11 865 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
Bygga helt tät balkong
Vi bygger sluttningshus med entré på nedervåningen. Ovanför entrén skall det vara en balkong och för att man inte skall få vatten i huvudet när man går in i huset måste balkongen vara helt tät.
Just nu sticker det ut antal reglar från huset som har samma dimension som vårt mellanbjälklag och dessa reglar är även fästade i bjälklaget. Reglarna är stommen i balkongens golv.
Är det någon som har några tips om hur man lämpligast gör? Vi har idéer om att göra det tätt mha plåt, men det kanske finns smartare idéer? Även idéer om hur man löser själva plåtjobbet tas tacksamt emot.
Just nu sticker det ut antal reglar från huset som har samma dimension som vårt mellanbjälklag och dessa reglar är även fästade i bjälklaget. Reglarna är stommen i balkongens golv.
Är det någon som har några tips om hur man lämpligast gör? Vi har idéer om att göra det tätt mha plåt, men det kanske finns smartare idéer? Även idéer om hur man löser själva plåtjobbet tas tacksamt emot.
Jag bygger balkong och ska själv lösa samma problem. Jag tänkte spika lister med lagom lutning på sidorna i reglarna som sitter cc 60 och sen skjuta in korrigerad plast tak så dom överlappar varandra i mitten. Plasten avslutas i hängränna på varsin sida av balkongen.
/Chris
/Chris
Plast, det har jag inte ens tänkt på men det kan vara en idé. Håller korrugerad plast lika länge som en plåt eller är det något som skall bytas efter ett antal år?
Någon annan som har några andra idéer?
Någon annan som har några andra idéer?
När vi gjorde vår balkong så reglade vi först ut från huset med cc30 minns inte vilka mått på dessa. Limträpelare med måttet 200x200 längst ut..
sedan råplan på reglarna
falsad plåt på råplanet
och till sist tryckimpregnerat på detta 8)
Snyggt som f-n men det tog ett tag.....
sedan råplan på reglarna
falsad plåt på råplanet
och till sist tryckimpregnerat på detta 8)
Snyggt som f-n men det tog ett tag.....
Har tänkt att "täta" under altanen på snarlikt sätt. Lister på insidan reglarna med lite fall, skruva 60 plåtar under listerna. Listerna fasar jag på ovansidan så inte vatten kan stanna där, tänker mig plåt eftersom jag vill ha en vit undersida (och är överkänslig mot korrigerad plast). Jag har inte arbetat med plåt förut men det borde gå att kapa plåtar med vinkelslipen.
Några andra expertkommentarer?
///J
Måste man inte "nypa ihop" plåtarna för att de skall bli täta eller hur har du tänkt lösa det?
Klicka här för att svara