E
Skrivet av: Gäst

Hej Lena!
Timmerhusexperten B.Allan Mackie drar sig inte för att använda plåt till sina hus och det med ett alldeles utmärkt resultat. Ibland kan ett påstående upphöjas till sanning bara det sägs nog många gånger.
Hälsningar
Värmlänningen
 
E
Skrivet av: Gäst

Fråga: Om man plockar ner en gammal timmerstomme och flyttar den. Kan man tänka sig att takets tyngd då spelar roll igen för att huset ska sätta sig på nytt?

Hade annars planerat plåt...

Hälsar Camilla
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej Anonym.
Har ett timmerhus (125mm timmer) som sommarstuga.
Huset byggdes 1975 och då med papptak och jag kan garantera dig att det inte varit några som helst problem med avsaknaden av tungt takmaterial.
Jag har numera lagt plåt ovanpå pappen.
Ellwaldt
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej.
Bra att någon tar upp tråden Timmerhus.
Jag har ett stort gammalt timrat torp som jag renoverar. Väggarna är drevade och c:a15- 20 cm tjocka.
På insidan är det spårhugget för att lerisolering skall fastna på stockarna. Den är borttagen sedan säkert 100 år, och gamla tapeter finns längt in på stockarna.
Nu tänker jag bygga modern isolering och innerväggar men vet inte vad jag skall välja.
Kan någon hjälpa mig med ett råd?

Jan
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag har ett tips, jag har pratat med Stefan på http://www.stefansisolering.se och han tipsade om att regla upp timmerväggen, spänna väv på reglingen och blåsa träfiberisolering innanför, därefter klär man väggen med det som man vill ha. Detta är vad jag tänker använda mig av i min gamla ladugård som jag renoverar.

Reidar
 
E
Skrivet av: Ragnar Marklund

Stefans råd är bra. Kom bara ihåg att regelkonstruktionen inte skall vara förankrad i timmerstommen, utan vara ett hus i huset. Lite beroende på timrets dimension, rör det sig lite olika. Speciellt om det är nytt timmer. Detta är ju en gammal timring. Kom ihåg att låta en isoleringsutbildad firma blåsa in isoleringen. Isoleringen får ju inte sjunka
 
E
Skrivet av: Gäst

vart har ni fått tag på faktan?
 
G
Hej! Är själv ägare av ett timmerhus byggt 1989.
Här har man då maskinsågad timmer som man vänt kärnan mot varandra för minska sprickbildning, 110mm bredd på stockarna + tilläggsisolering, Man har även med samma profil skapat inne väggar med samma mått. Mycket trähus känsla är det i både väggar tak.
Det bästa är att man slipper titta på tapeter och man hittar alltid ett nytt mönster i varje kvist. Fakta: Byggt 89, lite dragstänger som har genom åren justerats, även dörrar vid olika väder: vår. höst, vinter, sommar, även om med åren som gått så är det smärre justeringar.
Att ha i beaktning är uppvärmning, har man bara elvärme så reglerar man efter plånboken, har man som vi har täljsten (stor) kan man elda men får då även en torr luft som man får kompensera med luftfuktare för inomhusklimatet man lär sig leva med både det ena och andra och det är ju charmen med timmerhus, så lycka till nu med era timmerhus.
 
P
Hej! Undrar om det är någon som har bra tips på nyckelfärdigt timmerhus (finskt stuk) som är bra i pris. I den övre prisklassen finns det en hel uppsjö...huset ska vara i rejäl timmer då den ska stå i Kiruna. Storleksmässigt runt 100kvm med kamin och bastu i huset.
Tacksam för alla tips!

//Pia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.