Tjo!
Började kanske i fel ändå, men arkitektritningar är klara och bygglov godkänt. Nu skall det konstrueras.

Befintligt hus är enplans på 60 kvadrat med oisolerad källare.
3/4 av grunden är uppmurad på ett sluttande berg, och den sista fjärdedelen av källaren som skall anslutas till den nya isolerade beboliga källaren står på gjuten sula. (här är det högst takhöjd i källaren. ca 185cm. Golv gjutet i efterhand mellan källarväggarna)
Den aktuella väggen är 6m lång.

Nya källaren (platta på mark) skall ligga 55cm under befintligt "källargolv".

Marknivån ligger idag på ca 1,2m över källargolv.

Detta innebär ju att jag måste ner 200mm makadam, 300mm cellplast och 100mm platta under befintligt golv. Alltså 550+100+300+200= 1150mm

Att jag inte skall gjuta ihop plattorna är jag me på. Där kommer det bli rörelsefog. Frågan är bara hur jag skall lyckas gräva så djupt intill, och nedanför befintlig sula utan att något händer? Och hur jag förstärker under gammal sula för att det inte skall hänga i luften när ja grävt. Gräva/gjuta i etapper kanske?

Är det någon som har erfarenhet av liknande situation?

//Anders.

Kul utmaning(y)
Att staga sulan är inga konstigheter, det kan räcka att man bara stämpar sulan på några ställen. Om det är behov kan man sätta en balk under sulan som bär mellan stämpen. Svårigheten kan vara att hålla tillbaks massorna så att inte den befintliga plattan sjunker.
Du vill inte lägga upp lite A-ritningar?:)

Ja utmaning e nog rätt ord. :dizzy:

Hur tänker du själva stämpen? Gjuta något och sen trycka dit, eller kanske gjuta på plats?

Lägger med en bild på bef källare och ny källare.

Oklart dock sedan idag om det kommer bli någon inredd källare. :( Jag provgrävde lite på tomten där utbyggnaden skall stå, och hittade väldigt mycke mer berg än jag räknat på. Så antingen spränga ner sig ca 1m på säkert ganska så stor yta, eller ta sig ner till berg runt om ny grund och gjuta sula/mura Leca så ja får en torpargrund. Arkitektritning av befintlig och planerad källare med mått och markering för ny utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B bossespecial skrev:
Kul utmaning(y)
Att staga sulan är inga konstigheter, det kan räcka att man bara stämpar sulan på några ställen. Om det är behov kan man sätta en balk under sulan som bär mellan stämpen. Svårigheten kan vara att hålla tillbaks massorna så att inte den befintliga plattan sjunker.
Du vill inte lägga upp lite A-ritningar?:)

Vi gjorde som ni beskriver vid vår tillbyggnad, vår nya källare ligger något djupare än den gamla källaren. Vi grävde ner till 3 meters djup ca 1-1,5 meter under överkant gamla källargolvet.
Man kan gräva i etapper för att stabilisera det befintliga huset och det har man bland annat gjort i Gamla stan i Stockholm när man grävt bredvid de gamla husen.
Kontakta en geotekniker så du får kvalificerade råd, det är välinvesterade pengar.

• Gilla
Janebrink
  • Laddar…
Är det bara gaveln på bef.källare som inte står direkt på berg? Isf står själva huset stadigt och ska inte påverkas utan det är isf bara gamla plattan lokalt närmast gaveln som påverkas om fyllningen skulle rinna ut. När nya väggen sen är på plats skulle du isf kunna bila bort de eventuellt skadade delarna på plattan, återfylla och gjuta nytt. Denna peng är betydligt billigare än en geotekniker. Dessutom är det grundläggning direkt på berg så jag anser nog att en geotekniker inte skulle tillföra så mycket i detta fall.
Jag skulle placera den nya plattans kant under den befintliga gavelväggen och sedan förlänga väggen ner till den nya plattan. Jag skulle även ”riskera” att lite fyllning rinner ut för att komma åt och forma och gjuta hela plattan på en gång.(Under förutsättning att endast gamla plattan vilar på fyllningen) Då sparar du både tid och pengar samt får ett bättre resultat än att gjuta och forma i etapper.
Med stämp tänker jag mig stålstämp.
En bra förutsättning att ta reda på är hur gavelhörnen är grundlagda. Vi har ju iaf en dag till med plusgrader här i våra trakter så du kanske hinner med ett par gropar till innan kylan kommer igen? :D
Du kan minska makdamlagret till 150mm. Lokalt på bergstoppar skulle du även kunna krympa det ytterligare några mm för att öka takhöjden, på topparna finns det ju inget vatten som kan sugas upp genom lagret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.