaquin Joaquin skrev:
Verkar finnas en massa olika när man googlar på det. Har du något konkret exempel som funkar bra?
Jag kör med denna: https://www.sekelskifte.com/product...1jd-VsMqHV2yqe7VCiNKa5Xljzhn5qWxoCQkkQAvD_BwE

Luktar gott och fungerar bra. Dock gör väder och vind sitt så vill man ha skivan mättad hela säsongen får man nog räkna med mer än en behandling per år.

Förra våren hade jag slut på stenolja med hade en skvätt rostskyddsolja baserad på linolja från samma leverantör. Jag märkte ingen skillnad.

• Gilla
Paholanien och 1 till
  • Laddar…
E Erikkr skrev:
Idag blev det färdigt sånär som på att elektrikern kommer om nån vecka och sätter upp ett uttag.

Körde först med vattenglas i flera omgångar, först utspädd med olika spädning och till sist outspädd. Slutade med en glasartad yta som såg kanonfin ut. Tills… det flagnade. Och flagnade. Och flagnade…

Slipade av det och nu vaxad med bivax. Även hållare för grillocket på plats.
Mkt stiligt! Håller på med ett utekök nu och funderar kring diskho och blandare. Vilka valde du? Har dom hållit sig fina? :D

C conzec skrev:
Mkt stiligt! Håller på med ett utekök nu och funderar kring diskho och blandare. Vilka valde du? Har dom hållit sig fina? :D
Tackar! Jag körde på en enkel rund ho från Hornbach. Blandaren också en billig. Den får sitta ute året om men behöver lite omsorg efter vintern. Om blandaren ger upp köper jag nog bara en ny och byter - orkar inte ta in den på vintern

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.