Hej,

Tänkte höra med er som byggt nytt hus och med er som även använt Björklidenhus som leverantör. Jag är ute efter priser och kostnader, och gärna så aktuella som möjligt.
Min familj är sugna på att bygga nytt hus i Stockholmsområdet, men eftersom vi inte byggt nåt och jag har surfat runt en hel del, tro mig, men inte hittat allt. Jag undrar vilka kostnader som tillkommer på ett nyckelfärdigt hus, vad slutpriset kan vara. Självklart kan priset variera beroende på hur mycket man lånar, men vilka kostnader är rimliga för grund och allt vad det kan vara, vi hoppas hitta en någorlunda plan tomt och slippa sprängning, men fyllnad kan säkert tillkomma för att jämna till marken.
Vi är just nu sugna på att köpa från Björklidenhus eftersom vi känner en person lite grann som byggt med dom och var otroligt nöjd. Känner dom tyvärr för lite för att diskutera priser och sånt, vissa vill ju inte prata pengar, men tänkte att här kanske man kan få tips. Tanken är 1-plan eller 1,5 plan.
Säkert många saker jag inte tänkt på, men ställ frågor om jag glömt nåt så uppdaterar jag er, hittar så lite info här om just Björklidenhus.

/Tobbe

Hej, vi håller på och bygger med dem nu, har slutbesiktning nästa vecka. Kostnad för hus är säkert helt annorlunda idag än när vi skrev kontrakt då de nyligen fick nya ägare och helt nya husmodeller. Skulle gissa att det är dyrare idag, ser ut så på hemsidan i alla fall. Vi bygger på landet och styckade av en tomt själva. Förutom nyckelfärdigt hus, inklusive grund samt tomtpris har det kostat oss ca 600.000kr att färdigställa. I det priset är markarbete, bortning av brunn, avlopp (markbädd), friggebod m.m. inräknat.

Tack för info Ylva12.
Kan tillägga ifall vi bygger 1,5-plans hus kan vi tänka oss oinredd övervåning då vi kan färdigställa den efter hand, dock måste det finnas 2 sovrum i bottenplan.

Det är så vi byggt, 1,5 plans med oinredd övervåning och 2 sovrum nere. Nedervåning på 90 m2 och blir 138 m2 när övervåning är klar. Vi skrev kontrakt 2010 och vårt hus nyckelfärdigt med grund gick på ca 1.600.000 kr. Men tror som sagt priserna är högre idag....

Jo jag kan tänka mig att priserna ändrats, och som du skrev, det är nya hustyper nu. Har beställt katalog och prislista. Men jag undrar ju såklart vilka tillkostnader som finns, förutom det nyckelfärdiga huset

Här är en del av det som kan bli aktuellt att lägga med i kalkylen:

Tomt, lagfart, pantbrev, anslutning VA, anslutning el/tele/fiber, markarbeten, räntor under byggtid, el under byggtid (byggström), bygglov, KA, utsättning, nybyggnadskarta...

Min erfarenhet är att det är tillkommande markarbeten som kan dra iväg och blir den största tillkommande posten (bortsett från tomten).

Tack för input. Hade varit bra med lite generella siffror, men jag förstår naturligtvis att alla är helt individuella, så det kan vara svårt att ge, men byggström, nybyggnadskarta mm.
Men det är bra med lite punkter, så får jag googla lite sen.

Lagfart, pantbrev och räntor under byggtid kan du förstås räkna ut utifrån din egna uppskattning om vilka belopp som blir aktuella för dig. Tänk på att räntan för byggnadslån/kreditiv ofta är markant högre än ränta för bolån.

Nybyggnadskarta varierar mellan kommunerna. Ställ frågan till din kommun så får du en exakt uppgift. Fråga också om kostnad för bygglov och om utsättning ingår samt kostnad för det, så får du med dessa belopp också.

Vi bygger med Trivselhus nu och har insett att elräkningnarna så här under vintern kan bli en otrevlig överraskning. Har läst trådar här på byggahus om slutfakturor för el på närmare 50K, så det ska inte underskattas.

Uppskattade siffror med viss verklighetsförankring:

VA: 150K
El/tele: 100K
Markarb: 300K
KA: 25K

KA är det kvalitetsansvarig eller?
Tack för priserna, bra att ha lite siffror även om det skiljer mellan kommuner och tomter

Ja, precis!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.