Byggahus.se

Bygga på naturtomt

1. M
    Inredare · halland · 191 inlägg

MoveMe

Inredare
    Hej,

Jag är intresserad av en tomt som ligger utom detaljplan och är taxerad småhus tomt, men kommunens översiktsplan säger att det är naturtomt. Jag undrar hur svårt/lätt kan det vara att få ett förhandsbesked på en sådan tomt tror ni?

2. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    Osäker på om ”naturtomt” har en formell definition. Jag tror ( men kan ha jättefel) att det bara betyder att du inte får kalhugga tomten och anlägga trädgård. Troligen finns det begränsningar i stil med att marklov eller liknande behövs för trädfällning.

3. W
    Medlem · 1 139 inlägg
    Prova att ringa byggnadsnämnden och fråga.

4. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 862 inlägg

harry73

bra på allt
    Nej, det behövs detaljplan för att sätta den begränsning

Om det är utanför dp, börjar man med att begära förhandsbesked för bygglov, och vill du köpa tomten ska köpet villkoras med att du får förhandsbesked.

5. H

hempularen

Moderator
    Där vi hade sommarstuga när föräldrarna levde, fanns ett krav på lov för fällning av träd grövre än 10 cm. För att få lov, krävdes att man återplanterade ett träd som var minst 10cm i diameter. Det var utanför detaljplan.

Dock hade kommunen arbetat med framtagning av det. plan i ca 30 år, den skulle bli klar året efter vi sålde 2011. Men den skulle vara klar "nästa år" sedan typ 1995.

6. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 862 inlägg

harry73

bra på allt
    Jag pudlar. Kommunen kan också skriva in kravet i områdesbestämmelser

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 13 §

7. M

MoveMe

Inredare
    Jag ringde.
    De sa att säljaren faktiskt ansökt om förhandsbesked 2014, men fick avslag. Anledningen va att översiktsplanen va att det skulle vara en naturtomt. Men såg på kartan att i närheten har det byggts hus 2018....

8. M

MoveMe

Inredare
    Säljarna vill inte det, så ingen budar på tomten och den ligger ute till 1/3 av sitt pris om det skulle finnas förhandsbesked.

9. M

MoveMe

Inredare
    Tror inte det, för tomten va rätt nedhuggen så man kunde se vart tomten går. Dock så verkar byggnadskontoret vilja få en att tycka/tro att bygglov inte är möjlig för de vill behålla naturen fast den inte har nåt biotopsskydd eller annat mer värde.

10. H

hempularen

Moderator
    Fast då låter det som du bör välja en annan tomt. Säljarna försöker hitta någon de kan lura att köpa en obyggbar tomt. Ett posirivt förhadsbesked är en absolut förutsättning. Är tomten inte avstyckad idag, så bör det inte gå att få den avstyckad utan ett positivt förhandsbesked. Lantmäteriet styckar bara av en ”ändamålsenlig” tomt.

Det är tänkbart att du kan tvinga kommunen att ge bygglov, möjliggöra avstyckning. Men räkna med att du kommer att behöva spendera någon miljon på advokathjälp, och att det kommer att ta två - 5 år.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.