Hej, pga bristande utrymme så har jag funderat lite på att göra iordning ett relax-rum i våran källare. Källaren är helt oinredd med betong-golv,väggar,tak. Och har bara används som ett förvarings-utrymme.

Men jag undrar i vilken ända man ska börja, behöver jag radonmäta innan jag börjar med något?
Eftersom att takhöjden knappt är 2m så behöver jag ju även bila/gräva upp golvet först. Huset har baksidan mot en liten å som ligger ca 30m från huset (med 5-7m höjdskillnad från markplan) kommer jag då att behöva ha någon pump ifall det skulle börja komma vatten när jag gräver?
Och hur djupt behöver jag gräva om jag ska ha plats för Avlopp och golvvärme?

Jag undrar även hur det funkar med avlopp, jag hörde en kompis som pratade om att det fans någon slags pump/kvarn som man installerade under golvet och som sedan kunde trycka upp avloppsvattnet till det befintliga avloppet genom ett smalare rör. Någon som vet något mer om det som pris och hur mycket det låter.

Hur gör man med ventilationen? behöver jag även ha någon slags mindre fläkt under golvet/väggarna för att undvika fuktskador?

Börja med att dränera huset,lägg den under nivån du har tänkt ha golvet på..

Ok, den förra ägaren har redan dränerat källaren med platon-matta eller något liknande från utsidan. Men hur gör man med golvet om jag ska ha vattenburen golvvärme. Ska jag bila bort golvet och lägga platon längst ner och sedan frigolit, flytspackel, golvvärme och avsluta med klinkers?

Eftersom du kommer sänka golvnivån måste du oxå sänka nivån på dräneringen eller iaf verifiera att den är på tillräckligt djup.

Några frågeställningar..
Om takhöjden är 2 m, måste du ändra golvnivån med allt det drar med sig?

Kanske kan idén med en avloppspump var en vettig lösning? Säljs av bl.a. www.saniflo.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.