2 504 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Bygga om armatur, bryta CE-märkning
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Jo. Det hör ju ihop, eller hur?
Jag har letat efter supertunna T5-armaturer i åratal för att ha som arbetsbelysning för köksbänken. De skall alltså monteras under väggskåpen. Nu verkar i alla fall Osram ha fattat att lysrörsarmaturer går att krympa på "rätt" håll.
Osram Picoline EL är 20x20mm i genomskärning och bygger inte mycket mer på längden än själva röret. Har köpt ett 13W för test och det funkar riktigt bra och ger mycket ljus.
Som vanligt är det dock konsumentförpackat med färdig stickkontakt. Den vill jag ta bort och ansluta fast istället. Troligtvis med FK från ena hållet och den kapade lampkabeln från det andra. CE-märkningen ryker det vet jag.
Vilken skarvteknik är den mest diskreta och samtidigt helt säkra?
Hade tänkt mig en minimal kopplingsdosa direkt där VP-röret tittar ut genom väggen i underkant på väggskåpet.

Jag har letat efter supertunna T5-armaturer i åratal för att ha som arbetsbelysning för köksbänken. De skall alltså monteras under väggskåpen. Nu verkar i alla fall Osram ha fattat att lysrörsarmaturer går att krympa på "rätt" håll.
Osram Picoline EL är 20x20mm i genomskärning och bygger inte mycket mer på längden än själva röret. Har köpt ett 13W för test och det funkar riktigt bra och ger mycket ljus.
Som vanligt är det dock konsumentförpackat med färdig stickkontakt. Den vill jag ta bort och ansluta fast istället. Troligtvis med FK från ena hållet och den kapade lampkabeln från det andra. CE-märkningen ryker det vet jag.
Vilken skarvteknik är den mest diskreta och samtidigt helt säkra?
Hade tänkt mig en minimal kopplingsdosa direkt där VP-röret tittar ut genom väggen i underkant på väggskåpet.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Egentligen får man väl antagligen inte koppla SKX lampsladd fast i en dosa.
Men skit i det, i praktiken är det inte farligare än att du har vägguttag och stickproppar.
Koppla med WAGO 222 i kopplingsdosan, den fungerar bra och är godkänd med mångtrådiga ledare av lite mindre dim (0,75 i det här fallet) Finns på CO, elbutik, jula osv.

Klamrar du inte bra och "säkert" så finns risken att man kan dra loss SKX-sladden ur dosan, vill du öka säkerheten lite extra kan en dragavlastning inne i dosan vara lite grädde på moset.
Men skit i det, i praktiken är det inte farligare än att du har vägguttag och stickproppar.
Koppla med WAGO 222 i kopplingsdosan, den fungerar bra och är godkänd med mångtrådiga ledare av lite mindre dim (0,75 i det här fallet) Finns på CO, elbutik, jula osv.

Klamrar du inte bra och "säkert" så finns risken att man kan dra loss SKX-sladden ur dosan, vill du öka säkerheten lite extra kan en dragavlastning inne i dosan vara lite grädde på moset.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Jag kanske inte var tydligt. Skarven mellan FK och SKX blir alltså "ute i det fria". FK:n har precis lämnat väggen (enbart VP-rör, ingen apparat).
Har sett att det finns små smidiga konsumentskarvar med skruvanslutningar.
Har sett att det finns små smidiga konsumentskarvar med skruvanslutningar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Det är klart; den får nog plats i lilla kulodosan.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det skulle inte gå att dra på en liten EKKmantel bit över FK:n och borra två hål i överskåpet. Ett snett mot rörutloppet och ett underifrån framför och sedan försöka pilla in FK:n i skåpet. Sätta en dosa där och sedan sätta någon klammer på sladden från armaturen och genom det andra hålet och in i med dragavlastning i dosan.
Då syns ingen dosa när man har skåpet stängt i alla fall (om skåpets djup tillåter det, vill säga.)
//Patrik
Då syns ingen dosa när man har skåpet stängt i alla fall (om skåpets djup tillåter det, vill säga.)
//Patrik
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Ytterligare en bra idé.
Vi får se hur det blir.
Vi får se hur det blir.
Klicka här för att svara