Hej, har ganska nyligen blivit klar med två altaner.
Nu återstår att bygga en trapp mellan dessa två altaner. Drömscenariot är att trappen är lika bred som altanen och att det är djupa trappsteg, så det går att nyttja den som bänk. Gör inget om trappen tar plats i anspråk från nedre altanen.
Jag bifogar bild på hur det ser ut, kanske har någon klok forumläsare idé på hur jag ska gå till väga.
Nu återstår att bygga en trapp mellan dessa två altaner. Drömscenariot är att trappen är lika bred som altanen och att det är djupa trappsteg, så det går att nyttja den som bänk. Gör inget om trappen tar plats i anspråk från nedre altanen.
Jag bifogar bild på hur det ser ut, kanske har någon klok forumläsare idé på hur jag ska gå till väga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har det gått med planerna? Tycker att du skulle satsa på en gjuten trappa istället, det kommer i så fall inte att belasta någon av trädäcken. I och med vi inte vet hur tung belastning du dimensionerat det nedre däcket är det svårt att säga att trappans tyngd kan vila här till stor del.
Hej,L Lenza skrev:
Planerna ligger still, tanken är att det ska göras i sommar.
Gjuta en trapp? Tänker du på plintar då?
Planerna är att göra trappen i tryckt virke. Nedre platån är stabil. Att binda samman båda altanerna med reglar var min ursprungstanke.
Jag anser att det blir för mycket belastning på däcken genom att endast regla upp och ha trappen på två stödpunkter dvs övre och nedre däcket. Risken är väl att det ger sig efter några år och börjar se risigt ut. Om man istället gräver ur något i sluttningen och bygger en gjutform skulle en trappa kunna åstadkommas med ordentligt trappräcke på båda sidorna. Det känns mycket säkrare och hållbarare, det är lite mer jobb men ganska kul kan jag tänka mig.
Klicka här för att svara