Vi har tänkt bygga ut vår nuvarande trall runt ett hörn på huset.
Skulle gärna vilja ha lite tips hur vi ska bygga ihop den snyggt med den gamla.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut nu.

Existerande trädäck vid ett hus med gräsmatta, möbler och en röd leksak, redo för utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall med möbler framför hus med skjutdörrar, lekande gräsmatta till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av hus med befintlig trall, grusgång och gräsmatta, samt en hund på gården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är alltså att bygga ihop nya trallen med den befintliga och den ska gå hela husväggen med skjutdörrarna.
Storleken blir ungefär 10-12m x 3,6m beroende på hur vi bygger.

Bifogar en liten skiss på hur det är tänkt.

Skiss av trallutbyggnad med måttangivelser och planlagd expansion runt husets hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det röda strecket på bilden är tomtgräns med staket som vi inte vill gå för nära, därför funderar vi på att fortsätta bygga med samma vinkel som nuvarande trall (den blåa streckade linjen).
Då hamnar vi ungefär 5m från tomtgränsen (ca 4,5m på minsta stället). Annars hamnar vi ca 3,2m ifrån vilket känns lite för nära.
Blir en gång som är ungefär 1,8m bred mellan gamla och nya delen, kommer det kännas för smalt?

Det är även en nivåskillnad mellan nuvarande trall och golvet under skjutdörrarna på 13-15cm som vi måste ta hänsyn till på något sätt.
Antar att jag bör bygga nya trallen i samma nivå som gamla och sen nån form av trappsteg in på altan?

Ett annat problem jag inte riktigt vet hur man ska lösa snyggt är att huset och gamla altan inte är byggda i en rak linje, det viker in lite grann som ett V, går att se lite på en av bilderna.
Ska man klyva sista brädan längst in snett då eller hur löser man det?

Åt vilket håll bör vi lägga nya trallen?
Lägger vi nya trallen åt samma håll som gamla blir det ju inga skarver men det blir fel håll mot vad man brukar bygga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.