Hej,

Har ubåtat länge på forumet innan jag blev medlem, och nu är det så dags att bygga eget hus. I samband med det inser man att det är en hel del saker som man inte har tänkt på och en massa som man har ganska låg koll på. Kändes som en bra plats att vända sig till

I grund och botten så skulle jag gärna få lite feedback på mina tankar, samt konkret feedback på några moment som är kostsamma.

Grundpremissen är:

  • Stenig tomt men med ett attraktivt läge i Västra Götaland, utan bygglov, men med ett tidigare hus
    som stått på tomten. Tomten säljs till ett bra pris - berget har avskräckt många. Vi har dock hittat en möjlighet att samexistera med den steniga delen, utan att behöva spränga mycket. Tomten är på ca 1400m2.
  • Ladhus från Lundqvist trä på drygt 100m2, där Lundqvist står för montering, isolering och lämnar det invändiga åt oss. Ladhuset är en 1-plans villa/fritidshus (beror mest på isoleringsgrad). Vi kommer att använda oss av huset på helgerna, sommaren och så fort vi har möjlighet. Vi har kvar vår lägenhet i Göteborg.
  • Jag själv har ok erfarenhet från enklare byggmoment för att ta hand om det invändiga - golv & väggarbete. En god vän till mig är elektriker. En tredje arbetar med VVS.. Känns som om man har koll på en del av det som skall göras inomhus, och där det brister får vi ta in expertis.
Eftersom vi bygger från grunden så är det byggnadskreditiv som gäller - detta är ju en liten uppförsbacke i sig, men vi vill gärna kunna påverka i detalj såväl budget som husets utseende. Jag har börjat med att begära in offert kring markarbete, platta samt indragning av kommunalt VA, och tänkte höra efter om det är något som jag behöver tänka på mer och ta med i min uppskattning - tex. så vet jag inte vad det innebär i praktiken kostnadsmässigt att hantera :

  • Besiktning hus/skorsten vid sprängning
  • Förberedelse för asfaltering/markstensläggning
  • Bortkörning massor
  • Rördragning i plattan t ex för toalett, handfat, tvättmaskin, kök
Också - är offerten rimlig eller är vi för långt ut åt något håll?

Förstår att ovanstående är lite av "hur långt är ett snöre", men skulle behöva ha ett hum innan vi går vidare med budget och bankmöten.

Offert som vi fått innehåller:

I priset ingår följande:

· Etablering maskiner och material.
· Gräva in VA till blivande grund från tomtgräns
· Skrapa rent berg från lösa betongsten och ner till där väg skall vara.
· Dra ett dränrör där befintligt dike går igenom tomt med 16/32 makadam på.
· Utföra en väg/gårdsplan fram till blivande husgrund.
· Fylla upp med krossmaterial för att komma upp i en jämn nivå för husgrund och packa ytan med vält.
· Dra drän/dagvattenledningar i grunden till en samlingsbrunn och därefter en fördröjning och ut i dike.
· Lägga ut makadam i grunden och packa med markvibrator och därefter ett lager med flis.
· Planera ut befintlig hög med schaktmassor som finns på tomt.
· Forma och gjuta en platta.
· Krossmaterial såsom grus, makadam och flis ingår med upp till 500 ton i offert.

Vårt pris 360 000 kr + moms 90 000 kr = 450 000 kr ink moms


I priset ingår ej:

Mer materiel än vad som angivits i offert, sprängning, arbete med sprängsten, besiktning hus/skorsten vid sprängning, harpad matjord/ditkörning schaktmassor, marksten/läggning, asfaltering, förberedelse för asfaltering/markstensläggning, bortkörning massor, garagearbeten, VA-pump till avlopp, rördragning i plattan t ex för toalett, handfat, tvättmaskin, kök, ingen golvvärme


Tack på förhand för hjälp och synpunkter!

LF
 
Hemmakatten
Du skriver att det inte finns något bygglov för fastigheten. Det är det första du måste kolla om ni kan få. Helst innan ni köper tomten.
 
Instämmer med katten. Du bör villkora tomtköpet med positivt förhandsbesked, det är fullt normalt.
 
Tack för input - köpet av tomt är villkorat av att vi får ett positivt förhandsbesked, så den biten har vi täckt in :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Det bästa sättet att få ett hum om rimligheten i offerten tror jag är att ta in två offerter till och jämföra med.
 
  • Gilla
Lille farbrorn
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det bästa sättet att få ett hum om rimligheten i offerten tror jag är att ta in två offerter till och jämföra med.
Tack - det står absolut på agendan. Ser också över möjligheten att dela upp det på två entreprenader, platta samt VA indragning och markarbete.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
M
Hej,

Hur gick det? Byggde ni med Lundqvist Ladhus?
Jag undrar ju hur mycket mer kostnader det behövs i deras hus?
För varken el, avlopp, värmesystem, kök, golv mm ingår i deras huspris ellerhur?



Lille farbrorn Lille farbrorn skrev:
Hej,

Har ubåtat länge på forumet innan jag blev medlem, och nu är det så dags att bygga eget hus. I samband med det inser man att det är en hel del saker som man inte har tänkt på och en massa som man har ganska låg koll på. Kändes som en bra plats att vända sig till

I grund och botten så skulle jag gärna få lite feedback på mina tankar, samt konkret feedback på några moment som är kostsamma.

Grundpremissen är:

  • Stenig tomt men med ett attraktivt läge i Västra Götaland, utan bygglov, men med ett tidigare hus
    som stått på tomten. Tomten säljs till ett bra pris - berget har avskräckt många. Vi har dock hittat en möjlighet att samexistera med den steniga delen, utan att behöva spränga mycket. Tomten är på ca 1400m2.
  • Ladhus från Lundqvist trä på drygt 100m2, där Lundqvist står för montering, isolering och lämnar det invändiga åt oss. Ladhuset är en 1-plans villa/fritidshus (beror mest på isoleringsgrad). Vi kommer att använda oss av huset på helgerna, sommaren och så fort vi har möjlighet. Vi har kvar vår lägenhet i Göteborg.
  • Jag själv har ok erfarenhet från enklare byggmoment för att ta hand om det invändiga - golv & väggarbete. En god vän till mig är elektriker. En tredje arbetar med VVS.. Känns som om man har koll på en del av det som skall göras inomhus, och där det brister får vi ta in expertis.
Eftersom vi bygger från grunden så är det byggnadskreditiv som gäller - detta är ju en liten uppförsbacke i sig, men vi vill gärna kunna påverka i detalj såväl budget som husets utseende. Jag har börjat med att begära in offert kring markarbete, platta samt indragning av kommunalt VA, och tänkte höra efter om det är något som jag behöver tänka på mer och ta med i min uppskattning - tex. så vet jag inte vad det innebär i praktiken kostnadsmässigt att hantera :

  • Besiktning hus/skorsten vid sprängning
  • Förberedelse för asfaltering/markstensläggning
  • Bortkörning massor
  • Rördragning i plattan t ex för toalett, handfat, tvättmaskin, kök
Också - är offerten rimlig eller är vi för långt ut åt något håll?

Förstår att ovanstående är lite av "hur långt är ett snöre", men skulle behöva ha ett hum innan vi går vidare med budget och bankmöten.

Offert som vi fått innehåller:

I priset ingår följande:

· Etablering maskiner och material.
· Gräva in VA till blivande grund från tomtgräns
· Skrapa rent berg från lösa betongsten och ner till där väg skall vara.
· Dra ett dränrör där befintligt dike går igenom tomt med 16/32 makadam på.
· Utföra en väg/gårdsplan fram till blivande husgrund.
· Fylla upp med krossmaterial för att komma upp i en jämn nivå för husgrund och packa ytan med vält.
· Dra drän/dagvattenledningar i grunden till en samlingsbrunn och därefter en fördröjning och ut i dike.
· Lägga ut makadam i grunden och packa med markvibrator och därefter ett lager med flis.
· Planera ut befintlig hög med schaktmassor som finns på tomt.
· Forma och gjuta en platta.
· Krossmaterial såsom grus, makadam och flis ingår med upp till 500 ton i offert.

Vårt pris 360 000 kr + moms 90 000 kr = 450 000 kr ink moms


I priset ingår ej:

Mer materiel än vad som angivits i offert, sprängning, arbete med sprängsten, besiktning hus/skorsten vid sprängning, harpad matjord/ditkörning schaktmassor, marksten/läggning, asfaltering, förberedelse för asfaltering/markstensläggning, bortkörning massor, garagearbeten, VA-pump till avlopp, rördragning i plattan t ex för toalett, handfat, tvättmaskin, kök, ingen golvvärme


Tack på förhand för hjälp och synpunkter!

LF
 
M MoveMe skrev:
Hej,

Hur gick det? Byggde ni med Lundqvist Ladhus?
Jag undrar ju hur mycket mer kostnader det behövs i deras hus?
För varken el, avlopp, värmesystem, kök, golv mm ingår i deras huspris ellerhur?
Du köper mer eller mindre endast en byggsats som antingen du eller hantverkare uppför. Så ett isolerat skal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.