Jag har lite större erfarenhet av kompostering. Bokstavligt talat. Minst 30ton/år.
Det jag har upplevt viktigast är att ha koll på fuktigheten och vända oftare. Vi vänder var 3e eller var 4e vecka. Den torra sommaren vi har haft har inte varit bra. Traktor vänder stora högar med kompost i ett utomhusområde, omgivet av träd och byggnader i bakgrunden. Stoft stiger från högarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
På tomten finns en mindre skog med en imponerande produktion av löv, spritt i ett tjockt lager.
Där skulle kunna vara en fin dunge men just nu är där bara skräpigt.
Sly och diverse dumpat avfall.

Jag tänker att bygga en rätt rejäl "låda" av tryckt virke, hitta nån isolering på bygghandeln och sätta på insidan.
Bygga någon form av väderbeständigt tak...

Det finns säkert andra som gjort liknande! Vad är den mest produktiva och effektiva komposten man kan bygga?
Mest frågor har jag om isoleringen och om locket.
Varför ska den ha tak och isolering?

Det bästa komposten får du genom att gräva en fyrkant, kanske 2,5 eller 3x3 kvm, ca 1 meter djup. Montera eller gjuta fyra eller 6 fundament beroende på om du vill dela komposten på en pågående och en andra som har fyllts föregående år och därmed är klar för årets gödsel utlägg. Viktigt att man monterar och täcker allt impat virke med tex aluminiumplåt på insidan. Därmed håller den i minst 25 år. Detsamma gäller mittedelarn, dubbelsidigt, för de som vill ha två avdelningar. Min kompost är snart 30 år och fungerar bra fortfarande även om jag efter några år skippade att hålla på att dela upp och använde båda delarna.

Mvh Lasse

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
L LSG skrev:
Varför ska den ha tak och isolering?

Det bästa komposten får du genom att gräva en fyrkant, kanske 2,5 eller 3x3 kvm, ca 1 meter djup. Montera eller gjuta fyra eller 6 fundament beroende på om du vill dela komposten på en pågående och en andra som har fyllts föregående år och därmed är klar för årets gödsel utlägg. Viktigt att man monterar och täcker allt impat virke med tex aluminiumplåt på insidan. Därmed håller den i minst 25 år. Detsamma gäller mittedelarn, dubbelsidigt, för de som vill ha två avdelningar. Min kompost är snart 30 år och fungerar bra fortfarande även om jag efter några år skippade att hålla på att dela upp och använde båda delarna.

Mvh Lasse
Tillägg: min bygghöjd är 1,2 meter runt bak och yttersidor, mittendelaren är 1 m, fronten är sänkt till ca 70 cm för att det ska bli enklare att tömma den fullastade skottskärran vid varje tillfälle. Jag har en trädgård på ca 1700 kvm med många äppelträd så det blir något ton avfall varje år.

Gammalt träskydd med stöttande träpinne, delvis dolt bakom ett rödmålat plank, omgiven av löv och jord.
Skapa konto

Rostig stång som stöttar en gammal träport, omgiven av löv vid en rödmålad trävägg.
Skapa konto

Här är problematiken.
Löv och mylla långt upp på fasaden! Inga stuprör heller.
Här är det fuktsamling de Lux! Jorden torkar ju ALDRIG!!

Jag måste ta bort allt detta samt se till att det inte blir mer av samma.
Just dessa löven har jag flyttat till annan plats på tomten. På andra sidan garaget.
Det blev några kärror... Det kommer försvinna rätt snart. Löven blåser bort, jorden blir ett med naturen.

C
C Civilpolisen skrev:
Här är problematiken.
Löv och mylla långt upp på fasaden! Inga stuprör heller.
Ja, där bör du nog fundera på att gräva ur lite grand så att inte syll/fasad hamnar så nära backen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Du har inte ett kompostproblem. Det där är eftersatt underhåll och du behöver helt enkelt renovera byggnaden.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Välkommen till tråden! Kul att du vill vara med och tycka och att ha en åsikt!
Det känns bra!
Fler åsikter är alltid uppskattat!
Tråden handlar om att det skapas mycket löv och jag undrar hur jag ska hantera dessa.
Bilden illustrerar alla löven.
Jag köpte fastigheten för någon månad sedan. Det såt inte i varje inlägg, så jag berättar för dig!

Tråden handlar om kompost, inget annat! :-)
Håll tillgodo med att du får vara med och diskutera kompost!
Alltid något!

Som sagt, kul att du vill vara med! och ha en åsikt Välkommen!

kompostering krånglas gärna till. det handlar i min erfarenhet om mer eller mindre självgående system.

för den intresserade är en hushållskompost bra om man vill ha tillgång till högvärdigare material. den behöver vara säker mot råttor och gnagare.

vi kör två 200 liters plasttunnor, uppborrade i botten. den ena av dem fylls på med komposteringsbart innehåll från köket, blandat med en giva jord och material från grovkomposten någon gång i månaden. den stannar av någon månad på vintern men kommer sedan igång igen. när den är full, välts den över i tunna nr2 tillsammans med ytterligare grövre material, för efterkompostering. sker 1-2 ggr per år, tar 30 minuter.

fantastisk jord ur tunna nr2 blir sedan resultatet.

den grovkompost som efterfrågas i tråden behöver egentligen inte någon installation, det räcker med en avsides plats för en hellre två högar på tomten. den kan kryddas med färdigt eller möjligen halvfärdigt material från hushållskomposten, förstås aldrig färskt hushållsavfall.

men mestadels sköter den sig själv.

tänk på att gräsmattans maskar är mycket effektiva i att dra ned löv i jorden. alltså dm-tjockt lager eklöv måste bort, men förvånansvärt mycket är självförsvinnande. vill man hjälpa till lite kan man köra över löven med gräsklippparen.

de där som det ser ut begränsade lövmängderna intill huset på bilden krattar du snabbt bort. du kan lugnt sprida ut dem på gräsmattan och bara lämna dem där, om det nu inte redan ligger löv i någon mängd där. eller om du inte valt kompostalternativet.

men som andra skrivit måste du sänka marknivån där om inte fasaden skall ruttna.

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Jag kör all kompost i två varmkomposter och när en är full är den andra färdig att tömma. Mindre jobb, bättre balans mellan kväve och kol och isoleringen hjälper till med att hålla värmen något högre på vintern.
Har man större röjningar så räcker det inte men då skulle jag dels mala ner allt ris till täckmatetisl och dels lägg resten där det antingen inte stör eller där jag tänker odla.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.