Vi har mer normala mängder löv i en villaträdgård (men ett gäng stora träd).
Vi får ihop 3-4 fulla sopsäckar varje säsong.
Dessa låter vi stå över vintern med nån näve jord och att man trampar lite på säckarna så luften åker ut.

Till våren gräver vi ner den kompakta lövblandningen som jordförbättring och näring. När man sen ska gräva ner potatis nån månad senare brukar man inte se nåt spår av löven.

Så till TS om det är en engångsgrej att det är mycket löv nu för att det är eftersatt så är väl detta det lättaste att börja med. Om det däremot är återkommande mängder med löv så är det antagligen roligare att bygga nåt!

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Tomten är ny för mig. Den består av två delar. Gräsmatta, som vanlig tomt , samt en "skogsglänta" bakom garaget.
Löven på gräsmattan får maskarna ta hand om. Det bryr jag mig inte om.
Den eftersatta skogsgläntan tänkte jag om det fanns nån rallykompost ... där av tråden...!

Men tråden öppnar för många andra tankar och lösningar, så ... det blir bra ändå!

Vi har stora mängder eklöv som tar lång tid att förmultna i naturen. Jag brukar spara någon kubik i kompostgaller bredvid varmkomposten som jag strör över hushållskomposten under året. Resten av löven öser jag in i hönsens rastgård. Det tar max en vecka sen är de finfördelade och syns knappt mer. Jag brukar till och med tigga mer löv av släkten för att det är så bra till hönsen 😅

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
den "snabbaste" komposten jag har koll på får vara 18 dagars komposten.(youtuba det)

lasagnemetoden, och att vända (ofta) på innehållet., hur bråttom är det?

nu på vintern kan du räkna med att mkt lite händer oavsett...

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Vi har två Greenline Master som tar köksavfallet blandat med lite material från blomrabatter.
Till övrigt material som mindre grenar och löv från 10 riktigt stora 100 åriga fruktträd samt från otaliga björkar aspar och ekar har vi en öppen oisolerad kompost av glest skruvad tryckt virke med måtten 2x5x1,5 alltså ca 15 kubik. Den har under alla år varit fylld med råge på hösten (Den tar dock inte alla våra eklöv så vi planerar att bygga en till kompost då jag ledsnat på att transportera eklöven länge bort) men den har alltid klarat av att tugga i sig ett nytt lass på 6-8 kubik nästa höst.
Löven börjar brinna ihop på en till två veckor beroende på hur fuktiga de är.
Det behöver alltså inte vara så komplicerat.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Düsseldorff
Ändå sjukt att TS kallar naturlig lövfällning för "skräpigt"...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C
C Civilpolisen skrev:
Ja...! Det kanske är ett ämne utanför Forumets moraliska bollplank! :-)
Det är i alla fall mindre arbete från min sida och på det viset ett attraktivt alternativ.
Bonden lär ju knappast märka nåt...
Givetvis ber du om lov innan du dumpar trädgårdsavfall på någon annans mark. Att överhuvudtaget tänka tanken på att bara göra det utan att fråga vad bland det dummaste jag hört på länge, Stor risk att bli polisanmäld eller stämplad som byns idiot med ett sådant tankesätt och beteende.

Annars är det inget större fel på idén i sig.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Att lägga mer eller mindre färdig jord på en plogad men inte sådd åker kan väl rimligen inte uppröra bonden...!?

Dessutom, lägger man på andra sidan, där det är höstvete, antar jag, kommer ju plantorna att hjälpa till med nedbrytningen.

* * * *
Det är väldigt skräpigt, tro mig!
Jag ska dit i morgon, lördag, och då kan jag ta en bild, om det går. Det är i alla fall dagsljus! Det är det inte på vardagarna, då mitt arbete sträcker sig bortom de ljusa timmarna!

När jag tänker på saken borde det ligga flera kubik för mycket biologisk mångfald. Problemet är att det ligger rejält med skräp under alla löven, och då menas plastbitar , metallrör, före detta runda stuprörsbitar, stenar, byggmaterial.. allt möjligt... betongklumpar med tveksam bäring... allt det där kan jag ju givetvis inte lägga på bondens mark!

Det måste jag ta tillvara och antingen länga på skräpstationen eller använda själv. Jag tror att jag kan använda markstenen till den tänkta grillplatsen... på nåt sätt, vet inte hur.

C Civilpolisen skrev:
Att lägga mer eller mindre färdig jord på en plogad men inte sådd åker kan väl rimligen inte uppröra bonden...!?
Jo det kan det verkligen om du gör det på eget bevåg, men med en dialog så brukar det bli ett helt annat resultat. Otroligt dumt att chansa.

• Gilla
EvertL och 8 till
  • Laddar…
Jag bor i en lägenhet och i vår BRF är fin jord en bristvara...!
Vi har köpt jord och vi ska köpa mera.
Det slår mig, kanske bättre att frakta dit!?
Man får väl packa i stabila plastsäckar, kan man anta...?
Men du har en poäng, varför ge bort när jag kan ta tillvara själv?
Ingen kommer att bli upprörd om jag lägger fin jord bland buskarna!
Kanske små hinkar är det minst jobbiga sättet att frakta dit allt...?
Det blir dyrt och komplicerat hur man än gör! Ha!

C Civilpolisen skrev:
Jag bor i en lägenhet och i vår BRF är fin jord en bristvara...!
Vi har köpt jord och vi ska köpa mera.
Det slår mig, kanske bättre att frakta dit!?
Man får väl packa i stabila plastsäckar, kan man anta...?
Men du har en poäng, varför ge bort när jag kan ta tillvara själv?
Ingen kommer att bli upprörd om jag lägger fin jord bland buskarna!
Kanske små hinkar är det minst jobbiga sättet att frakta dit allt...?
Det blir dyrt och komplicerat hur man än gör! Ha!
Låter som att du o-kommunicerat ska lägga fin jord på buskarna på samma sätt som du tänkte dumpa löv på grannens åker. Folk blir troligen inte upprörda över fin jord, men fråga eller i vart fall informera innan. Det ger folk möjlighet att värdera dina ”fina idéer”. Det finns ju en möjlighet att andra har vettiga motargument och/eller inte alls vill ha din fina gåva. Särskilt bonden - prata med honom/henne innan så kan det säkert gå bra. Annars lär det bli sura miner.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det blir så himla mycket jord när det väl är färdig komposterat så att du behöver släpa runt det. Kratta ut som topdress på gräsmattan, jämna ut lite gropar på tomten och använd i blomkrukor om du inte tänker starta någon odling. Eller hör om någon trädgårdsintresserad vän vill komma och hämta.
Det ser säkert ut att vara jättemkt nu men de flesta löv bryts ner i naturen inom ett år och det blir inte så himla mkt kvar.

• Gilla
Ananas68
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
På tomten finns en mindre skog med en imponerande produktion av löv, spritt i ett tjockt lager.
Där skulle kunna vara en fin dunge men just nu är där bara skräpigt.
Sly och diverse dumpat avfall.

Jag tänker att bygga en rätt rejäl "låda" av tryckt virke, hitta nån isolering på bygghandeln och sätta på insidan.
Bygga någon form av väderbeständigt tak...

Det finns säkert andra som gjort liknande! Vad är den mest produktiva och effektiva komposten man kan bygga?
Mest frågor har jag om isoleringen och om locket
C Civilpolisen skrev:
På tomten finns en mindre skog med en imponerande produktion av löv, spritt i ett tjockt lager.
Där skulle kunna vara en fin dunge men just nu är där bara skräpigt.
Sly och diverse dumpat avfall.

Jag tänker att bygga en rätt rejäl "låda" av tryckt virke, hitta nån isolering på bygghandeln och sätta på insidan.
Bygga någon form av väderbeständigt tak...

Det finns säkert andra som gjort liknande! Vad är den mest produktiva och effektiva komposten man kan bygga?
Mest frågor har jag om isoleringen och om locket.
behovs ej isolering, kompost blir varmt som det är och är brandfarligt i stora mängder. Hade bara gjort en stor trälåda med råspont-lock

Det är möjligt att det inte blir så mycket jord i framtiden, det är önskvärt.
Däremot har det redan producerats en hel del jord... det är det som är problemet.
Det ligger ett allt för tjockt lager för att det ska vara trevligt.

Ingen gnäller om nåt i min BRF. Tvärt om! Alla bara pratar men ingen vill göra nåt och om man gör nåt är det verkligen uppskattat!

C Civilpolisen skrev:
Fullt rimlig frågeställning!
Det har varit en överproduktion av biologisk mångfald precis vid huset och jag tror huset, garaget, tar skada av allt för mycket löv, mask och annat fuktigt

Garaget är väldigt fuktigt på insidan och nu är det en rå och fuktig årstid... men om utsidan är torr, ren och fin så... skulle det inte skada!

Där finns en fin jordkällare som är full av löv, grenar och även jord efter många år av obefintligt vård.
Som odlare spejar man alltid efter det du vill bli av med - testat typ fejjans Gödsel & Täckmaterial bortskänkes?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.