Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Denna är det. Har du någon uppfattning ifall mått på virket funkar, och ifall det finns i Sverige? Är färsk i byggbranschen men har modellerat förr.

[länk]
Denna är det. Har du någon uppfattning ifall mått på virket funkar, och ifall det finns i Sverige? Är färsk i byggbranschen men har modellerat förr.

[länk]
Ser bra ut! 90x45 är reglarna man köper ungefär, inte 100x45. Tror det blir lagom tilltaget

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Ser bra ut! 90x45 är reglarna man köper ungefär, inte 100x45. Tror det blir lagom tilltaget
Guld. Tack för info. Ska söka modda ritningen efter denna dimension. Ser att kreatören ej gjort enheter till objekt heller...

nivv nivv skrev:
Virket sågades traditionellt 2"x4" Hyvlat är 45x95 i Sverige, ohyvlat 50x100, andra marknader har andra mått och Nordamerikas är väsentligt mindre.

• Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Fint utfört. Gjorde du byggritningar före? Vill du dela?
Jag håller på att modifiera en fin ritning, jag fann på trimble/sketchup, till mina egna mått. Lägger upp länk när jag kommit någonvart.
Tack!
Gjorde bara en grov skiss på papper för att se virkesåtgång av det vi inte hade kvar som spill från husbygget. Så tyvärr har jag ingen modell eller liknande att dela.

• Gilla
nivv
  • Laddar…
Vad tror ni om denna konstruktionen? Något jag missat? Allt virke är 45x95. Något som är feltänkt? Har aldrig byggt ett tak. Jag tänkte ha bara ha ytpapp på råspont.

3D-modell av en takkonstruktion med träreglar och råspont under ytpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nivv nivv skrev:
Vad tror ni om denna konstruktionen? Något jag missat? Allt virke är 45x95. Något som är feltänkt? Har aldrig byggt ett tak. Jag tänkte ha bara ha ytpapp på råspont.

[bild]
Vad ska det fylla för funktion?
Om du bara ska ha det som ett fungerande tak så kan jag tycka stolparna känns onödiga.
Sätt en bräda på diagonalen från husväggen mot ytterkant på taket, en tanke bara :)

P Pappa1986 skrev:
Vad ska det fylla för funktion?
Om du bara ska ha det som ett fungerande tak så kan jag tycka stolparna känns onödiga.
Sätt en bräda på diagonalen från husväggen mot ytterkant på taket, en tanke bara :)
Jag ska klä in det med skjutdörrar och panel på sidorna, därav stolparna! Men bra reflektion!

Jag tänkte köpa ytpapp och lägga direkt på råsponten, platsen är inte mycket utsatt för väder och vind. Behöver man en fotplåt eller kan pappen vikas in under sponten bara?

3D-modell av en överbyggd veranda med stolpar, råspont och planerade sidopaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Du klarar dej utan fotplåt och kan gå 1" utanför råspånten med pappen.

• Gilla
nivv
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du klarar dej utan fotplåt och kan gå 1" utanför råspånten med pappen.
Okej! Så den ska inte vikas in under?

nivv nivv skrev:
Okej! Så den ska inte vikas in under?
Pappen ska alltid vikas under så vik den under råsponten så blir det fint

• Gilla
nivv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.