Hej,

Vi ska bygga stängsel med sånna gröna 34mm stängselstolpar i metall (https://www.biltema.se/fritid/tradgard/stangsel/staket/stangselstolpe-o34-mm-15-m-2000054688) och tänkte använda plintbetong till hörnor och grindar där det blir mer belastning.

Men min fråga är, hur stor ska själva cementklumpen vara? Ska den fylla hela hålet eller tar man kanske 1-2dm betongklump och sen jord ovanpå sista biten?
Pinnarna ska va ungefär 50cm i marken, så om allt ska va betong så blir det en gigantisk klump.

Köp ett elstängselaggregat på granngården köp tråd till sätt stolpar med tråden runt hela tomten. Typ två trådar. Funkar billigt. Kolla en kohage. Bra mot vildsvin också.

tomten.

G Grisfötter skrev:
Köp ett elstängselaggregat på granngården köp tråd till sätt stolpar med tråden runt hela tomten. Typ två trådar. Funkar billigt. Kolla en kohage. Bra mot vildsvin också.

tomten.
Fast här måste det va hundsäkert så därför behövs 1 meter stängsel som går hela vägen till marken

Sätt tre trådar då. Hunden går bara en gång på tråden. Köp impregnerade stolpar och slå ner i marken.

Jula säljer 1,5 m högt plaststängsel på rulle som knappt syns. Så köp några till glasfiberplnnar och höj ditt staket.
Nätet är ganska billigt.
Jag har byggt mitt förhöjda staket till 1,8 m och det funkar bra.

Tack för svaren, men staket och sånt har vi redan bestämt (och köpt), så det är alltså frågan om hur mycket cement man ska använda på hörnstolpar och grindar, om man ska fylla hela hålet (50cm) eller om det räcker med 10-20cm och sen ha jord resten av biten?

• Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
Stolpen i sig är svår att få hålla stadigt oavsett mängd betong. Stadgan kommer från strävor. Men för hörnen hade jag nog fyllt hela hålet men med sparsten inslaget i sidorna och nedpetat i hålet allteftersom betong hälls på och vibreras,

• Gilla
Jerry85
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.