Ser ut som att vi kommer bygga hus framöver och funderar nu över hur huset skall se ut. Området är inte detaljplanerat men ligger i ett gammalt område där jag nog kan säga att alla hus är faluröda. Vi börjar luta åt att göra en lite modernare variant men ändå inte dra iväg för långt från omgivningen för då blir det troligen käppar i hjulen med bygglovet då jag utgår från att det vi bygger måste smälta in i omgivande miljö på ett eller annat sätt.

Något i stil med nedan skulle vi kunna tänka oss och undrar om det finns någon leverantör som man skulle kunna kika på för inspiration. Arvesund har en hel del bra vi skulle kunna "låna" idéer från men det borde finnas fler?

Modernt falurött trähus med stora fönster intill traditionellt grönklätt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Modernt falurött hus med stora fönster och terrass i skymningen, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Snygg modell, men varför inte falugrå eller järnvitriol/tjärvitriol, mycket klassiskt och passar fint till den stilen.

• Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Snygga illustrationer. Obefintliga taksprång understryker moderniteten samtidigt som det kan vara ett risktagande i utsatta miljöer. Däremot ogillar jag de indragna fönstren. Det är helt främmande för svenskt trähusbyggande.

Om du bildgooglar på "rödfärgspriset" får du inspiration och fina vägar in.

Angående anpassning till befintlig tradition kan du höra med länsantikvarien om de lokala stildragen.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.