Är det någon som byggt om ett 50talskök till sekelskiftesstil?
Det befintliga köket är platsbyggt 1957 med släta luckor. Köket är stort och skåpstommarna är mkt rejäla och planlösningen bra. Högt i tak. Är det någon som byggt om den typen av luckor och satt ram på dem? Går det att göra och hur blev det?
Det befintliga köket är platsbyggt 1957 med släta luckor. Köket är stort och skåpstommarna är mkt rejäla och planlösningen bra. Högt i tak. Är det någon som byggt om den typen av luckor och satt ram på dem? Går det att göra och hur blev det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
50-talsluckor brukar bestå av en ram i furu som man sen har satt en tunn masonitskiva ovanpå på båda sidorna. Så vill man göra ramluckor av dem så kanske det fungerar att ta bort masonitskivorna och få dit en masonitskiva i mitten i stället. Dock ingen aning om hur bra det fungerar i längden.
Annars så finns det ju luckbytesföretag.
Annars så finns det ju luckbytesföretag.
Det går att limma på en list som får det att likna en spegellucka. Förra ägaren till mitt hus gjorde så. Jag tror att han lät ett företag limma på listerna och sprutmåla luckorna. Är det just rutan du vill åt så kanske det är en bra lösning. Men det krävs mer än så för att köket skall se ut som ett sekelskifteskök.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Beror väl på vilken spegel man vill ha?
Man skulle väl kunna lägga på en fasad remsa mdf längs sidorna och på så sätt få en spegel i mitten.
Men bra att ha med sig är att spegelluckor ofta är svårare att hålla rena då skiten samlas i kanterna.
Våra innerdörrar hade fått fuskspeglar genom att man spikade upp lister på dem.
De har jag nyss tagit bort, spacklat och håller nu på och målar.
Man skulle väl kunna lägga på en fasad remsa mdf längs sidorna och på så sätt få en spegel i mitten.
Men bra att ha med sig är att spegelluckor ofta är svårare att hålla rena då skiten samlas i kanterna.
Absolut så är det. Men även om man ordnar resterande detaljer och omgivning så passar ju inte 50 tals luckorna. Men ser luckorna ok ut? Eller blev det klumpigt?A Avemo skrev:Det går att limma på en list som får det att likna en spegellucka. Förra ägaren till mitt hus gjorde så. Jag tror att han lät ett företag limma på listerna och sprutmåla luckorna. Är det just rutan du vill åt så kanske det är en bra lösning. Men det krävs mer än så för att köket skall se ut som ett sekelskifteskök
Jag vill ha en platt ”ram” har ett kök idag med riktiga spegeldörrar med tre fasningar och de är förskräckliga att hålla rena.13th Marine skrev:
Beror väl på vilken spegel man vill ha?
Jag insåg att jag hade en kvar under huset. Situationen i mitt kök var en blandning av skåp och luckor från 60-tal, 80-tal och 00-tal. Så listerna och lackningen var nog ett bra sätt att få det lite mer enhetligt. Men det lurar inte någon att det faktiskt skulle röra sig om en riktig spegellucka. I synnerhet inte från sekelskiftet. Jag har riktiga spegelluckor nu.V Vanja Siuvatti skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Precis såna lister jag plockat ner från dörrarna 😅A Avemo skrev:Jag insåg att jag hade en kvar under huset. Situationen i mitt kök var en blandning av skåp och luckor från 60-tal, 80-tal och 00-tal. Så listerna och lackningen var nog ett bra sätt att få det lite mer enhetligt. Men det lurar inte någon att det faktiskt skulle röra sig om en riktig spegellucka. I synnerhet inte från sekelskiftet. Jag har riktiga spegelluckor nu.
[bild]
Ok. Det var inte så jag tänkte utan mer som luckorna i shaker stil. En platt ram ute runt kanten liksom.A Avemo skrev:Jag insåg att jag hade en kvar under huset. Situationen i mitt kök var en blandning av skåp och luckor från 60-tal, 80-tal och 00-tal. Så listerna och lackningen var nog ett bra sätt att få det lite mer enhetligt. Men det lurar inte någon att det faktiskt skulle röra sig om en riktig spegellucka. I synnerhet inte från sekelskiftet. Jag har riktiga spegelluckor nu.
[bild]
Är det överfalsade luckor? Dessa brukar ha en ganska tunn kant synlig utåt. Så att limma på en bred "remsa" kanske kan ge något som utifrån liknar en spegeldörr. Men jag tror att det riskerar att bli mycket jobb för ett mediokert resultat.V Vanja Siuvatti skrev:
Jag är var inte överdrivet road av mina heller. Numer är det riktiga spegelluckor.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Klicka här för att svara