Jag tänkte bygga en verktygsbod på en plats som är lermark. Tidigare grävningar strax i närheten har påvisat 3-4 meter lermark.

Hur ordnar jag en bra grund att bygga på?

Min spontana tanke är att, förutom för att jämna ut, är det inte någon ide att gräva?. Leran kommer ej ta slut.

Claes Sörmland
Ett sätt är ju att ställa den på leran med fötter så kommer den att dansa runt med frosthöjningarna. D v s inget om du efter några år vill ta en bod i våg.

Ett annat sätt är att gräva plintar till frostfritt djup och sen gjuta fötter för plinten där nere så att de får en yta att stå på i leran som inte rör sig. Lyckligtvis går frosten sällan djupt i lera eftersom den är vattenbemängd.

Sen finns det ju lera och lera. Värst är väl torrskorpelera och siltlera som inte är fast på djupet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett annat sätt är att gräva plintar till frostfritt djup och sen gjuta fötter för plinten där nere så att de får en yta att stå på i leran som inte rör sig. Lyckligtvis går frosten sällan djupt i lera eftersom den är vattenbemängd.
Vad är frostfritt djup på lermark Värmdö?

Vill du ha en perfekt grundläggning eller är ett lågt pris och ett enkelt genomförande viktigare?

Claes Sörmland
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Vad är frostfritt djup på lermark Värmdö?
I praktiken i lera, kanske 70 cm.

Ska man dra vatten är det ju mycket känsligare så då vill man nog ned till minst 1,6 m, det "riktiga" frostfria djupet. D v s där det kan frysa om 80-talsvintrarna återkommer.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vill du ha en perfekt grundläggning eller är ett lågt pris och ett enkelt genomförande viktigare?
Svar ja. Enkelt är viktigt

Grundlägg på lecablock, en eller två skyfflar grus direkt på backen, en leca sten 19*19*59 och en bit grundmurspapp under var stödpunkt, sen kan du bygga ditt golvbjälklag till verktygsboden och OM det skulle sätta sej är det enkelt att lyfta med domkraft och stoppa under så det blir plant igen.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
P
Ja antingen måste man ju göra enkelt simpelt och lägga ut lecablock och räkna med att det kommer att skjuta och röra på sig och då får man lösa problemet då och leva med att man får göra om det då och då när allt hamnar i nya lägen efter varje tjällossning..
Billigt men inte så bra egentligen

Annars lär man gräva sig ner under frosten och anlägga tillräckligt stor yta grund som tål belastningen och inte sjunker ner i leran antingen med cementplatta och en plint uppepå i sin simplaste lösning men tjäldjupet lär såklart tas i beaktning för att det ska nå ner under frostdjupet.

Eller ringa till nån av dom företag som säljer färdiga grunder av sluta gräv typ med olika skruvplintar som körs ner i leran till under frostdjup och man anpassar så grunden får den bärighet man önskar. Dom företag som sysslar med detta kan förlänga och sätta ihop skruvar med olika längd på rör för olika frostdjup. och olika stora tallrikar nerä i marken för bärigheten.. Finns ju simplare ofta för korta modeller av dessa på flera av lågpris varuhusen , men för att förstå principen..

bild lånad på nätet

• Olika typer av skruvplintar i metall på vit bakgrund, används för att skapa stabila grunder genom att fästa i marken under frostdjup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du hur länge sedan det är marken där byggnaden ska stå har varit orörd? Har inget grävts där sedan den senaste istiden så tror jag att det fungerar bra att ha lättklinkerblock direkt på marken.

Vid ett fritidshus jag känner till så är det 2 friggebodar på 25 med och 1 växthus 15 med stående direkt på Uppländsk lera, och inga synliga rörelser har skett på 20 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.