7 434 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Bygga på servitut
Hej. Vi har en tomt som har servitut på mark som ligger i direkt anslutning till tomten, dvs vi är den härskande fastigheten (fast marken tillhör en annan fastighet).
Hur funkar det med att uppföra byggnader såsom hus, uthus etc på mark som tillhör en annan fastighet men som vi har servitut på? Är det att betrakta som "vår" mark och vi kan uppföra vad vi vill på denna mark (givet bygglov så klart)?
Hur funkar det med att uppföra byggnader såsom hus, uthus etc på mark som tillhör en annan fastighet men som vi har servitut på? Är det att betrakta som "vår" mark och vi kan uppföra vad vi vill på denna mark (givet bygglov så klart)?
Det beror ju på vad det står i servitutet.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Bygglov söks av den som skall bygga, du kan i princip söka bygglov på borggården på Stockholms slott. Det lör avslås, men inte för att du inte äger fastigheten. Och skulle du få bygglovet så måste du ändå ha tillstånd av hovet, eller vem räknas som ägare.
Servitut som ger rätt att bygga vet jag inte så mycket om, om servitutet räcker.
Servitut som ger rätt att bygga vet jag inte så mycket om, om servitutet räcker.
Klicka här för att svara
