Hej.

Hoppas jag lägger detta rätt.

Jag ska bygga en "överhylla"/plattform under taket i förrådet och har lite funderingar.
Ber om ursäkt för min dåliga ritning.. Förrådet är således ca 220 cm långt och ca 205 cm brett och jag tänkte ha en 80 cm djup plattform längst in och en 40 cm djup hylla längst med ena långsidan, ca 140 cm lång, i samma höjd/ihop med plattformen.

Enkel ritning av överhylla och sidohylla i ett förråd med mått och planerad regelplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planen är att skruva bärreglar (de röda strecken i ritningen) genom gipset och in i de bakomliggande reglarna och sen ut från dem reglarna för plattform/hyllan (de blå). Tänkte nog ha 12 mm byggplywood som hyllmaterial.

Jag undrar nu över reglarna och infästningarna. 45x95 reglar och balkskor borde jag vara "home safe" på tycker jag. Men det bygger med plywooden ca 107 mm. Och jag hade gärna haft en lösning som bygger lite mindre på höjden.
Skulle det gå med 45x45 reglar och vinkelbeslag? Det skulle spara mig 50 mm. Samt att jag ska göra jobbet själv, så lite mer lätthanterligt.
Men skulle en sådan konstruktion hålla? Betänk att den främre regeln på plattformen även skulle utgöra fästpunkt för hyllan.

Är inte tänkt att vara några jättelaster precis, mest tomma kartonger till tv etc. Men samtidigt så vet man ju att börjar man lägga saker där blir det lätt att det byggs på..

Andra förslag tas tacksamt emot, är total novis på detta...

Mvh Marcus

80 cm djup hylla högt upp...
Brukar bli oöverskådligt är min erfarenhet. Endast det som är längst fram, synligt vid kanten finns i medvetandet, och allt mög där bakom glömmer man snabbt bort. Så för min del anser jag att ju högre en hylla sitter, desto smalare bör den vara.

Om det inte är några extremt tunga grejor så borde 2-tums spontade plank fungera. Ev med en skiva masonit 3 mm ovanpå, om släthet är verkligen kritiskt. Dvs inga tvärreglar, utan endast de röda längs väggarna på din skiss.

Om hyllorna blir max 40 cm djupa, och lindrig/lätt last, så fungerar vanliga hyllkonsoller. Finns i olika utföranden, med olika stabilitet/bärförmåga.

Oldboy Oldboy skrev:
80 cm djup hylla högt upp...
Brukar bli oöverskådligt är min erfarenhet. Endast det som är längst fram, synligt vid kanten finns i medvetandet, och allt mög där bakom glömmer man snabbt bort. Så för min del anser jag att ju högre en hylla sitter, desto smalare bör den vara.

Om det inte är några extremt tunga grejor så borde 2-tums spontade plank fungera. Ev med en skiva masonit 3 mm ovanpå, om släthet är verkligen kritiskt. Dvs inga tvärreglar, utan endast de röda längs väggarna på din skiss.

Om hyllorna blir max 40 cm djupa, och lindrig/lätt last, så fungerar vanliga hyllkonsoller. Finns i olika utföranden, med olika stabilitet/bärförmåga.
Tack för svar!

Det kommer absolut bli oöverskådligt, ge följdproblem med belysning etc. Men jag behöver platsen för tex tomma kartonger och annat vi sparar för nästa flytt (kommer inte bo här för evigt). Dessa saker tar upp så mycket plats att jag inte kan använda förrådet effektivt.

Funderade på konsoler, men tänkte att det skulle vara smidigare när man ändå sätter den stora hyllan att bara fortsätta ut från den så det livar. Då kan visa längre objekt ligga på den stora hyllan och sticka ut en bit på den längstgående.
Kan absolut tänka mig att sätta tvärreglar med. Men absolut släthet är inte ett krav och reglarna blir ca 40 cm från varandra så tänkte det skulle räcka.

Om det huvudsakligen är tomkartonger så bör du kunna ta 45x145/170/195 liggande på flatan enl din ursprungliga plan. 45x45 för 2 m spännvidd tycker jag blir lite väl klent och rackligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.