Hej, Bor i en villa med ett avloppsservitut (avtalsservitut) längs min östra tomtgräns.
Ytan servitutet avser går 1,6 m in på min tomt.

Hur nära detta servitutet kan jag placera en byggnad?
I servitutet står det att jag skall kunna lämna tillträde till området för eventuellt underhåll.
Kan jag placera byggnad direkt vid servitutgränsen eller bör jag lämna avstånd för att bättre komma åt med tex. minigrävare?

I mitt fall vill jag faktiskt inte placera en byggnad där, men vill använda avloppsservitutet som argument mot kommunen om att det är en olämplig placering där.
Jag vill egentligen placera byggnad på annan del av tomten, dock är den delen jag vill bebygga belagd med prickmark i detaljplanen.

Rent juridiskt kan du placera en byggnad precis vid servitutsgränsen. Beroende på hur ledningarna är placerade kan det bli lite problematiskt för kommunen att utföra underhåll då, men det är inte ditt problem.

Jag tror det är lite svårt att använda servitutet som argument nu. Det hade sannolikt varit bättre förhandlingsläge när de ville skriva servitutet.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med i sakfrågan, det utrymme som är avsatt för servitutet är just det utrymme som är avsatt för servitutet, inte mark utanför detta område. D v s när man inrättar ett servitut ska så mycket utrymme tas i anspråk som krävs för servitutets syfte.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vet inte om det är relevant för frågan, men kommunen har inget med servitutet att göra.
Det är närliggande grannarnas (och min) avloppsledning innan den ansluter till det kommunala nätet.
Så servitutet är mellan min fastighet och grannarnas fastigheter.

My bad, antog att att det var kommunala ledningar.

Då har du nog tyvärr om möjligt ännu mindre att anföra som argument att få bygga på prickad mark utan du är hänvisad till attefallsregler eller om du kan hitta andra argument som politikerna kan lyssna på. Din handläggare på kommunen kommer högst sannolikt bara säga nej.

Det kan väl iofs. vara ett arguiment som har en viss nytta. Det är väl helt klart att om du bygger ett hus precis vid servitutsområdet, så försvåras framtida underhåll av ledningen.

Claes Sörmland
Det ändrar ju inte på att marken är prickad i detaljplanen och därmed inte får bebyggas. Enbart liten avvikelse från planen går att få igenom och det inkluderar normalt inte att placera byggnader där.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.