Wanchai
Säkert en jättedum fråga men jag behöver ta fram en ritning för en redskapsbod. Det krävs nämligen bygglov, enligt kommunen, eftersom boden ska stå på en annars obebyggd tomt. Jag ritade min lilla bod och satte ut mått. Sen insåg jag att det skulle vara lite gulligt med knutar i avvikande färg. Jag ritade in 22 mm tjocka brädor i hörnen.

1. Innebär detta att byggarean ökar med 44 mm på längden och bredden?
2. Ska måtten på ritningen inkludera knutarna? Nu är måtten exklusive mina inritade knutar.

Jag kanske ska nämna att jag ritat ett pulpettaket som sticker ut 200 mm runt om. Vet inte om det är relevant i denna frågan?

• Ritning av redskapsbod med pulpettak, mått 2370x2650 mm, byggarea 5,17 m², utskjutande tak 200 mm, sidovy och planvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wanchai Wanchai skrev:
Säkert en jättedum fråga men jag behöver ta fram en ritning för en redskapsbod. Det krävs nämligen bygglov, enligt kommunen, eftersom boden ska stå på en annars obebyggd tomt. Jag ritade min lilla bod och satte ut mått. Sen insåg jag att det skulle vara lite gulligt med knutar i avvikande färg. Jag ritade in 22 mm tjocka brädor i hörnen.

1. Innebär detta att byggarean ökar med 44 mm på längden och bredden?
2. Ska måtten på ritningen inkludera knutarna? Nu är måtten exklusive mina inritade knutar.

Jag kanske ska nämna att jag ritat ett pulpettaket som sticker ut 200 mm runt om. Vet inte om det är relevant i denna frågan?
Det skulle jag inte tro. Kollar du på pre-fabricerade hus så räknar dom inte med knutarna.
Så länge dom följer takets riktlinjer (att det max får sticka ut 50 cm innan det räknas till arean) så bör det inte vara ngt problem.

• Gilla
Wanchai
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.