10 096 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Bygga om garage till lägenhet, pris?
Vad kan det kosta att göra om ett gammalt garage i en hyresfastighet på 30 m2 till en fin lägenhet? Det är ett vanligt garage från 40-talet med port.
Garaget ligger på bottenvåning, har sluttande 7m långt golv, så det måste jämnas ut 20 -30 cm (tryckluftsborr?).
Fönster måste sågas ut i betongväggen, 2 st fönster köpas in, balkongdörr och en 10 m2 terrass ska byggas utanför.
Där garageporten sitter ska ytterdörr monteras.
Avlopp, vatten och värme måste dras in, borrning ner i golvet och sen koppla ihop det till övriga fastighetens ledningar på något sätt.
Kök, badrum ska byggas upp, innerväggar och alla övrig utskikt och inredning som behövs för att få en fin lägenhet.
Bygglov och ritningar finns.
Vad kan allt detta landa på? Jag gissar på över 500 000 kr.
Garaget ligger på bottenvåning, har sluttande 7m långt golv, så det måste jämnas ut 20 -30 cm (tryckluftsborr?).
Fönster måste sågas ut i betongväggen, 2 st fönster köpas in, balkongdörr och en 10 m2 terrass ska byggas utanför.
Där garageporten sitter ska ytterdörr monteras.
Avlopp, vatten och värme måste dras in, borrning ner i golvet och sen koppla ihop det till övriga fastighetens ledningar på något sätt.
Kök, badrum ska byggas upp, innerväggar och alla övrig utskikt och inredning som behövs för att få en fin lägenhet.
Bygglov och ritningar finns.
Vad kan allt detta landa på? Jag gissar på över 500 000 kr.
QUOTE=durkmannen;2714564]Vad kan det kosta att göra om ett gammalt garage i en hyresfastighet på 30 m2 till en fin lägenhet? ... Jag gissar på över 500 000 kr.[/QUOTE]
Jag gissar att durkmannen kan få lite kvar av sin femhundring, det går ju liksom inte knôka in hur mycket som helst på 30 m², så vi snackar ju inte kök o badrum för en kvartsmiljon vardera.
En miljon för 30 m²?nino skrev:
Jag gissar att durkmannen kan få lite kvar av sin femhundring, det går ju liksom inte knôka in hur mycket som helst på 30 m², så vi snackar ju inte kök o badrum för en kvartsmiljon vardera.
Jo men det verkar vara en hel del sågning i betong och dragning av rör
Byggde ett badrum på ca 15kvm med sågning osv det gick på ca 200' för mina fakturor sen tillkom VA, snickare och elektriker
Tog kanske i ordentligt men jag tror då inte det blir mycket kvar av 500'
Byggde ett badrum på ca 15kvm med sågning osv det gick på ca 200' för mina fakturor sen tillkom VA, snickare och elektriker
Tog kanske i ordentligt men jag tror då inte det blir mycket kvar av 500'
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Betongsågningen borde väl iofs inte behöva kosta mer än 10 - 20 000?
Men jag tror ändå på snarare över 500 000 än under.
Men jag tror ändå på snarare över 500 000 än under.
Klicka här för att svara