2 486 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Bygga odlingslådor: Vad klär ni insidan med?
Klart att virket håller lite längre om det skyddas mot direktkontakt med fuktig jord. Men platon, liksom byggplast, innehåller petroleumprodukter, mjukgörare och andra kemikalier som kan överföras till jorden. Ämnen som kan vara värre än kopparsalter från nytt tryckimpregnerat.
Mina ramar står utomhus, så oavsett om det har varit byggplast eller platon på insidan så kommer vatten alltid in till virket på något sätt. Via marken längst ned eller regn och bevattning. Samt att plasten går sönder när det grävs i jorden eller jord ramlar ned mellan virket och platonmattan.
Mitt mål är odlingens ätbara produkter, utseendet på ramar och annat är näst intill oviktigt då ramarna enbart är till för att få lucker jord ovanpå leran som marken består av.
För den som vill ha en mer estetiskt och fin trädgård så är det säkert värt att bygga ramar med överliggare och allt som kan behövas för att skydda virket maximalt.
Mina ramar står utomhus, så oavsett om det har varit byggplast eller platon på insidan så kommer vatten alltid in till virket på något sätt. Via marken längst ned eller regn och bevattning. Samt att plasten går sönder när det grävs i jorden eller jord ramlar ned mellan virket och platonmattan.
Mitt mål är odlingens ätbara produkter, utseendet på ramar och annat är näst intill oviktigt då ramarna enbart är till för att få lucker jord ovanpå leran som marken består av.
För den som vill ha en mer estetiskt och fin trädgård så är det säkert värt att bygga ramar med överliggare och allt som kan behövas för att skydda virket maximalt.
Om lådorna har öppen botten och därmed kontakt med marken så brukar det räcka att fylla på med organiskt material ovanpå så sköter maskarna om att det blandas om.
Gräsklipp, löv, halm, ensilage och det som blir över i trädgården duger bra.
Beroende på vad du tänker odla så kan 10 kg gödsel i nästan 1 kubikmeter vara för lite eller för mycket. Är det 10 kg hönspellets och du ska ha enbart blommor kan det vara för mycket. Är det en påse kogödsel och du ska odla tomater är det troligen för lite för hela säsongen.
Gräsklipp, löv, halm, ensilage och det som blir över i trädgården duger bra.
Beroende på vad du tänker odla så kan 10 kg gödsel i nästan 1 kubikmeter vara för lite eller för mycket. Är det 10 kg hönspellets och du ska ha enbart blommor kan det vara för mycket. Är det en påse kogödsel och du ska odla tomater är det troligen för lite för hela säsongen.
Allt beror ju på vad du ska odla i lådorna och vad du hällt i för jord till att börja med.nino skrev:
Du har lite mindre än en kubik jord. 10 kg gödsel till det är antagligen rätt väl tilltaget och kan stimulera en lite väl kraftig bladtillväxt till tomater. Men är säkert precis vad bladgrönt och kål vill ha. Vill man ha en jämn skörd över säsongen behöver man fylla på näring kontinuerligt över säsongen.
Jag tror att Mathilhdatiger menar att det inte finns någon anledning till att tömma ur all jord och hälla i ny. Man får helt enkelt fylla på med kompost och gödsel i samma takt som man tar ut i form av skörd.. Men om lådan har ruttnat ner så är det kanske enklare att byta ut allt för att kunna bygga ny.
Odlade tomater i lådorna i fjol. Då var dom nya och jag fyllde på hälften med typ mager matjord sen resten planteringsjord i säck, köpte en 1-2l dunk med näring som blandas med vatten och vattnade med i slutet av säsongen
Edit
4l hönsgödsel som legat i en herrans massa år i plastpåse ute så den var kanske körd då den var blöt
Sen kanske 20l kogödsel "naturgödsel" på säck
Edit
4l hönsgödsel som legat i en herrans massa år i plastpåse ute så den var kanske körd då den var blöt
Det låter som att du fått till en tillräcklig grundgödsling. De där påsarna som är märkta naturgödsel kan vara lite knepiga att förstå hur mycket näring de faktiskt innehåller. Ibland är det inte särskilt mycket mer än den uppgödslade torven som är i säckarna med plantjord. De lite dyrare som är märkta kogödsel är oftast mer kväve och tillför lite struktur i och med halmen som är kvar. (Det brukar stå på påsen vilken dos de rekmmenderar för grundgödning) För gödsling under säsongen är det enklast att tillföra i flytande form. Färdiga lösningar för spädning finns. Man kan även göra egen genom att lägga brännässlor i vatten några dagar. Lukar illa men efter spädning (ca 1 del till 10 delar vatten) så brukar det inte lukta särskilt mycket.nino skrev:
Odlade tomater i lådorna i fjol. Då var dom nya och jag fyllde på hälften med typ mager matjord sen resten planteringsjord i säck, köpte en 1-2l dunk med näring som blandas med vatten och vattnade med i slutet av säsongen
Edit
Börjar jordvolymen minska så behöver du fylla på med mer jord och då är det toppen om man har en egen kompost.
Precis så menar jag. 🙂H Harmagedon skrev:
Jord man köper på påse innehåller ändå inte så mycket näring att det räcker hela säsongen och att inte köpa torv eller torvbaserad jord är bra för att minska skövling av våtmarker. (Det finns iofs torvfri jord, men även den måste man gödsla under säsongen.)
Bättre att jobba med den jord som redan finns och jordförbättra med täckodling, kompost, bokashi eller vad man nu har.
Ja, det är faktiskt bedrövligt att det säljs så mycket "jord" på påse. Jag brukar bara använda påsjord när jag ska plantera lite fina vårkrukor och tjälen inte gått ur komposten. Men då brukar jag köpa barkmull och gödsla men bokashi. Vet inte om det är så himla mycket bättre för miljön med alla transporter och allt. Men det blir bättre för växterna. Det som hälls ur krukorna efter penseesäsongen är övre är utmärkt såjord.Mathildatiger skrev:
Precis så menar jag. 🙂
Jord man köper på påse innehåller ändå inte så mycket näring att det räcker hela säsongen och att inte köpa torv eller torvbaserad jord är bra för att minska skövling av våtmarker. (Det finns iofs torvfri jord, men även den måste man gödsla under säsongen.)
Bättre att jobba med den jord som redan finns och jordförbättra med täckodling, kompost, bokashi eller vad man nu har.
Jag använder torvfri jord på påse inomhus för att inte få in ohyra. Ute använder jag förra årets krukjord blandad med kompostjord till årets krukor. 🙂H Harmagedon skrev:Ja, det är faktiskt bedrövligt att det säljs så mycket "jord" på påse. Jag brukar bara använda påsjord när jag ska plantera lite fina vårkrukor och tjälen inte gått ur komposten. Men då brukar jag köpa barkmull och gödsla men bokashi. Vet inte om det är så himla mycket bättre för miljön med alla transporter och allt. Men det blir bättre för växterna. Det som hälls ur krukorna efter penseesäsongen är övre är utmärkt såjord.
Lådorna blir 200x80Pjosk75 skrev:
Hur stora och höga kommer lådorna att bli?
Enklast är att använda det virke som har lägst pris per kvadratmeter och sedan byta efter sådär 5 år när insidan har ruttnat.
Angående bottnen så skulle jag låta bli att ha plattor under om det går. Då har maskar och andra organismer möjlighet att ta sig upp i lådorna. Samt att växternas rötter kan nå ned till fukten i marken.
40 cm höga
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på lösningar på att bygga en liten uppfart för cyklar osv?
Grund & Markarbeten -
Handläggaren säger att vi först skall bygga taket klart sedan riva det
Utbyggnad och tillbyggnad -
Byggarna satte på golvvärmen dagen efter de var klara med kaklingen
Badrum -
Kommer terassen hålla? Vill bygga mur/odlingslådor med murblock
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad bygga först? Tak eller golv. Bygger till vår friggebod och stommen/regelverk är klart nu. Så: Ska jag lägga takspånt eller underlagsgolv först?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus