Tjenare alla byggare där ute :D,

Detta forum har kostat mig 26.250kr, vilket jag tackar för det kunnat kostat mycket mer. Nog om det...

Problem: Behöver bygga ett pumphus över borrhålet

Fakta: Borrhål 60m (foder 6m)
El till borrhål, inga problem
60-70 cm ner till berget från marknivå
Marktyp: Jord (Lera packad)
Placering: Dalarna (övre)
Får EJ kosta för mycket (billigt och pålitligt)

Hjälpmed: Tänkte att jag skulle bygga ett pumphus ovanpå borrhålet, (det finns glasfiberhus kostar för mycket ca13.000kr inkl moms.)
* Finns det någon ritning?
* Hur tätt skall jag bygga huset, ventilation?
* Hur mycket isolering?
* Skall jag ha träfasad eller plåt?
* Hur skall jag göra grunden?

mvh Pontusen... och tack på förhand!!
 
  • Gilla
Tallgul
  • Laddar…
Hmm sant, träfasad och GOD ventilation .. :)... frysrisk...

Immobil skrev:
En bild säger mer än tusen ord ???
[länk]   ;D
 
I Fall att någon tittar på denna tråden så uppdaterar jag lite grann.

-- 1. Jag kommer att försöka tättisolera (principen av huset är detsamma som en frys, fast tvärtom)
-- 2. Jag försöker att nyttja bergetsvärme till några plusgrader, om dett går.
-- 3. Gjuter en betongplatta för huset att stå på.
-- 4. En kanal för Elkabel och vatten till huset ligger närmast röret, dock med en distans kloss.
-- 5. Tog formen av gamal pall kragar (EU-Pall)

.. kommer jag ihåg kommer säkert mera ev på min webbsida.. adressen kommer om det blir aktuellt.
 
Hej.
Håller precis på att bygga ett pumphus på 1.5*1.5 meter.
Där skall pumphål,tank,kopplingar samt ventiler till två hus få plats i.Vi delar på brunnen ,grannen och jag.

Vi har gjort en platta på marken med armering i ,på det gjuter vi med 15 cm lekasten,huset får en höjd av ca 1.2 meter,taket är demonterbart om man skall ha upp pumpen, Stenen tål belastningen som vinchen kan generera vid pumplyft.Platonmata på utsidan,plåttak isolerat.

Kostnad: 1500 för sten ca 60 st,betång ca 600 kr,armering ca 100,tak ca 600 kr med isolering samt plåt.
Bruk ca 3 säckar.ca 150 samt en frost vakt 250 kr.

Vi göt det sista i dag så imorgon skall taket på....



MVH PUTTE



 
putte1,
Det skall vara intressant att se bild/er på pumphuset ::)
 
OK. Det kommer i morgon,pappa som är arbetsledare samt slavdrivare(snickare i 40 år) tyckte att 1,2 m inte var bra så nu blir det två stenar till. 1.6 meter och så trär vi taket över.

Höjd i huset ca 1.5 meter.

Det kommer bilder.

MVH PUTTE
 
Tjenare,

Nu har jag lagt upp vårat vassa pumphus
pumphuset.jpg

1. PEM slang till hus
2. EKKJ kabel 4-ledad
3. 10-15cm Foderrör sticker upp
4. En 50 Liters trycktank
5. Frostvakt 200 W
6. 2cm Frigolit som ytter isolering
7. Mellan isolerat med Gullfiber
8. KOMMER att isolera med 7cm isolering på insidan, där det får plats.
9. El kabel från pumphuset (tror jag) och inåt
10. El kabel inneifrån mot pumphuset
11. 7 cm markisolering där det är djupare än 50cm
12. 14 cm markisolering där det är riktigt grunt 10-15 cm
13. Gjuten platta med "lyft handtag" för borttagning
14. Huset är lyftbart om man tar bort 4 skruvar i botten
15. Två gångjärn och en vajer sköter locket
16. Spännhackar för stängningen (typ släpvagnsidé)
17. Öppet framtill ENDAST under montage av alla grejor.
18. Fritt 90grader uppifrån för ev rensning av borrhålet (räcker inte det så är det bara att lyfta bort hela huset)
19. Samma taklutning på pumphuset som på bostadstaket.

Nästa gång
* EKKJ 5-ledad kabel
* 3 gångjärn istället för två
* Dränerings slang förbiborrhålet (Runt huset)
* Ev nergrävt extra PEM slag för framtiden
* Mindre öl till grävare... :) LOL osv...

Ursäkta dröjesmålet :)

mvh Pontus Ankarbåge
 
  • Gilla
Pjusk
  • Laddar…
:o Pontus, det blev ju riktigt bra. :D Ser betydligt bättre ut än mitt förslag. ;)
 
Pontus, det ser fint ut det där :)

Har några frågor:
* Vad har du för mått på bygget?
* Isoleringen, blir det 2 cm frigolit + 7cm gullfiber totalt när det blir klart?
* Hur gör du med tätlist mellan över och underdel?
/Uffe
 
Uffe_xx skrev:
Pontus, det ser fint ut det där  :)

Har några frågor:
* Vad har du för mått på bygget?
* Isoleringen, blir det 2 cm frigolit + 7cm gullfiber totalt när det blir klart?
* Hur gör du med tätlist mellan över och underdel?
/Uffe
Här kommer svaret:
Måttet är enkelt.. en EU-Pall ligger i botten har lagt pall-kragarna som gjutmall. (kravet var att Trycktanken skulle få plats)

Isolering 2cm frigolit +95mm gullfiber och slutligen på insidan så "fyller" jag upp med 7cm frigolit. Totalt 18.5mm

Överdelen (locket) har jag lagt fönsterlist 2 rader runt om (silikon list, häftad)

// Pontus mannen,
PS thx immobil DS.
 
Tack igen Pontus :)
Kommer göra något liknande till våren vid sommarstugan
/Uffe
 
Lyfter upp den här tråden.
Finns det kvar någon bild?
 
withnail skrev:
Lyfter upp den här tråden.
Finns det kvar någon bild?
Jag tror att det är denna bild som föreställer pumphuset som omtalas.
(Och jag har fortfarande inte byggt något riktigt pumphus än :()
 
  • Pumphus2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pellerhur
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.