1 613 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Bygga nytt utanför detaljplan.
Hej,
jag ska bygga nytt utanför detaljplan och det finns inga hus där nu.
Det jag funderar på är hur reglerna funkar om jag vill bygga ett garage. Behöver jag bygglov? Tänker att det är ju nybygge och jag hittar inga regler om detta. Givetvis under alla vanliga regler som inte högre än huset och närmare grannen än 4,5m m.m.
jag ska bygga nytt utanför detaljplan och det finns inga hus där nu.
Det jag funderar på är hur reglerna funkar om jag vill bygga ett garage. Behöver jag bygglov? Tänker att det är ju nybygge och jag hittar inga regler om detta. Givetvis under alla vanliga regler som inte högre än huset och närmare grannen än 4,5m m.m.
Garage är en komplementbyggnad, dvs det ska komplettera en huvudbyggnad (bostadshus) med funktioner som inte ryms i huvudbyggnaden. Inom detaljplanelagt område är det inte tillåtet att bygga komplementet först. Utanför detaljplan kan kommuner ha olika policy, kontakta din kommun och fråga. Jag har dock svårt att tro att du slipper söka bygglov.
Klicka här för att svara