Tänkte bygga ett enkelt tak för uteköket så man kan stå under i regnet, gjorde en enkel skiss. Mellan främre stolparna är de ca 3,8 m och sidorna 2,5 m och tänkte köra med 95x95 stolpar.
Verkar konstruktionen ok eller något jag behöver tänka på.
Om någon har något tips hur man ska fästa bärlinorna i stolparna på bästa sätt tar jag gärna emot det.
3D-skiss av ett utekök med ett enkelt tak. Konstruktionen har fyra stolpar och måtten 3,8 m x 2,5 m med 95x95 stolpar. En person står under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du tänkt köra för dimension på reglarna i taket? Du behöver ta hänsyn till vilken snözon du bor i för att dimensionera takreglarna rätt.

Som din lösning ser ut just nu så är det egentligen ganska lång spännvidd med 3,8 m. Det som kommer hända är att allt kommer böjas ner så det hänger på mitten med för klent virke. Blir det dessutom mycket snö på så är det risk för brott ifall du inte tänkt köra med grövre dimensioner. Det är trist med en extra stolpe på mitten men kan eventuellt behövas för att konstruktionen ska klara mycket snö.

För att fästa reglarna i stolparna sågar du ut regelns mått i stolpens överkant (alternativt att du minskar ursågningnen med ca 5mm åt båda hållen så sticker regeln ut dessa 5mm från stolpen, det blir lite snyggare). Så kör du med exempelvis 45x145 virke så mäter du ner 140mm från stolpens överkant och sen sågar du bort 40mm på djupet. Sen är det bara att lägga regeln i spåret som bildas och skruva genom stolpen och in i regeln.
 
Tack, mätte på min skiss vilket inte riktigt var rätt så är egentligen 3,3 m spännvidd och befinner mig i snözon 3. hade tänkt mig reglar 45x145. Menar du typ såhär och sen en vagnsbult igenom?
Ritning av en röd reglar som är placerad horisontellt ovanpå en vit stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
trasigvingmutter trasigvingmutter skrev:
Tack, mätte på min skiss vilket inte riktigt var rätt så är egentligen 3,3 m spännvidd och befinner mig i snözon 3. hade tänkt mig reglar 45x145. Menar du typ såhär och sen en vagnsbult igenom?
[bild]
Ja precis så. Blir skitbra med vagnsbult igenom men funkar även med 6 eller 8mm skruv om du har det liggandes. Huruvida 45x145 virke är rätt dimension vågar jag inte svara på. Håller gör det nog alla gånger, men risken är som sagt nedböjningen, men den blir åtminstone mindre nu om du bara har 3,3m spännvidd.

Har gjort några tak i samma stuk i samma dimensioner som du tänker, och dom mår bra även idag 10+år senare. Jag huserar i snözon 2 dock.

Någon här på forumet som vill räkna på det kanske?
 
  • Gilla
trasigvingmutter
  • Laddar…
Jag tänker att du behöver lägga till diagonaler för att få konstruktionen stadig.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tänker att du behöver lägga till diagonaler för att få konstruktionen stadig.
Träram för takkonstruktion med triangulära stöd och synliga tvärbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ så?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
trasigvingmutter trasigvingmutter skrev:
[bild]
Typ så?
Javisst
 
Hej
Jag var tvärsäker på att jag skulle bygga tak, men ångrade mig då jag insåg att jag skulle komma att stå i skuggan många gånger istället för i solen.
Men skit i dessa neggotankar då det finna mycket bra också med tak, man kan dra ut el, ha ett kylskåp, vatten och grillen står torr.

Ja, du bör ha lite snedstöttor för att få stabilitet.
Ta vagnsbult som går att efterdra.
Välj gärna grövre än 95x95, för det kommer se klent ut.

Kul projekt, kämpa på och lycka till.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
trasigvingmutter
  • Laddar…
Tog tag i saken och satte ihop nyligen. Blev helt ok, bara att slänga på plasttaket sen :)
 
  • Pergola med träram i trädgård, omgiven av gröna träd, framför stenlagd yta med svarta skåp, en grill och krukor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.